آیا پیوند لثه درد دارد؟

آیا پیوند لثه درد دارد

در مقاله پیش رو قصد پاسخ به سوال پر تکرار در ذهن تمام مراجعین که ، آیا پیوند لثه درد دارد؟ را داریم ، با توجه به مطالبی که در ادامه می‌خوانید می‌توانید در صورت نیاز و دریافت اطلاعات دقیق‌تر به سایت دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، دهان و صورت مراجعه کرده و یا از طریق شماره تماس با مطب در ارتباط باشید.

رزرو نوبت دکتر سزاوار

شما می‌توانید برای انجام این دست خدمات پزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی کامل با پیوند لثه کلیک کنید .

تحلیل رفتن لثه یا نازک شدن لثه را می‌توان با جراحی پیوند لثه درمان کرد. پیوند لثه به خط لثه حجم می‌دهد و ریشه‌های دندان‌های در معرض دید را می‌پوشاند و به طور کلی سلامت دندان‌ها را افزایش می‌دهد. میانگین زمان بهبودی یک تا دو هفته است.

با این حال ممکن است این زمان بیشتر طول بکشد. لازم به ذکر است که جراحی پیوند لثه موفقیت بالایی دارد و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری جدی لثه را کاهش دهد. در ادامه این مقاله به این سوال که آیا پیوند لثه درد دارد پاسخ خواهیم داد و به روش‌های تسکین دردهای معمول بعد از این جراحی می‌پردازیم :

درد بعد از جراحی پیوند لثه

در پاسخ به این پرسش که آیا پیوند لثه درد دارد باید گفت؛ هر بیمار تجربه متفاوتی از درد بعد از عمل خواهد داشت. برای مثال، اگر پریودنتیست از بانک بافت استفاده کند، فرد فقط باید ناراحتی خفیفی را تجربه کند، اما اگر برای پیوند لثه، بافت سقف دهان برداشته شود.

درد بعد از جراحی پیوند لثه

ممکن است فرد برای چند روز دچار ناراحتی شود. معمولاً فقط یک تا دو هفته طول می‌کشد تا دهان به طور کامل بهبود یابد، اگرچه گاهی اوقات ممکن است بیشتر طول بکشد. برای کمک به کنترل هر گونه ناراحتی، افراد ممکن است از مسکن‌های بدون نسخه (OTC) یا تجویزی استفاده کنند.

پس از جراحی، دندان‌ها نسبت به حالت عادی حساس‌تر هستند، به‌ویژه به وعده‌های غذایی سرد و گرم، بنابراین استفاده از دهان‌شویه یا خمیردندان حساسیت‌زدا می‌تواند مفید باشد.

مطالعه بیشتر : برای مشاهده، عکس قارچ لثه کلیک کنید .

علائم طبیعی بعد از جراحی پیوند لثه

اگر سوال این است که آیا پیوند لثه درد دارد باید پاسخ دهیم که جراحی پیوند لثه به ندرت دارای خطر و عوارض است، با این حال، برای افراد قابل تصور است که موارد زیر را طی کنند:

• خونریزی لثه
  • تورم لثه‌ها
  • لق شدن دندان‌ها(البته این باید موقتی باشد).
  • حساسیت دندان‌ها
  • شکاف ایجاد شده بین دندان‌ها
  • بروز عفونت خفیف

علائم غیر طبیعی بعد از جراحی پیوند لثه

گاهی اوقات، بافت پیوند نمی‌تواند به طور موثر به محل پیوند بچسبد. اگرچه بسیار بعید است، اما اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است فرد دوباره نیاز به جراحی داشته باشد.

اگر بیمار بعد از جراحی علائمی مبنی بر عفونت لثه مشاهده کرد، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرد.

علائم عفونت عبارتند از:

• خونریزی که با وجود اعمال فشار بیش از 20 دقیقه طول می‌کشد
  • درد، کبودی و تورم غیرمنتظره
  • چرک و تب

نوع پیوند لثه انجام شده تعیین می‌کند که چه میزان درد پس از جراحی را تجربه می‌کنید. همانطور که در بالا اشاره شد، اگر پیوند لثه بدون برداشت بافت از سقف دهان انجام شود، درد کمی احساس خواهید کرد. اما اگر در طول درمان از کام شما بافت گرفته شود، ممکن است برای چند روز ناراحتی داشته باشید.

نکته خوب این است که بریدگی سقف دهان با وجود احساس سوختگی شدید ، معمولاً به سرعت بهبود می‌یابد. شما می‌توانید در روزهای بعد از جراحی با استفاده از مسکن‌ها میزان درد را به طور چشمگیری کاهش دهید. بنابراین این سوال که آیا پیوند لثه درد دارد با وجود مصرف مسکن‌ها می‌تواند منفی باشد.

مانند هر روش دیگری که شامل برش است، تجربه درد یا ناراحتی با جراحی پیوند لثه طبیعی است. با این حال، در بیشتر موارد، بی حسی موضعی، ناحیه ای را که در آن عمل انجام می‌شود، بی‌ حس می‌کند که این باعث می‌شود در انجام این جراحی درد کمتری داشته باشد. ممکن است پس از از بین رفتن بیهوشی درد احساس شود، اما جراح دهان برای شما مسکن تجویز می‌کند.

