جراحی انحراف بینی

تیغه بینی یا سپتوم دیواری متشکل از استخوان و غضروف است که دو سمت مجرای بینی را از هم جدا می‌کند. منظور از انحراف بینی، انحراف تیغه بینی است. زمانی این اتفاق می‌افتد که تیغه بینی به یک سمت حرکت کرده باشد. گاهی اوقات افراد با این عارضه به دنیا می‌آیند اما در برخی موارد این عارضه به دلیل آسیب و یا ضربه به وجود می‌آید. هنگام جراحی انحراف تیغه بینی ، برشی کوچک در سپتوم بینی ایجاد و غضروف مزاحم از بینی خارج می‌شود. گاهی لازم است هنگام برطرف کردن انحراف تیغه بینی پزشک باید توربینیتهارا نیز درمان نماید. گاهی اوقات جراحی سپتورینوپلاستی انجام می‌شود. این عمل به این معناست که برای تغییر شکل بینی، علاوه بر جراحی انحراف، عمل زیبایی هم انجام می‌شود. اگر بیمار علاوه بر انحراف بینی، مشکل سینوزیت نیز داشته باشد همراه با جراحی انحراف، عمل سینوس هم انجام می‌شود.
منظور از انحراف بینی کج بودن تیغه داخل بینی است.

رینوپلاستی چیست

انواع انحراف بینی و علائم آن

انحراف بینی در داخل بینی ایجاد می‌شود و ممکن است هیچ تغییری در ظاهر فرد ایجاد نکند اما مشکلاتی مانند گرفتگی بینی و یا سینوزیت برای فرد ایجاد می‌کند.در افرادی که به انحراف بینی مبتلا هستندیک مجرا از مجرای دیگر کوچکتر است. این مورد باعث اختلال در تنفس می‌شود.
گاهی تیغه وسط بینی کج است. در نتیجه یک یا دو حفره بینی بسته می‌شود.
گاهی اوقات تیغه وسط بینی به موازات ساختار بینی دچار انحراف می‌شود اما حفره بینی را مسدود نمی‌کند.
گاهی کل بینی، تیغه وسط بینی و حفره‌های بینی مسدود می‌شود.

در انحراف بینی ممکن است شخص متوجه آن نشود. اما برخی از علائم آن بدین شرح است:

• انسداد مجرای بینی
  • سینوس و تشدید سینوزیت
  • گرفتگی بینی
  • خروپف در خواب
  • کم شدن حس بویایی
  • خشک شدن بینی و خونریزی آن
  • عفونت مکرر گوش
  • ایجاد ترشح خلط پشت گلو و بینی
  • صدای تو دماغی
  • سوزش گلو و غیره

جراحی بینی برای افراد 40 سال به بالا

درمان انحراف بینی

تشخیص انحراف بینی با یک معاینه ساده توسط متخصص گوش، حلق و بینی امکان پذیر است. در صورتی که انحراف بینی خفیف باشد توسط داروهایی مانند آنتی‌هیستامین و اسپری‌های استروئیدی بینی، عارضه ناشی از آن کنترل می‌شود. اما اگر انحراف بینی شدید باشد، این درمان‌ها قطعی نیست و تنها راه درمان جراحی انحراف بینی توسط متخصص است.
تبلیغاتی مانند درمان انحراف بینی از طریق لیزر بی اساس است. با وجود پیشرفت‌های لیزر در حوزه پزشکی، هنوز نتوانسته بر روی غضروف تیغه بینی تغییری ایجاد کند.

