آیا ایمپلنت دندان درد دارد

معمولا بسیاری از مردم نگران درد دندان هستند و برای برخی، مراجعه به دندانپزشک می تواند بسیار استرس زا باشد. اما لازم است به یاد داشته باشید که درمان دندان شما اگر به دست یک دندانپزشک خوب انجام شود، معمولا دردناک و ازاردهنده نخواهد بود. بسیاری از مردم در مورد کاشت ایمپلنت دندان مطمئن نیستند زیرا نگران هستند که دردناک باشد.

برای اکثر کاندیدهای ایمپلنت دندان، سوال بزرگی که اغلب مطرح می شود این است: آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ در حالی که این روش کم تهاجمی است، بیماران به طور کلی می توانند بعد از عمل، کمی درد داشته باشند. اما ایمپلنت های دندانی چقدر درد دارند؟پروسه بهبودی ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش و آنچه که باید انتظار داشته باشید، با ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه زمانی ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید

• دندان را نمی توان با روش های دیگر نجات داد.
  • علاقه ای به دندان مصنوعی ندارید می خواهید به راحتی غذا بخورید، صحبت کنید و بخندید و نگران تکان خوردن دندان هایتان نباشید.
  • دندان شما به خصوص دندان های جلو، آسیب دیده باشد و سایر روش های درمانی ممکن است زیبایی کافی نداشته باشد.
  • ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته یا پوسیده به عنوان جایگزینی دائمی برای پروتزها نصب می شوند. ایمپلنت ها معمولا زمانی استفاده می شوند که بیمار به دندان های دائمی نیاز داشته باشد، زیرا این دندان ها درست مثل دندان های طبیعی بیمار عمل می کنند و فرد می تواند درست مثل یک دندان طبیعی، با آن غذا بخورد و هیچ نگرانی از بابت از دست دادن دندان یا تکان خوردن آن نداشته باشد.

چه زمانی ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید

ایمپلنت دندان چیست و آیا درد دارد؟

از دست دادن دندان اغلب منجر به تخریب استخوان فک، تحلیل لثه، ضعیف شدن دندان های مجاور می شود و همچنین ممکن است افراد را از لبخند محروم کند. به طور سنتی، درمان دندان های از دست رفته استفاده از پروتز و بریج بود، اما ایمپلنت های دندانی به طور فزاینده ای محبوب شده اند. ایمپلنت های دندانی پایه های تیتانیومی هستند که به عنوان ریشه دندان های جایگزین ثابت یا متحرک عمل می کنند.
روش های ایمپلنت دندان معمولا بدون درد هستند و در عین حال، این روش ها مزایای بسیار زیادی دارند. اگرچه این روش ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما می توانند به جلوگیری از مشکلات و ناراحتی بیشتری که ممکن است در حال حاضر یا در آینده تجربه می کنید، کمک کنند.

در طول جراحی ایمپلنت دندان احساس درد نخواهیدداشت. این روش شامل بی حسی موضعی است و ممکن است شامل آرامبخش اضافی یا بیهوشی عمومی باشد. چنانچه خواهان بیهوشی عمومی باشید باید بامتخصص جراحی فک ودهان وصورت خود در میان بگذارید.

ایمپلنت دندان چیست و آیا درد دارد

روش ایمپلنت دندان چگونه است؟

روش های ایمپلنت دندان شامل چندین مرحله است. درمرحله اول به روش جراحی فیکسچر کار گذاشته میشودپس از کارگذاری ایمپلنت در داخل استخوان بسته به فک بالا یاپایین ۴ماه یا۳ماه دوره انتظار لازم است تا فیکسچر با استخوان یکی شود .
قبل از انجام عمل، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد تا از درد و اضطراب در طول پروسه جلوگیری شود. اکثر بیماران، پس از انجام عمل ایمپلنت های دندانی و از بین رفتن اثر داروهای بی حسی درد دارند. با این حال، چنین دردی را می توان با مصرف یک مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن، کنترل کرد.
همانطور که اشاره شد، روش های کاشت دندان شامل مراحل مختلفی است و زمان بندی ممکن است در بین بیماران مختلف، متفاوت باشد. درصورتی که نیاز به جایگزینی تمام دندانهای هردوفک باشید در صورت امکان تعداد۸عدد فیکسچردر فک بالاو۶الی ۸ عدد درفک پایین کفایت خواهدداشت