علاوه بر مسکن‌ها، برخی تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند درد را کاهش دهد. اگر نسبت به درد حساس هستید یا تحمل کمتری نسبت به ناراحتی تجربه شده در روش‌های دهانی در گذشته دارید، باید به پزشک خود در مورد آستانه درد خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است به شما یک آرام بخش بدهد تا در طول عمل احساس آرامش کنید.

مطالعه بیشتر : برای داشتن اطلاعات بیشتر از ، فیلر لثه کلیک کنید .

چه مدت طول می کشد تا پس از پیوند لثه بهبود یابد؟

بهبود کامل ناحیه لثه عمل شده معمولاً دو هفته طول می‌کشد. با این حال، شما باید بتوانید روز بعد از جراحی به سر کار خود بازگردید. بهبودی ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند سن، وسعت ناحیه عمل شده و شرایطی از جمله دیابت شیرین و فشار خون بالا باشد.

چه مدت طول می کشد تا پس از پیوند لثه بهبود یابد

شما می‌توانید در عرض چند دقیقه پس از عمل به خانه بروید. با این حال، اگر پزشک به شما یک آرام بخش داده است، ممکن است مجبور شوید چندین ساعت صبر کنید تا اثر آرام بخش از بین برود.

• پس از رسیدن به خانه، باید تمام دستورالعمل‌های مربوط به رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها را دنبال کنید، از جمله:
  • خودداری از نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن ناحیه عمل شده لثه تا زمانی که بهبود نیافته است
  • شستشو برای جلوگیری از تشکیل پلاک، دهان خود را با دهانشویه مخصوص
  • مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت
  • مصرف یک تا دو هفته از غذاهای نرم و خنک

در ادامه به بررسی راه‌های کاهش درد اشاره خواهیم کرد و در مورد تغذیه و نوع نظافت دهان و دندان‌ها بعد از جراحی پیوند لثه نکاتی را ارائه خواهیم داد:

چطور درد بعد از جراحی لثه را کاهش دهیم؟

حال که به پاسخ پرسش آیا پیوند لثه درد دارد رسیدید باید بدانید که ناحیه پیوند لثه برای یک یا دو روز حساس و تا چند هفته بعد به نوشیدنی‌های سرد یا گرم و غذاهای سفت حساس خواهد بود. اگر پیوند از سقف دهان شما باشد، بیماران معمولاً درد را شبیه به سوختگی پیتزای داغ توصیف می‌کنند.

اما می‌توان با بستن محل اهداکننده و پوشاندن کام با محافظ دهان از این درد جلوگیری کرد. داروهای مسکن بدون نسخه معمولا برای مدیریت درد کافی هستند، اما همیشه بهتر است قبل از مصرف هر دارو با دندانپزشک خود مشورت کنید. در حالی که دستکاری دهان و لب‌ها برای داشتن دید بهتری از ناحیه جراحی می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما بهتر است از انجام این کار خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث درد بعد از جراحی پیوند لثه شود شود.

مطالعه بیشتر : برای دانستن ، فرق بین جرمگیری لثه و جرمگیری دندان کلیک کنید .

بعد از جراحی پیوند لثه خوردن و آشامیدن باید چگونه باشد؟

ضروری است که تا زمان بهبودی دهان از سیگار کشیدن، استفاده از تنباکو و الکل خودداری کنید، زیرا اینها در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کنند. همچنین پرهیز از نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و سفت در محل جراحی بسیار مهم است. همه اینها می‌تواند درد ناحیه جراحی را تشدید یا به آن آسیب برساند.

بعد از جراحی پیوند لثه خوردن و آشامیدن باید چگونه باشد

رژیم غذایی ایده آل پس از پیوند لثه شامل غذاهای نرم است. تخم مرغ، ماست و سبزیجات له شده یا پخته شده، مواد غذایی خوبی هستند که باید در خانه داشته باشید. و البته، مصرف خوراکی‌هایی مانند پودینگ، ژلاتین و بستنی توصیه می‌شود. بعد از چند روز می‌توانید رژیم غذایی سخ‌ تری را در طرف مقابل بجوید.

نظافت و نگهداری بعد از جراحی پیوند لثه شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر بلافاصله بعد از جراحی متوجه خونریزی شدید، قرار دادن گاز در دو طرف پیوند لثه اشکالی ندارد، اما از قرار دادن گاز به طور مستقیم روی محل جراحی خودداری کنید. بهتر است از یک چای کیسه‌ای مرطوب در نزدیکی محل پیوند استفاده کنید.

زیرا اسید تانیک موجود در چای باعث انعقاد خون می‌شود. از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در ناحیه جراحی تا زمان بهبودی کامل باید خودداری شود. برای تمیز نگه داشتن ناحیه در طول این مدت، جراح دندان یک دهانشویه ضد میکروبی را به همراه دستورالعمل‌هایی برای استفاده توصیه می‌کند.

1- آیا پیوند لثه درد دارد ؟

جراحی پیوند لثه به ندرت دارای خطر و عوارض است،و برای افراد قابل تصور است که باید مواردی چون ، خونریزی لثه ،  تورم لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها، حساسیت دندان‌ها ، شکاف ایجاد شده بین دندان‌ها ، بروز عفونت خفیف را داشته باشند .

2 – چه مدت طول می کشد تا پس از پیوند لثه بهبود یابد؟