درمان انحراف بینی

درباره عمل زیبایی بینی با سابقه آسم

نکاتی درباره جراحی انحراف بینی

در تمام عمل‌های جراحی مهم‌ترین عاملی که بیمار را تهدید می‌کند، اثرات ناشی از بیهوشی است. خوشبختانه در بسیاری از موارد جراحی انحراف بینی با بی حسی‌های موضعی انجام می‌شود. اگر فرد دچار مشکل حادی نباشد و انسداد کمی داشته باشد، توصیه می‌شود تا اتمام رشد سن، زمان عمل را به تعویق بیاندازد.
اما در مواردی که مشکل حاد است و فرد دچار گرفتگی شدید است بهتر است عمل زودتر انجام شود. این گرفتگی در صورت شدید بودن در شکل ظاهری صورت کودکان اشکالاتی به وجود می‌آورد. حتی ممکن است شخص دچار اختلالات ریوی شود. در افراد بزرگسال نیز اگر این مشکل شدید باشد باید سریعا برای عمل اقدام شود.
با توجه به میزان مشکلات فرد، مدت زمان جراحی متغیر است. اما در حالت کلی این جراحی به یک تا سه ساعت زمان نیاز دارد.

نکاتی درباره جراحی انحراف بینی

آمادگی برای جراحی انحراف بینی

بیمار باید دو هفته قبل از عمل از مصرف برخی داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و داروهای رقیق کننده خون اجتناب کند خطر خونریزی در طول جراحی و بعد از آن کاهش یابد. در برخی موارد جراح، عمل را بی‌حسی موضعی انجام می‌دهند و تنها ناحیه بینی و اطراف آن را بی حس می‌کند. در اکثر موارد بیماران بیهوش می‌شوند.
در صورتی که بیمار تحت بیهوشی کامل قرار بگیرد، شب قبل از جراحی نباید هیچ خوراکی و آشامیدنی مصرف کند. در این صورت اگر فرد در طول جراحی و بیهوشی دچار تهوع شد از استفراغ و خفه شدن آن جلوگیری می‌شود.
قبل از جراحی انحراف تیغه بینی، از بینی بیمار عکس‌های گرفته می‌شود. این عکس‌ها برای مقایسه قبل و بعد از جراحی است.

دلایل چرب شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی

خطرات احتمالی جراحی انحراف بینی

گاهی اوقات نتیجه جراحی راضی کننده نیست و نیاز به جراحی مجدد است. از خطرات احتمالی که در این جراحی به صورت بسیار نادر دیده شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• جای بخیه
  • ایجاد سوراخ در تیغه بینی
  • تغییر در شکل بینی
  • تغییر رنگ پوست بینی
  • کاهش حس بویایی

خطرات احتمالی جراحی انحراف بینی

ورزش بعد از عمل رینوپلاستی

مراقبت‌های پس از جراحی انحراف بینی

معمولا این جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری بیمار نیست. اما در بعضی موارد نیاز است که بیمار در بیمارستان بستری شود. اکثریت افراد پس از جراحی همان روز به منزل بر می‌گردند و برای بیمار مسکن ‌تجویز می‌شود.
پانسمان بینی یک یا دو روز پس از جراحی برداشته می‌شود. پس از جراحی انحراف بینی، به بیمار توصیه می‌شود که داروهای رقیق کننده مانند آسپرین یا ایبوپروفن مصرف نکنند. چند هفته پس از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین باید خودداری کنید تا تورم کاهش یابد. فعالیت‌های ورزشی مثل دویدن، وزنه برداری و فعالیت‌های ورزشی تماسی نباید انجام شود. این فعالیت‌ها باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و بیمار دچار خونریزی‌های شدید خواهد شد.
از جمله خطرات احتمالی هر جراحی، خونریزی بیش از حد و عفونت است. بعد از عمل باید بینی را تمیز نگه دارید و دست‌های خود را مرتب بشویید تا خطر بروز عفونت را کاهش دهید. دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک و صورت هستند که در انجام تمام جراحی‌های پلاستیک صورت تبحر بالایی دارد.
بسیاری از افراد پس از جراحی شاهد از بین رفتن علائم انحراف بینی هستند. اما در برخی موارد نادر بافت غضروف بینی در طول زمان تغییر می‌کند و مجرای بینی را مسدود می‌کند. در این صورت به جراحی دوم نیاز است تا دوباره بینی و تیغه بینی اصلاح شود.