روش ایمپلنت دندان چگونه است

پس از ایمپلنت دندان چه مدت درد طبیعی است؟

معمولا بیماران پس از عمل ایمپلنت دندان کمی درد دارند. در ابتدا، این ناراحتی ممکن است یک تا دو روز طول بکشد. با این حال، برخی از بیماران ممکن است تا 10 روز در محل کاشت احساس ناراحتی و درد داشته باشند. هنگامی که بی حسی موضعی ناشی از عمل از بین می رود، درد ممکن است حادتر باشد. این احتمال وجود دارد که درد در نزدیکی محل ایمپلنت دندان باشد. علائم دیگری که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان تجربه کنید عبارتند از:

• خونریزی در محل جراحی
  • تورم اطراف لثه و صورت
  • کبودی جزئی
  • درد فک

بهبودی پس از عمل ایمپلنت دندان چه مدت طول می کشد؟

مانند هر عمل جراحی، یک دوره بهبودی وجود دارد که طی آن بافت بهبود می یابد و بدن با ایمپلنت سازگار می شود. دوره نقاهت برای عمل ایمپلنت به بیمار، به سلامت کلی او و وسعت کاری که انجام می شود بستگی دارد. به طور کلی، اگر همه چیز همانطور که باید پیش برود، درد پس از یک روش موفقیت آمیز ایمپلنت دندان باید موقتی باشد. درد شما ممکن است 3 تا 5 روز بعد از عمل ادامه داشته باشد. همچنین، ممکن است فقط به مدت 1 یا 2 روز نیاز به مصرف داروهای مسکن داشته باشید.
این امکان وجود دارد که در صورت تمایل، روز بعد از عمل، فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. ممکن است برای مدتی طولانی تر ورم، کبودی و سفتی فک داشته باشید. این علائم نیز باید 7 تا 10 روز پس از جراحی تا حد زیادی محو شوند.

پس از جراحی ایمپلنت دندان چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

مانند هر درمان دندانپزشکی، پس از انجام ایمپلنت دندان نیز مراحل و عواملی وجود دارد که باید از آنها آگاه شوید و تا حد امکان آنها را رعایت کنید. از جمله:

• به مدت 2 تا 3 روز انتظار کمی تورم را داشته باشید.
  • برای کمک به بهبودی، روزانه 3 تا 4 بار پس از جراحی دهان خود را به آرامی با آب نمک شستشو دهید.
  • در 48 ساعت اول پس از جراحی از خوردن غذای بیش از حد گرم خودداری کنید.
  • حدود 24 تا 48 ساعت به یک رژیم غذایی مایع پایبند باشید.
  • حداقل سه روز پس از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

برای مدیریت و کاهش درد، جراح دهان شما دستورالعمل هایی را برای مراقبت مناسب پس از جراحی ارائه می دهد. مراقبت های بعد از عمل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) برای درد
  • پرهیز از برخی غذاها مانند غذاهای سفت و داغ
  • کمپرس یخ برای کاهش تورم
  • بسته به احساسی که دارید، در روز عمل و چند روز بعد از عمل بهتر است استراحت کنید.
  • دستورالعمل های مربوط به نحوه مراقبت از محل جراحی که توسط پزشک ارائه خواهد شد.

پس از عمل ایمپلنت دندان، مقداری ناراحتی در بهبودی طبیعی است و هر گونه درد و ناراحتی را می توان با مسکن های بدون نسخه تسکین داد. تجربه هر فرد در دوره نقاهت ممکن است متفاوت باشد، اما معمولا درد بسیار کمی در این دوره تجربه می شود. اگر در موارد نادر درد شدیدی را تجربه کردید، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و قرار ملاقات بعدی را با دندانپزشک خود تنظیم کنید.

