پیوند استخوان فک چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که پیوند استخوان ممکن است در ترمیم بازوها و پاها موثر باشد، پیوند استخوان برای تقویت استخوان فک نیز انجام می‌شود که آن را پیوند استخوان فک می‌نامند. در واقع دندانپزشکان پیوند استخوان دندان را در مناطقی از فک که در آن استخوان آتروفی یا تحلیل رفته است انجام می‌دهند تا تراکم و حجم استخوان را افزایش دهند.

بدون استخوان کافی در ناحیه فک، افراد مستعد ابتلا به انواع مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند. دندان‌ها ممکن است جابه‌جا شوند، عفونت‌ها ایجاد شوند و فک در برابر شکستن آسیب‌پذیر باشد.

اینها تنها تعدادی از دلایلی است که مردم در مورد پیوند استخوان پرس و جو می‌کنند. اما یکی از مهمترین دلایل مربوط به ایمپلنت است. هنگامی که فردی دندانی را از دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرد آن را با ایمپلنت دندان جایگزین نکند، ناحیه استخوان فک مورد نظر خراب می‌شود. بدون استخوان کافی در سرتاسر فک، ممکن است فرد نتواند در آینده تحت عمل ایمپلنت دندان قرار گیرد. در نهایت اگر فرد تصمیم بگیرد که ایمپلنت دندان انجام دهد، در این شرایط ابتدا باید پیوند استخوان دریافت کند.

پیوند استخوان فک چیست؟

پیوند استخوان فک یک روش جراحی است که در طی آن پودر استخوان به ناحیه کمبود استخوان اضافه می‌شود. این روش برای آماده سازی انجام برخی خدمات دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان ضروری است. برای پیوند استخوان فک می‌توان از استخوان بدن بیمار استفاده کرد، اگرچه تکنیک‌های مدرن نیز از مواد مصنوعی عالی بهره می‌برند. استفاده از استخوان مصنوعی باعث می‌شود این روش کمتر تهاجمی باشد و به طور قابل توجهی ناراحتی بعد از عمل را کاهش داده و بهبودی را نیز ساده کند.

برای مطالعه مراقبت بعد از پیوند استخوان دندان کلیک کنید.

جراحی پیوند استخوان فک چگونه انجام می‌شود؟

پیوند استخوان فک آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ترسناک نیست. تکنیک‌های مدرن یک روش نسبتاً جزئی را تضمین می‌کنند. در این روش راحتی بیمار در اولویت و بیهوشی اولین قدم است.

پس از تمیز کردن کامل ناحیه اطراف، جراح برشی را در لثه ایجاد می‌کند. این فرآیند لثه‌ها را از ناحیه استخوانی که نیاز به کار دارد جدا می‌کند و دسترسی خوبی را برای پیوند فراهم می‌کند. شدت از دست دادن استخوان و محل پیوند تعیین می‌کند که پیوند استخوان فک از چه ماده‌ای تامین شود. گاهی اوقات استخوان از پشت فک برداشت می‌شود؛ به این معنا که برش کوچک دوم در محل برداشت استخوان انجام می‌شود. از استخوان اهداکننده نیز می‌توان استفاده کرد و استخوان مصنوعی مدرن نیز اغلب یک گزینه برای پیوند استخوان فک است.

استخوان یک بافت زنده است و دائماً خود را بازسازی می‌کند. در طول زمان ماده پیوند و استخوان سالم اطراف آن به هم گره می‌خورند و یک بخش جدید قوی از استخوان فک را تشکیل می‌دهند. سپس هر برش با استفاده از بخیه بسته می‌شود. در جراحی‌های دندانپزشکی مدرن، بخیه‌ها معمولا حل شدنی هستند و پس از بهبود زخم، خود به خود می‌ریزند.

آیا پیوند استخوان فک دردناک است؟

قابل درک است که علت اصلی اضطراب در بیمارانی که تحت عمل‌های دندانپزشکی قرار می گیرند، نگرانی در مورد درد است. اگر این چیزی است که شما را از فکر کردن به پیوند استخوان فک باز می‌دارد، ما چند خبر خوب برای شما داریم.

اولین چیزی که باید بدانید این است که این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و در تمام مدت جراحی آرام خواهید بود. البته این بدان معناست که در طول جراحی هیچ درد یا اضطرابی احساس نخواهید کرد. در هنگام بهبودی کمی ناراحتی انتظار می‌رود که معمولاً با داروهای مسکن بدون نسخه قابل کنترل است. جراح شما همچنین ممکن است در صورت نیاز، تسکین درد را با دارو توصیه کند.

