آیا ایمپلنت دندان می افتد ؟

آیا ایمپلنت دندان می افتد ؟ ایمپلنت دندان می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای جایگزین دندان از دست رفته باشد. حتی زمانی که دو یا تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست داده باشید، با کمک ایمپلنت می‌توان آن را به حالت طبیعی بازگرداند. اما افتادن ایمپلنت دندان و شل شدن روکش ایمپلنت یکی از مشکلات برخی از بیماران است. در مواردی تاج دندان بعد از مدتی می‌افتد که باعث نگرانی افراد می‌شود. در این مطلب با اشاره به نظرات دکتر مهدی سزاوار قصد داریم علت این مشکل را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض افتادن ایمپلنت دندان

ایمپلنت به دلایل مختلفی ممکن است با شکست مواجه شود.شکست ها میتواند قبل از گذاشتن روکش یا بعد از گذاشتن روکش اتفاق افتدعلت شکستهای قبل از کارگذاری روکش ناشی از عدم جوش خوردن پایه بااستخوان است که عوامل متعددی میتواننددراین امر موثرباشند.علل شکستهای بعد از قراردادن پروتز ناشی ازواردآمدن فشارهای بیش ازحدتحمل ایمپلنت (فشارهای غیرفیزیولوژیک) میباشد .مثل نیروهای واردناشی از دندان قروچه .برای مثال عدم ادغام درست ایمپلنت با پایه فلزی، شکسته شدن تاج، استفاده از مواد نامرغوب برای ساخت تاج و … به این جراحی آسیب می‌زند.

درد یا ناراحتی شدید و تورم یا التهاب لثه‌هاازعوارض شکست ایمپلنت خواهدبود

ایمپلنت دندان چه زمانی می‌افتد؟

طبق گفته‌های دکتر مهدی سزاوار متخصص فک و صورت در تهران، شکست جراحی ایمپلنت در دو زمان اتفاق می‌افتد:

• قبل از پیوند خوردن  پایه فلزی به استخوان فک
  • بعد از گذاشتن و جوش خوردن اباتمنت (واسطه اتصال تاج به فیکسچر یا پایه) به استخوان فک و گذاشتن تاج

اگر قبل از پیوند خوردن پایه فلزی به استخوان فک این عمل با شکست مواجه شود، جراح فک و صورت طی یک بررسی و معاینه مجدد پایه را در لثه قرار می‌دهد و تا زمان بهبودی کامل تاج بر روی آن گذاشته نمی‌شود.

ایمپلنت دندان چه زمانی می‌افتد؟

علت افتادن و شل شدن روکش ایمپلنت

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بعد از مدتی تاج دندان بیفتد و ایمپلنت زیبایی خود را از دست بدهد. توجه داشته باشید دانستن این علت‌ها می‌تواند از بروز مشکلات بیشتر از جمله عفونت و التهاب لثه پیشگیری کند. بر طبق گفته دکتر مهدی سزاوار علت نصب نشدن و افتادن ایمپلنت عبارت است از:

ناهماهنگی ایمپلنت با استخوان فک

یکی از مهم‌ترین چالش‌های علم ایمپلنت، قرار دادن پایه تیتانیومی در داخل استخوان فک است. این کار باید به نحوی انجام شود که این پایه فلزی به طور کامل توسط استخوان احاطه شود. اگر جراح کاشت دندان در این کار تجربه و تخصص کافی را نداشته باشد، قادر به تشخیص وضعیت استخوان نیست.

دکتر مهدی سزاوار بر این نظر است که ابتدا باید وضعیت استخوان از نظر موقعیت برای کاشت دندان بررسی شود. گاهی استخوان فک بیمار برای این کار مناسب نیست.

زمانی که ایمپلنت با استخوان فک بیمار همسو نباشد، تاج هم غیرطبیعی به نظر می‌رسد. بعد از مدتی هم لثه به تحلیل می‌رود و فلز نقره‌ای رنگ پایه تیتانیومی در اطراف لثه دیده می‌شود. اصلاح ایمپلنت‌هایی که در جای درست و به شکل ایده‌آل بر روی استخوان قرار نگرفته‌اند کمی دشوار است. از سوی دیگر برداشتن آن ممکن است به استخوان و دندان‌های مجاور هم آسیب بزند

برداشت‌های نادرست فک و صورت از معاینات

قبل از اینکه تاج دندان بر روی پیچ هیلینگ و اباتمنت (پایه فلزی) قرار بگیرد، ابتدا دندان بیمار  قالب‌گیری می‌شود. در واقع باید اندازه تاج از قبل مشخص و سپس این قالب به لابراتوار فرستاده شود.

البته فقط ظاهر دندان و طرح لبخند نیست که خراب می‌شود. بلکه به مرور زمان باکتری‌ها هم وارد لثه شده و آبسه لثه را به دنبال دارد. از سوی دیگر یک تاج بیش از حد بزرگ به دندان‌های مجاور آسیب می‌زند. یک تاج کوچک هم باعث آسیب به دندان ایمپلنت می‌شود. در نتیجه به مرور زمان از جای خود حرکت داده می‌شود که منجر به افتادن تاج می‌شود.

ابتلا به التهاب و عفونت لثه

یکی دیگر از دلایل شل شدن روکش ایمپلنت ابتلا به عفونت و التهاب لثه است. در اصطلاح علم دندانپزشکی به این عارضه «پری ایمپلنتایتیس» گفته می‌شود که یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت دندان محسوب می‌شود. در این عارضه لثه و استخوان فک دچار عفونت و التهاب شدید می‌شود. دلیل آن تشکیل باکتری‌های مضر در دهان است.