علت درد ایمپلنت های دندانی بعد از عمل چیست؟

در حالی که پس از جراحی کمی درد قابل انتظار بوده و طبیعی است، این دردها نباید بیش از دو هفته طول بکشد. دردی که بیشتر از این مدت باقی بماند احتمالا نشان دهنده وجود یک مشکل است و توصیه می شود با متخصص جراحی فک خود در این خصوص مشورت کنید. همچنین ممکن است برایتان سوال شود که چرا ایمپلنت‌های دندانی حتی بعد از جراحی درد می‌کنند؟
کبودی لثه اطراف محل ایمپلنت اغلب باعث این درد می شود. در نتیجه، هر بار که اطراف محل ایمپلنت را مسواک می زنید فراموش نکنید که به آرامی این کار را انجام دهید. علاوه بر درد و کبودی لثه، پس از عمل ایمپلنت دندان، موارد زیر را نیز ممکن است به مدت محدودی تجربه کنید:

• ناراحتی در اطراف گونه ها، چانه و زیر چشم
  • خونریزی جزئی
  • تورم لثه در اطراف محل ایمپلنت

خطرات ناشی از ایمپلنت دندان نادر است، اما ممکن است مانند هر جراحی دیگری این عوارض رخ دهد. چنین خطراتی ممکن است شامل آسیب و عفونت در محل ایمپلنت باشد. آسیب عصبی و مشکلات سینوس نیز ممکن است رخ دهد و مداخله سریع متخصص جراحی فک و دهان و دندان می تواند برای بهبودی، بسیار حیاتی باشد.

علت درد ایمپلنت های دندانی بعد از عمل چیست

علل درد ضربان دار بعد از عمل ایمپلنت دندان

تجربه درد ضربان دار برای مدت طولانی پس از عمل ایمپلنت دندان غیر معمول است. ممکن است چند ساعت بعد از عمل با از بین رفتن بیهوشی درد شدیدتری احساس کنید، اما باید با مصرف داروهای مسکن و زمان کاهش یابد. ممکن است بعد از عمل دچار عارضه ای شوید که باعث درد اضافی شود. این موارد باید فوراً توسط جراح دهان یا دندانپزشک شما بررسی شود.

سخن آخر

میزان دردی که پس از جراحی ایمپلنت دندان تجربه می کنید بسته به میزان سلامت لثه و مهارت جراح فک و دهان وصورت شما، می تواند متفاوت باشد. اگر می خواهید در مورد میزان دردناک بودن این روش بیشتر بدانید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. پس از اینکه دندانپزشک لثه های شما را معاینه کرد، می تواند مشخص کند که چه کارهایی لازم است روی فک و دندان شما انجام شود. پس از معاینه دندانپزشک، یک برنامه درمانی اختصاصی برای شما تعیین می شود و پس از آن می توانید میزان هزینه ها و عوارض جراحی را به صورت تخمینی از درمانگر خود سوال کنید.
ایمپلنت دندان با تمام هزینه ها و عوارض بسیار نادری که دارد، مزیت هایی دارد که باعث شده امروزه بسیاری از بیماران ایمپلنت دندان را به سایر روش های درمان دندان ترجیح دهند. در صورتی که یک متخصص جراحی فک و دهان با تجربه و حاذق ایمپلنت دندان های شما را انجام دهد، نتیجه آن بسیار رضایت بخش و با حداقل درد و ناراحتی خواهد بود.

جراحی ایمپلنت دندان یک روش کاملا تخصصی است که البته به تجربه متخصص فک و صورت هم نیاز دارد. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت در تهران نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک بیمار بستگی دارد. پس با این حساب انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت در تهران اهمیت دارد. جراحان با تجربه با توجه به معایناتی که باید قبل از جراحی انجام می‌دهند، مشکلات استخوان فک را برطرف می‌کنند.

منبع: