پیوند استخوان در ایمپلنت درد دارد

سوال آیا پیوند استخوان دندان در ایمپلنت‌ درد دارد؟، از سوالات مهم افرادی است که از جراحی پیوند استخوان دندان ترس و نگرانی دارند. همگی ما می‌دانیم که وقتی دندان‌ها از دست می‌روند و برای مدتی جایگزین نمی‌شوند و تصمیم به ایمپلنت می‌گیریم، محلی که دندان قبلا وجود داشت برای حمایت از ایمپلنت نیاز به ترمیم دارد. این ترمیم و تشکیل استخوان به عنوان پیوند استخوان نامیده می‌شود.

برخی افراد هستند که در مورد این عمل ترس و نگرانی دارند چراکه تصور می‌کنند پیوند استخوان دندان درد دارد. باید گفت که به طور طبیعی این جراحی درد دارد، اما این درد غیر قابل تحمل نیست و اگر بیماران موارد توصیه شده را رعایت کنند، می‌توان با روش های کاهش درد بخش زیادی از درد را کاهش داد.

در ادامه این نوشتار در مورد نوع نگهداری پیوند استخوان در ایمپلنت نکاتی را آورده‌ایم که می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش درد داشته باشد. اما قبل از آن بد نیست با ساز و کار ایمپلنت دندان در مقاله مربوط به آن به طور کامل آشنا شوید.

تراکم استخوان و درمان ایمپلنت دندان

یکی از عوامل اولیه در تعیین کاندیدای ایمپلنت دندان این است که آیا بیمار از بافت استخوانی کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان برخوردار است یا نه. تراکم استخوان نقش حیاتی در موفقیت نهایی درمان ایمپلنت دندان ایفا می‌کند. در طول جراحی ایمپلنت دندان، دندانپزشک ایمپلنت‌های دندانی را در استخوان فک بیمار قرار می‌دهد. با این حال، این به تنهایی امنیت مورد نیاز برای ایمپلنت‌ها برای پشتیبانی از ترمیم‌های دندان را فراهم نمی‌کند.

برای موفقیت درمان ایمپلنت دندان، ایمپلنت‌ها باید با استخوان فک طبیعی بیمار در فرآیندی به نام osseointegration ترکیب شوند. امام  اگر بیمار دژنراسیون (تحلیل استخوان) قابل توجه استخوان را تجربه کرده باشد، این همجوشی نمی‌تواند رخ دهد. خوشبختانه، مقدار ناکافی بافت استخوان فک به طور خودکار بیمار را از درمان ایمپلنت دندان محروم نمی‌کند.

این بیماران می‌توانند قبل از درمان ایمپلنت دندانی تحت عمل پیوند استخوان قرار گیرند تا استخوان فک را تقویت کند تا بتواند از ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی کند.

عمل پیوند استخوان می‌تواند استخوان فک نازک، نرم یا فرسوده را تقویت کند. در طول این روش، دندانپزشک بخشی از استخوان را از قسمت دیگری از بدن یا یک ماده پیوند مخصوص را در فک که ایمپلنت‌های دندانی قرار می‌دهد. پس از قرار دادن پیوند، برش لثه بسته می‌شود و به بیمار زمان داده می‌شود تا بهبود یابد.

طی چند ماه آینده، پیوند باعث رشد ساختار استخوانی جدید و سالم می‌شود. هنگامی که مقدار کافی از بافت استخوانی رشد کرد، بیمار آماده انجام درمان ایمپلنت دندانی خواهد بود. پیوند استخوان شانس درمان موفقیت آمیز ایمپلنت دندان را در بیمارانی که تحلیل استخوان را تجربه کرده اند بسیار افزایش می‌دهد.

روش‌های کاهش درد و مراقبت از پیوند استخوان در ایمپلنت

دندانپزشک شما راهنمایی‌هایی در مورد نحوه مراقبت از پیوند استخوان، از جمله دستورالعمل‌های زیر، به شما می‌دهد. میزان موفقیت ایمپلنت دندان زمانی که توسط یک دندانپزشک یا جراح آموزش دیده و با تجربه انجام شود و همچنین دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی نیز رعایت شود بسیار بالا است.

مدیریت درد بعد از پیوند استخوان

در پاسخ به پرسش اینکه پیوند استخوان در ایمپلنت درد دارد؟ یا خیر باید بگوییم که ناراحتی معمولاً حداقل است و پس از چهار یا پنج روز برطرف می‌شود. طبق دستورالعمل دندانپزشک، می‌توان هرگونه دردی را با استفاده از ایبوپروفن یا پاراستامول کنترل کرد.

ممکن است تورم را تجربه کنید که معمولاً پس از دو تا سه روز به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد که می‌تواند با کبودی و سفتی یا درد مفاصل فک همراه باشد. با پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعدی دندانپزشک این عوارض قابل کنترل است. همچنین ممکن است خون در بزاق خود پیدا کنید که طبیعی بوده و جای نگرانی نیست.

رعایت موارد زیر در کاهش درد نقش بسیار مهمی دارند:

• رژیم غذایی و سبک زندگی

یک هفته بعد از عمل از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید و از جویدن در نزدیکی محل عمل خودداری کنید. حداقل به مدت شش ساعت دهان خود را شستشو ندهید و از مصرف نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید.

برای جلوگیری از تداخل در روند بهبودی، حداقل تا دو هفته پس از جراحی نباید سیگار بکشید. در حالت ایده آل، به بیماران توصیه می‌شود که سیگار را به طور کلی ترک کنند. همچنین باید به مدت یک هفته از مصرف الکل خودداری کنید. در چند روز اول پس از جراحی از انجام فعالیت‌های بدنی  مثل شنا خودداری کنید.

• مراقبت از دهان خود

پس از شش ساعت، دهانشویه‌های آب نمک گرم را شروع کنید. اینها باید چهار تا پنج بار در روز، به مدت پنج روز انجام شود. دندان‌های خود را طبق معمول تمیز کنید، اما تا زمانی که دندانپزشک به شما دستور نداده روی محل عمل مسواک نزنید. دندانپزشک شما می‌تواند یک دهانشویه را برای استحمام ناحیه دو بار در روز توصیه کند.

برای کمک به جلوگیری از بیماری لثه در قرار ملاقات‌های بهداشتی منظم شرکت کنید. مراحل شدید بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست دادن دندان یا ایمپلنت شود. از پروتز دندان تا حداقل دو هفته استفاده نکنید.اطمینان حاصل کنید که هر گونه آنتی بیوتیک تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.

• مراقبت از زخم

حداقل تا 48 ساعت ناحیه جراحی را تحریک نکنید. شستشوی شدید، تف کردن، دستکاری یا استفاده از نی می‌تواند لخته را مختل، زخم را باز و خونریزی را طولانی کند که بهبود را به تاخیر می‌اندازد. دندان‌های دیگر خود را در شب جراحی مسواک بزنید و به مدت 3 روز از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید.

اگر بعد از 24 ساعت خونریزی به خوبی کنترل شد، شستشو را به آرامی با آب نمک (1/2 قاشق چایخوری نمک خوراکی در 8 اونس آب گرم) شروع کنید و اجازه دهید آب داخل سینک چکه کند. بعد از تمام وعده‌های غذایی و بعد از مسواک زدن به مدت 2 هفته به آرامی بشویید.

اگر به شما دهانشویه تجویزی داده شده است، 24 ساعت پس از جراحی استفاده از آن را شروع کنید، اما فقط دو بار در روز پس از مسواک زدن. همچنین زبان خود را مسواک بزنید، زیرا این آبکشی ممکن است به طور موقت باعث ایجاد لکه‌های قهوه ای روی زبان شود.

تمیز نگه داشتن اباتمنت برای بهبود مناسب بافت لثه اطراف بسیار مهم است. به مدت 2 هفته از استفاده از مسواک برقی، پراکسید یا سایر دهانشویه‌های OTC خودداری کنید.

• مصرف آنتی بیوتیک‌ها

تمام قرص‌های آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت یا مقاومت باکتریایی طبق دستور مصرف کنید. اگر تا به حال از داروهای مسکن استفاده نکرده اید، با نصف قرص شروع و با غذا مصرف کنید. در حین مصرف داروهای مسکن با نسخه از رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین، نوشیدن الکل یا سایر داروهای آرام بخش خودداری کنید.

یادداشت پایانی

در این مطلب تلاش کردیم در مورد اینکه آیا پیوند استخوان در ایمپلنت درد دارد یا خیر نکاتی را ارائه دهیم. در صورتی که علائم یاد شده را تجربه کردید حتما به جراح فک و صورت مراجعه کنید. شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.