عمل زیبایی بینی با سابقه آسم

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بیماری آسم رنج می برند. این بیماری ممکن است با یک آلرژی ساده شروع شود و در صورت عدم مدیریت علائم به آسم منجر شود. آسمی که به دلیل آلرژی ایجاد شده در صورت استفاده از چند روش درمانی مانند مصرف، تزریق دارو و جراحی قابل درمان است.

جراحی زمانی پیشنهاد می‌شود که فرد علائم آلرژیک را به صورت خاص تجربه کند. مشکلات تنفسی ناشی از آسم و آلرژی می توانند بر شیوه زندگی فرد تأثیر بگذارند. برخی از افراد به دلیل ساختار داخلی بینی دچار رینیت آلرژیک، سینوزیت، گرفتگی مزمن بینی و حساسیت می شوند. تحقیقات نشان داده است که در برخی از زنان، چرخه قاعدگی نیز می تواند تحت تأثیر آسم و علائم تنفسی قرار گیرد.

خوشبختانه این علائم تنفسی توسط پزشک قابل درمان است. پزشک گوش و حلق و بینی پس از معاینه و تشخیص نهایی می تواند جراحی بینی را به عنوان یک گزینه درمان بیمار معرفی کند. اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که از بیماری آسم رنج می برید و به دنبال جراحی زیبایی بینی خود هستید ممکن است این سوال را بپرسید که آیا عمل زیبایی بینی با سابقه آسم ممکن است؟ برای یافتن پاسخ این سوال ادامه مطالب زیر را مطالعه بفرمایید تا با اطمینان در مورد عمل زیبایی بینی خود تصمیم بگیرید.

رینوپلاستی چیست

عمل جراحی زیبایی بینی رینوپلاستی نامیده می‌شود. این عمل امروزه برای زیباتر شدن چهره افراد، داوطلبان زیادی پیدا کرده است. می‌توان گفت این عمل جراحی کاربردی‌ترین نوع جراحی پلاستیک و عمل‌های زیبایی است. این عمل جراحی حتما بایستی توسط پزشک متخصص جراحی پلاستیک فک و صورت و یا جراح متخصص گوش و حلق و بینی انجام شود.

نکته‌ای که در این زمینه اهمیت بسیاری دارد، انتخاب پزشک است. زیرا نتیجه دلخواه عمل جراحی زیبایی بینی تا حد بسیار زیادی به مهارت پزشک در انجام آن بستگی دارد. معمولا افراد تحقیقات زیادی در این زمینه انجام می‌دهند. از حاذق ترین و با تجربه ترین پزشکان در این زمینه تخصصی میتوان به  دکتر مهدی سزاوار جراح فک و صورت اشاره کرد.

رینوپلاستی چیست

عمل زیبایی بینی و آسم

اکثر افرادی که آسم دارند، از بیماری مزمن سینوزیت نیز رنج می برند. این دو وضعیت می‌توانند در کنار یکدیگر به تشدید علائم تنفسی در طول زمان کمک کنند. علائم آسم می تواند فرد را در معرض عفونت قرار دهد که این کنترل آسم را دشوارتر می کند.

اگر علائم آسم تا حدی ناشی از انسداد مکانیکی باشد، عمل بینی می تواند علائم تنفسی و آسم را در صورت ترکیب با سایر روش های درمانی برطرف کند. عمل زیبایی بینی می تواند علاوه بر تغییر ساختار و شکل ظاهری بینی بسیاری از مشکلات تنفسی را نیز تسکین دهد. در صورت انجام سایر روش ها برای مدیریت علائم آسم ممکن است این علائم مانند رینیت آلرژیک با عمل زیبایی بینی کمی بهبود یابند. البته تاثیرگذار بودن این روش به تخصص و مهارت جراح نیز بستگی دارد.

جراحی سپتوپلاستی برای کاهش علایم آسم

جراحی سپتوپلاستی به منظور بهینه سازی جریان هوا، ساختار بینی را تغییر می دهد. انسداد مکانیکی که مانع جریان هوا می شود از طریق جراحی اصلاح می شود. در زمان انجام عمل جراحی، برشی در داخل تیغه بینی ایجاد می شود. غشای مخاطی برداشته شده تا انسداد به طور کامل از بین برود.

این ممکن است شامل برداشتن استخوان و غضروف اضافی نیز باشد. هنگامی که سپتوم به طور کامل بهبود می یابد، علائم تنفسی نیز بهبود می یابند. البته قبل از اقدام برای انجام جراحی سپتوپلاستی نیاز به چندین جلسه مشاوره با پزشک است. پزشک باید یک برنامه درمانی به بیمار بدهد. اگر مشکلات انسدادی مکانیکی به تشدید علایم آسم کمک می کنند، شاید لازم باشد فرد قبل از اقدام به جراحی آمادگی بیشتری کسب کند یا همزمان با جراحی بینی خود روش های درمانی دیگری نیز به کار ببرد تمامی این ها به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد.

جراحی سپتوپلاستی برای کاهش علایم آسم

آیا عمل بینی برای افراد مبتلا به آسم می‌ تواند خطرناک باشد؟

هر نوع جراحی پلاستیکی که نیاز به بیهوشی کامل دارد، می توانید برای بیمار خطراتی به همراه داشته باشد. اگر آسم دارید این خطرات به طور چشمگیری نیز افزایش می یابند. افرادی  مبتلا به آسم که به دنبال عمل زیبایی بینی هستند، نیاز به مراقبت های ویژه های قبل و بعد از عمل دارند، تا عوارض جانبی و میزان خطر کاهش یابد.

از همین رو جراح  ممکن است استفاده از داروهای ضد حساسیت و آلرژی را ماه ها قبل از اقدام به جراحی برای فرد متقاضی تجویز کند. مصرف این داروها حتی ممکن است تا چندین ماه پس از جراحی نیز ادامه داشته باشد.  مواردی وجود دارد که می توانید قبل از عمل انجام دهید تا خطر ابتلا به عوارض جراحی بینی  محدود شوند:

• از عوامل محرک آسم، به ویژه در هفته های منتهی به عمل دوری کنید.
  • داروها را طبق دستورالعمل برای بهینه سازی عملکرد ریه و تثبیت سلامت خود مصرف کنید.
  • از شرایط استرس زا دوری کنید، زیرا می توانند آسم شما را تشدید کرده و عوارض جراحی بعد از عمل را افزایش دهند.
  • اگر آسم دارید و سیگاری هستید، مهم است که سیگار را ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن عملکرد ریه را بدتر می کند. افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای انواع عوارض پس از جراحی بینی هستند.
  • در دوران نقاهت، شما باید بر عملکرد ریوی خود و همچنین استراتژی های بعد از عمل برای کاهش شانس ابتلا به مشکلات تنفسی نظارت دقیق داشته باشید.
  • تیم پزشکی ممکن است نحوه انجام تمرینات تنفسی را به شما آموزش دهد. به شما آموزش داده می شود که نفس عمیق بکشید و این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید. این نوع ورزش ریه های شما را باز کرده و ماهیچه های تنفسی را تقویت می کنند تا از عوارض بعد از عمل جلوگیری شود.