بررسی راه‌های پیشگیری از شکست ایمپلنت دندان

هر چند که شکست ایمپلنت دندان بسیار نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. برخی از ایمپلنت‌ها حتی در صورت مراقبت صحیح ممکن است، دچار شکست شوند. سلامت یا شکست ایمپلنت‌ دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از آنها توسط فرد قابل کنترل هستند. چگونه می‌توان از شکست ایمپلنت‌های دندانی و مشکلات مربوط به آن جلوگیری کرد؟ در اینجا همه چیزی‌هایی که باید در این مورد بدانید، آمده است.

علل اصلی شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی ممکن است، نتایج رضایت بخشی به همراه نداشته باشد؛ اما شایع‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین آن‌ها عفونت و از دست دادن استخوان است. علل اصلی شکست ایمپلنت دندان عبارت اند از:

علل اصلی شکست ایمپلنت دندان

• گاهی به دلیل بهداشت ضعیف دندان ممکن است، در اطراف ایمپلنت و داخل لثه عفونت‌هایی ایجاد شود؛ این عفونت‌ها در صورت عدم درمان و مراقبت صحیح می توانند، باعث از دست دادن استخوان فک و از بین رفتن ایمپلنت شوند.
  • همچنین ممکن است، ایمپلنت نتواند با استخوان فک به خوبی جوش بخورد. این امر معمولاً در بیماران با تراکم استخوان فک پایین اتفاق می‌افتد؛ همچنین بیمارانی که بعد از عمل کاشت دچار آسیب دندانی می‌شوند، نیز در معرض این خطر قرار دارند.
  • در برخی موارد ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش می‌‌خورد، اما بیماری به نام پری ایمپلنتایتیس به دلیل رشد و پیشرفت باکتری‌ها باعث از بین رفتن استخوان‌های اطراف ایمپلنت می‌شود. این بیماری یکی از چالش‌های دندان پزشکان و بیماران برای کاشت ایمپلنت است. باکتری‌ها باعث عفونت اطراف پایه ایمپلنت خواهد شد؛ از همین رو بیمار ممکن است، درد آبسه و بوی بد دهان را تجربه کند. در این صورت باید سریع به پزشک مراجعه شود تا ایمپلنت را خارج نماید.

علائم شکست ایمپلنت

در حالی که چندین علت احتمالی مختلف برای شکست ایمپلنت وجود دارد، اما علائم آنها تقریبا یکسان هستند. اگر درد یا ناراحتی شدیدی را در داخل یا اطراف ایمپلنت‌های دندانی خود احساس می‌کنید، اگر لثه‌های شما متورم یا ملتهب شده، یا به تدریج ایمپلنت‌ها شل می‌شوند، همه این موارد زنگ هشدار برای از بین رفتن ایمپلنت‌های دندان هستند. مراجعه به جراح و متخصص فک، صورت و زیبایی که دارای مهارت و تجربه کافی باشد، می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

پس از عدم موفقیت کاشت ایمپلنت چه باید کرد؟

درمان ایمپلنت آسیب دیده به علت و میزان آسیب دیدگی بستگی دارد. اگر استخوان فک از سلامت کافی برخوردار باشد، خارج کردن ایمپلنت دشوار نخواهد بود. زمانی که این ایمپلنت‌ها در فک بالایی قرار دارند، خارج کردن آن‌ها باید با حساسیت و ملاحظه بیشتری انجام شود، زیرا ایمپلنت‌های فک بالایی به حفره سینوسی و عصب نزدیک‌تر هستند.

زمان کاشت نیز تاثیر مستقیمی با نحوه درمان و چگونگی خارج کردن ایمپلنت دندانی دارد. با گذشت زمان ایمپلنت‌ها با استخوان فک پیوند محکم‌تری ایجاد می‌کنند، از همین رو خارج کردن آنها نیز با دشواری بیشتری همراه است.

در حالت کلی زمانی که عفونت لثه باعث از بین رفتن ایمپلنت شود، یعنی همان پری ایمپلنت یا پری ایمپلنتایتیس اتفاق بیفتد، درمان ممکن است، شامل تمیز کردن ایمپلنت و تمرکز بر شیوه‌های بهتر بهداشت دهان و دندان در آینده باشد. در صورت تشخیص و درمان زود هنگام، می‌توان مانع از بین رفتن ایمپلنت شد.

در صورت آسیب یا فشار بر استخوان اطراف ایمپلنت، ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. ایمپلنت‌های دندانی را فقط می‌توان در نقاطی روی استخوان فک قرار داد که دارای تراکم استخوان کافی هستند. اگر از دست دادن استخوان فک یا آسیب استخوان باعث شکست ایمپلنت شوند، درمان فقط با پیوند استخوان امکان پذیر است.

آیا می‌توان از شکست احتمالی ایمپلنت دندان پیشگیری کرد؟

احتمال شکست ایمپلنت دندان می‌تواند ترسناک باشد. خبر خوب این است که جلوگیری از شکست در واقع بسیار آسان است. بهترین راه برای حفظ ایمپلنت‌های دندانی رعایت بهداشت دهان و دندان است. دوبار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه آنتی باکتریال بدون الکل استفاده کنید.

برخی تغییرات در رژیم غذایی نیز ممکن است، مفید باشد. از خوردن آب نبات سفت و سایر غذاهایی که بر روی دندان فشار می‌آورند خودداری کنید. همچنین هر سه تا شش ماه یکبار به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که هرگونه مشکل احتمالی قابل درمان است. دکتر مهدی سزاوار یکی از بهترین متخصصین ایمپلنت در تهران هستند.