عمل پولیپ بینی چطور انجام می شود؟هزینه عمل چقدر است؟

بهترین راه برای درمان پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی یک جراحی سرپایی است که توسط متخصص فک و صورت انجام می‌شود. پولیت به توده‌های قهوه‌ای رنگی گفته می‌شود که همانند قطره اشک در مخاط بینی ایجاد می‌شوند. این توده‌های کوچک از ناحیه سینوس‌ها رشد کرده و در حفره بینی آویزان می‌شوند. اگرچه پولیپ توده غیرسرطانی محسوب می‌شود، اما مشکلات زیادی را به دنبال دارد. به همین دلیل در این مطلب سعی داریم به دلیل عمل، مراقبت بعد از جراحی و سوالات شما در مورد این جراحی ساده بپردازیم. اگر از پولیپ بینی رنج می‌برید، این مطلب را از دست ندهید.

چه عواملی باعث ایجاد پولیپ بینی می‌شود؟

در بیشتر مواقع پولیپ بینی در نتیجه تحریک و التهاب طولانی مدت غشاهای مخاطی بر روی سینوس‌ها ایجاد می‌شود. برخی از متخصصان بر این نظرند که پولیپ بینی احتمالا بر اثر عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود. زیرا برخی به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی هم هیچ‌گاه پولیپ بینی را تجربه نمی‌کنند.

البته شرایط جسمی افراد هم در ابتلا به پولیپ بینی تاثیرگذار است. به طور کلی عوامل زیر می‌تواند باعث ابتلا به این عارضه شود:

• ابتلا به سینوزیت مزمن
  • ابتلا به آسم
  • ابتلا به رینیت آلرژیک (تب یونجه)
  • داشتن حساسیت به برخی داروها از جمله آسپرین
  • ابتلا به فیبروز سیستیک
  • ابتلا به سندرم Churg-Strauss که یک بیماری بسیار نادر است و باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود.

چرا باید پولیپ بینی عمل شود؟

پولیپ اگرچه یک توده غیرسرطانی است، اما باعث مشکلات زیادی از جمله ناتوانی در صحبت کردن، ایجاد مشکلات تنفسی، سردردهای شدید سینوسی و خروپف در زمان خواب می‌شود. از سوی دیگر بی‌توجهی به پولیپ بینی به مرور زمان باعث بزرگ‌تر شدن این توده‌های اشکی شکل می‌شود.

طبق نظر دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت، اقدام به موقع برای درمان می‌تواند هر نوع مشکل تنفسی، تکلم و مشکلات خواب را از بین ببرد. اگر پولیپ بینی بزرگ و زیاد باشد، مشکلات زیر را به دنبال دارد:

• انسداد بینی
  • مشکلات تنفسی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • عطسه کردن
  • کاهش حس بویایی یا چشایی
  • سردرد و درد صورت
  • خرناس کشیدن در زمان خواب

بهترین راه برای درمان پولیپ بینی

از نظر دکتر سزاوار بهترین روش برای درمان پولیپ، انجام عمل است. در این روش ابتدا جراح قسمت داخلی بینی را معاینه می‌کند. بعد از گرفتن تصویر سی‌تی‌اسکن می‌تواند میزان و اندازه پولیپ بینی را مشاهده کند. همچنین در این روش تشخیصی، متخصص می‌تواند میزان ناهنجاری ساختاری مثل انحراف تیغه بینی و یا سایر بیماری‌ها مثل سینوزیت مزمن را هم تشخیص دهد.

گاهی وجود همین بیماری‌هاست که باعث ابتلا به پولیپ می‌شود. بنابراین مراجعه به یک متخصص زبده و مجرب به شما کمک می‌کند علاوه بر درمان، دلیل ابتلا را هم تشخیص دهید و آن را برطرف کنید.

عمل پولیپ بینی چطور انجام می شود؟

بهترین زمان عمل پولیپ بینی

از نظر متخصصان فک و صورت بهترین زمانی که باید برای عمل پولیپ بینی اقدام کنید، نوجوانی و جوانی است. در این مدت اگر میزان توده‌های اشکی شکلِ پولیپ زیاد نشده باشد، با لیزر به راحتی برطرف می‌شود و مدت زمان درمان هم کوتاه‌تر خواهد بود. البته در مواردی هم متخصص فک و صورت اقدام به عمل پولیپ بینی نمی‌کند.

بلکه ممکن است بعد از معاینه حفره‌های بینی، اقدام به تجویز دارو کند. مهم‌ترین داروهایی که توسط متخصصان فک و صورت برای درمان پولیپ بینی تجویز می‌شود عبارت است از:

• اسپری های استروئیدی بینی: این دارو به کوچک کردن پولیپ و پاکسازی مجاری بینی مسدود شده کمک می‌کند.
  • آنتی هیستامین: مصرف این دارو برای کمک به کاهش علائمی مثل آبریزش بینی و کاهش التهاب ناشی از آلرژی کاربرد دارد.
  • داروهای آنتی بیوتیک: اگر پولیپ بینی به دلیل عفونت باکتریایی سینوسی ایجاد شده باشد، متخصص فک و صورت این داروها را تجویز می‌کند.
  • قرص های استروئیدی خوراکی: تجویز این داروها هم برای کاهش تورم و سایر علائم پولیپ است.