چه کسی کاندیدای خوب برای پیوند استخوان فک است؟

چه کسی کاندیدای خوب برای پیوند استخوان فک است

اگر در حال بررسی ایمپلنت برای دندان‌های از دست رفته هستید، و از زمان خالی شدن جای دندان شما بسیار می‌گذرد، به احتمال زیاد ابتدا کاندیدای پیوند استخوان دندان هستید. در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که حدود نیمی از مکان‌های ایمپلنت دندانی نیاز به پیوند دارند. پیوند استخوان فک پایه محکمی برای اتصال ایمپلنت‌ها به وجود می‌آورد که اجازه می‌دهد تا ایمپلنت‌ها به طور محکم در فک ثابت شوند و همچنین خطر عوارض پس از کاشت را کاهش می‌دهد.

اگر در گذشته از پوسیدگی دندان‌ها یا بیماری لثه رنج می‌بردید، ممکن است بر تراکم استخوان فک زیرین تأثیر گذاشته باشد. جایگزینی این استخوان با پیوند استخوان فک به حمایت از فک و محافظت از سلامت دندان‌ها و لثه‌های اطراف کمک می‌کند.

از دست دادن استخوان ناشی از افزایش سن و شرایط مرتبط مانند پوکی استخوان نیز می‌تواند اثرات زیبایی نامطلوب داشته باشد. از دست دادن تراکم در فک پایین ممکن است باعث شود صورت شما کوتاه به نظر برسد. در واقع پیوند استخوان فک درمانی برای از دست دادن ساختار فک پس از آسیب تروماتیک است. بنابراین اگر از دست دادن تراکم استخوان فک یا مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان و زیبایی دارید، پیوند استخوان فک ممکن است برای شما مناسب باشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی پیوند استخوان فک

مانند تمام جراحی‌های دندانپزشکی، ناراحتی جزئی بلافاصله پس از عمل انتظار می‌رود. به طور خاص، مقداری تورم و خونریزی در اطراف ناحیه عمل بسیار شایع است. خبر خوب این است که مدیریت آنها آسان است. جراح در مورد تسکین درد با شما صحبت می‌کند و در صورت لزوم نسخه‌ای ارائه می‌دهد.

پانسمان‌ها باید به طور منظم تعویض شوند و این کار با قرار دادن گاز تازه بین لثه‌ها امکان‌پذیر است. مراحل ساده زیر نیز به شما کمک می‌کند تا ناراحتی را به حداقل برسانید و به بهبودی سریع کمک کنید:

• قرار دادن یخ یا سایر کیسه‌های سرد روی صورت خود در نزدیکی محل جراحی می‌تواند به کاهش تورم و درد بعد از عمل کمک کند که در چند روز اول پس از عمل بسیار مفید است.
  • خوردن غذاهای نرم یا مایع و پرهیز از غذاهای سفت یا ترد یا غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ به بهبود سریع برش کمک می‌کند.
  • اجتناب از فعالیت‌های شدید یا آسیب‌های خطرناک به سر یا صورت به محافظت از زخم کمک می‌کند.
  • خوابیدن با سر کمی بالاتر از حد معمول از خونریزی بیش از حد در طول شب جلوگیری می‌کند.
  • در عرض یک هفته کاهش درد را تجربه می‌کنید و پس از دو تا سه هفته، احتمالاً به رژیم غذایی و روال معمول خود باز می‌گردید.

هزینه پیوند استخوان فک چقدر است؟

هزینه بسته به تعداد و اندازه پیوندهای مورد نیاز متفاوت است. پیوند استخوان فک یک روش سرپایی بیمارستانی است که نیاز به بیهوشی عمومی دارد، بنابراین باید منتظر هزینه‌های مرتبط با این خدمات نیز باشید. اگر آنها را دریافت می‌کنید، نیاز به پیوند با هزینه تخمینی ایمپلنت لحاظ می‌شود.