پری ایمپلنتایتیس می‌تواند به استخوان و لثه اطراف ایمپلنت آسیب وارد کند. به طوری که تاج ایمپلنت و پیچ هیلینگ را شل کرده و بعد از مدتی باعث افتادن آن شود. هر چند این بیماری قابل درمان است و اگر به موقع به متخصص مربوطه مراجعه کنید، می‌توان از عواقب بعدی آن پیشگیری کرد.

یکی از دلیل ابتلا به پری ایمپلنتایتیس، عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی، سیگار کشیدن و یا ابتلا به بیماری دیابت است.

علت افتادن و شل شدن روکش ایمپلنت

گذاشتن زود هنگام تاج

به طور معمول بین چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد تا فیکسچر

با استخوان فک پیوند بخورد. گاهی پایه فلزی حتی بعد از چند ماه هم با استخوان فک ادغام نمی‌شود. این موضوع باعث شل شدن ایمپلنت شده و حتی باعث از بین بردن آن می‌شود. بررسی تراکم استخوان و سلامت کلی استخوان فک بیمار موضوعی است که تعداد معدودی از جراحان ایمپلنت نسبت به آن بی‌توجه هستند.

دکتر مهدی سزاوار می‌گوید اگر استخوان فک کافی نباشد، باید با روش پیوند استخوان و سایرروشهای موردلزوم شرایط کاشت ایمپلنت را فراهم کرد.

آسیب عصبی به ایملپنت

برنامه درمانی همان چیزی است که به دندانپزشک کمک می‌کند تا همه عواملی را که باعث افتادن ایمپلنت دندان می‌شود، شناسایی کند. برای مثال تعیین محل ایده‌ال برای قرار دادن پایه فلزی در ارتباط با اعصاب و بافت دهان اهمیت پیدا می‌کند. صدمه به اعصاب دهان باعث بی‌حس و دردهای طولانی، احساس گزگز در اطراف لثه، گونه و زبان می‌شود. برطرف کردن این موارد مانع از شکست ایمپلنت می‌شود.

شل شدن و یا شکست پایه فلزی و تاج ایمپلنت

علیرغم اینکه اباتمنت و پیچ هیلینگ از فلزات مقاوم ساخته می‌شود، اما ممکن است در جای خود سست شود. حرکت پایه فلزی هم باعث برخورد تاج با دندان‌های اطراف شده و در نهایت شکسته می‌شود. اکنون به لطف پیشرفت‌هایی که در فناوری ایمپلنت صورت گرفته است، این علت افتادن ایمپلنت دندن به ندرت اتفاق می‌افتد.

اما تاج ایمپلنت در بسیاری از مواقع از مواد بی‌کیفتی ساخته می‌شود که خیلی زود شکسته می‌شود. طبق گفته دکتر مهدی سزاوار برای درست کردن تاج ایمپلنت که نوعی پروتز هم محسوب می‌شود، باید از مواد باکیفیتی استفاده شود که در مقابل جویدن و حتی دندان قروچه ناخواسته مقاومت کند. استفاده از بهترین مواد می‌تواند از این مشکل پیشگیری کند.

شل شدن و یا شکست پایه فلزی و تاج ایمپلنت

واکنش آلرژیک ایمپلنت به برخی از مواد

گاهی علت افتادن ایمپلنت دندان به خاطر یک واکنش آلرژیکی در بدن است. از سوی دیگر جویدن مواد غذایی سفت و یا شکستن تنقلاب و آبنبات و … با روکش‌های ایمپلنت به آن آسیب زیادی می‌زند. حتی در مواقعی هم که از مواد درجه یک برای ساخت تاج دندان استفاده شده باشد، احتمال لب‌پر شدن در چنین مواقعی وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل تنها راه آن مراقبت از دندان‌های ایمپلنت همانند دندان‌های طبیعی است. شاید بهتر باشد بگوییم باید بیشتر مراقبت ایمپلنت باشید.

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چکار کنیم؟

بعد از شل شدن روکش ایمپلنت باید ابتدا دلیل آن مشخص شود. برای این کار به متخصص فک و صورتی که در نزد او ایمپلنت را انجام داده‌اید، مراجعه کنید. اگر بعد از کاشت دندان، دچار پری ایمپلنتایتیس شدید، درمان عفونت با داروهای آنتی‌بیوتیک ضرورت دارد. در این مواقع هر چه سریع‌تر به متخصص مراجعه کنید، عفونت و التهاب سریع‌تر کنترل می‌شود.

حتی اگر افتادن ایمپلنت دندان به استخوان اطراف ایمپلنت هم آسیب وارد کرده باشد، قابل درمان است. البته برای درمان احتمالا متخصص جراحی فک و صورت از روش برداشتن استخوان و پیوند مجدد استخوان استفاده کند.

در صورت آسیب به استخوان اطراف ایمپلنت ، این نیز قابل درمان است. اما درمان شامل برداشتن استخوان و سپس انجام پیوند استخوان است تا بتواند کاشت را به درستی برگرداند.

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چکار کنیم؟

در پایان

با توجه به مشکلاتی که ممکن است در نتیجه افتادن ایمپلنت دندان اتفاق بیفتد، توصیه ما اینست که از همان ابتدا در انتخاب جراح ایمپلنت دقت بیشتری را معطوف کنید. دکتر مهدی سزاوار متخصص ایمپلنت دندان و جراحی دهان و فک و صورت  در تهران در این زمینه ضمن انجام معاینات و بررسی‌های اولیه می‌تواند خدمات قابل توجهی را برای کاشت دندان به بیماران ارائه دهد.