پس مراجعه به یک دکتر خوب برای عمل پولیپ این مزیت را دارد که عارضه پولیپ با دارو رفع شود. گاهی شما به عمل جراحی هم نیاز ندارید و با دارو رفع می‌شود. البته این مورد به معاینه و تشخیص متخصص فک و صورت بستگی دارد.

بهترین زمان عمل پولیپ بینی

عمل پولیپ بینی چگونه انجام می‌شود؟

عمل پولیپ بینی در اصطلاح علم پزشکی با نام «پولیپکتومی» شناخته می‌شود. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت،، ابتدا پزشک با کمک لوله‌ باریکی که بر روی آن یک دوربین و لامپ پرنور قرار دارد، می‌تواند نمای دقیقی از فضای داخلی بینی و سینوس‌ها را مشاهده کند.

عمل پولیپ با لیزر انجام می‌شود که نیازی به ایجاد برش بر روی صورت نیست. در واقع شما به هیچ عنوان احساس درد یا ناراحتی نمی‌کنید. در عین حال عمل بدون بیهوشی و تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در مواردی هم نحوه انجام این جراحی سرپایی و به صورت زیر است:

عمل جراحی آندوسکوپیک سینوس (FESS)

در این جراحی متخصص فک و صورت تمام مسیر تخلیه سینوس را بزرگ‌تر می‌کند. در نتیجه در آینده از تجمع مخاط در این قسمت جلوگیری می‌شود. دکتر خوب برای عمل پولیپ بینی برای جلوگیری از تشکیل مجدد پولیپ این روش را انجام می‌دهد.

بالون سینوپلاستی

متخصص فک و صورت یک کتتر بادکنکی کوچک را از طریق سوراخ بینی وارد مجرای سینوس می‌کند. بعد از اینکه کتتر باز شد، به تخلیه و عملکرد طبیعی سینوس کمک زیادی می‌کند.

مدت زمان عمل پولیپ بینی

برداشتن پولیپ یک جراحی غیرتهاجمی و سرپائی است که زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. اگر متخصص فک و صورت در کار خودش تجربه کافی داشته باشد، در مدت 30 دقیقه این جراحی را انجام می‌دهد. البته انجام معاینات عمومی و معاینه بینی را هم که به آن اضافه کنیم، روی هم رفته مدت زمان عمل پولیپ بینی یک ساعت است.

مدت زمان عمل پولیپ بینی

دوره نقاهت عمل پولیپ بینی

دوران نقاهت و بهبودی کامل بعد از عمل تنها 3 روز تا نهایتا یک هفته است. بعد از این مدت می‌توانید به امور عادی روزانه بپردازید. مراقبت های بعد از عمل برای گرفتن نتیجه بهتر اهمیت زیادی دارد. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار، هر کسی که این عمل سرپایی را انجام می‌دهد باید در مدت بهبود به این توصیه‌ها توجه داشته باشد:

خونریزی بعد از جراحی

خونریزی در عمل پولیپ بینی با لیزر، خیلی زیاد نیست که نگران شوید. فقط ترشحات خونی 3 تا 5 روز بعد از جراحی طبیعی است. فین کردن شدید ممکن است باعث خونریزی شود. در این صورت، سر خود را کمی به عقب ببرید و به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. سپس با یک دستمال خون را بگیرید و از اسپری‌های مخصوص قطع خونریزی استفاده کنید.

تسکین درد بعد از عمل پولیپ

درد دوره نقاهت عمل پولیپ بینی زیاد نیست و ممکن است مقدار کمی در بینی احساس سوزش داشته باشید. با این حال متخصص برای شما داروهای تسکین دهنده درد را تجویز می‌کند که با مصرف آن به طور کامل درد برطرف می‌شود.

گرفتگی و ترشحات بینی

در چند هفته اول بعد از عمل پولیپ بینی، دچار گرفتگی و ترشحات بینی هستید. اما بعد از 2 تا 3 هفته بینی به حالت عادی برمی‌گردد. تنفس کردن بهتر از قبل از جراحی خواهد شد. در واقع تمامی مشکلاتی را که قبل از جراحی در اثر پولیپ ایجاد شده بودند، اکنون از بین می‌روند.

شستشوی بینی

متخصص فک و صورت برای شما نوعی اسپری تجویز می‌کند که هر 2 – 3 ساعت باید داخل حفره‌های بینی اسپری کنید. همچنین برای تمیز ماندن بینی می‌توانید حداقل دو بار در روز از کیت شستشوی سینوس استفاده کنید. این دستور‌العمل‌ها توسط متخصص فک و صورت بعد از جراحی به بیمار گفته می‌شود.

تسکین درد بعد از عمل پولیپ

هزینه عمل پولیپ بینی چقدره؟

هزینه انجام این جراحی به میزان عارضه، مرکز درمانی انتخاب شده، وضعیت بیمه درمانی فرد و همچنین میزان تجربه و تخصص پزشک بستگی دارد. به طور کلی مراجعه به یک متخصص فک و صورت که قادر به درمان تخصصی و بدون عارضه پولیپ بینی باشد، مزیت بیشتری را به همراه دارد. به هر حال متخصص فک و صورت به نحوی پولیپ بینی را عمل و علت ایجاد آن را درمان می‌کند که از ایجاد مجدد آن پیشگیری شود.

یکی از جراحان پولیپ بینی جهت انجام این جراحی، دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت در تهران هستند می توانید برای مشاوره آنلاین و دریافت حدود قیمت در مراکز درمانی که ایشان حضور دارند به پیج اینستاگرام دکتر سزاوار پیام ارسال نمایید.

میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