چه کسی به پیوند استخوان فک نیاز دارد؟

هر فردی که دچار آتروفی (تحلیل) استخوان فک شده باشد، ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت دندان یا جایگزینی دندان از دست رفته خود، نیاز به پیوند استخوان داشته باشد. به عنوان مثال، تقریباً همیشه برای بهبود حفره سینوس پس از عمل لیفت سینوس یا وجود مناطق تهاجمی استخوان از دست رفته در اثر عفونت‌های پریودنتال به پیوند استخوان دندان نیاز می‌شود.

در نتیجه اگر واجد شرایط درمان ایمپلنت نباشید، ممکن است پیوند استخوان توصیه شود. به عنوان مثال، اگر استخوان دندان آنقدر جذب شده است که ارتفاع فک برای ایمپلنت خیلی کوتاه است، پیوند استخوان می‌تواند به بازسازی استخوان دندان در نقاط مورد نظر کمک کند. پیوند استخوان دندان گزینه‌های مختلفی را برای افرادی که ممکن است از دندان مصنوعی احساس ناامیدی کنند یا به آنها گفته شده است که واجد شرایط کاشت ایمپلنت دندان نیستند، باز می‌کند.

ترکیب پیوند استخوان دندان با ایمپلنت

ترکیب پیوند استخوان دندان با ایمپلنت درمانی نسبتاً رایج است. با این حال، اکثر مردم هرگز در مورد نیاز به پیوند استخوان نشنیده‌اند، زیرا معمولاً لازم نیست مگر اینکه بخواهید دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنید. خوشبختانه، گرفتن پیوند استخوان اساساً یک روش بدون درد و نسبتاً بدون عارضه است، به ویژه هنگامی که با سایر درمان‌های معمول دندانپزشکی ترکیب شود. به احتمال زیاد، اگر شما به بیماری پریودنتال شدید اطراف یک دندان خاص مبتلا باشید( بیماری که در آن بافت نرم و استخوان آلوئولی شروع به جمع شدن می‌کند) قبل از اینکه دندان کشیده شده یا از دست رفته باشد، دندانپزشک شما ممکن است بخواهد استخوان را بازسازی کند.

آیا قبل از کاشت ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز است؟

پیوند استخوان فک زمانی لازم است که استخوان خود فرد برای حفظ ایمپلنت‌های دندانی ناکارآمد باشد. هدف اصلی پیوند استخوان فک افزایش شانس موفقیت ایمپلنت دندانی است. اما تنها راه برای دانستن اینکه چه زمانی و آیا نیاز به پیوند استخوان دارید، برنامه ریزی برای معاینه و اشعه ایکس است. در طول قرار ملاقات سلامت دهان و دندان شما ارزیابی می‌شود تا دندانپزشک متوجه شود که آیا بدن شما برای انجام عمل‌های دندانپزشکی بدون نیاز به پیوند استخوان جدید به اندازه کافی سالم است یا خیر.

خطرات پیوند استخوان

مانند هر روش پزشکی دیگری، پیوند استخوان با خطراتی همراه است که عبارتند از:

• ممکن است در ناحیه‌ای که پیوند استخوان فک انجام می‌شود، درد، تورم و کبودی داشته باشید.
  • اگر استخوان از لگن شما گرفته شود (پیوند استخوان اصلی)، ممکن است برای 2 تا 4 هفته راه رفتن برای شما ناراحت کننده باشد.
  • ممکن است به مدت 1 تا 2 هفته در فک خود تورم داشته باشید.
  • پیوند استخوان می‌تواند عفونی شود. تیم دندانپزشکی شما با دقت کار می‌کنند و پس از درمان به شما آنتی بیوتیک می دهند تا از این امر جلوگیری کنند.
  • گاهی اوقات، استخوان کافی برای انجام جراحی ایمپلنت دندان پس از پیوند استخوان فک وجود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به جراحی پیوند استخوان بیشتری نیاز داشته باشید.
  • خطر شکست برای برخی افراد، به ویژه آنهایی که سیگار می‌کشند، بیشتر است. تیم دندانپزشکی خطرات را توضیح می‌دهد و به شما می گوید که آیا شانس بیشتری برای شکست پیوند استخوان دارید یا خیر.
  • همچنین اگر ایمپلنت‌های دندانی را به جای استخوان طبیعی در استخوان پیوند شده قرار دهند، خطر شکست بالاتری دارد.

یادداشت پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد پیوند استخوان فک نکاتی را ارائه دهیم. اگر می‌خواهید این جراحی را انجام دهید حتما به جراح فک و صورت مراجعه کنید. شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.