عمل فک بدون ارتودنسی + 8 عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

آخرین تاریخ بروزرسانی: 22 خرداد 1403

بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات فک در زمان مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت این سوال را مطرح می‌کنند که آیا جراحی فک بدون نیاز به ارتودنسی امکان‌پذیر است؟ براساس تحقیقات متعدد و تجربیات کلینیکی ایده‌آل‌ترین نتیجه جراحی فک زمانی حاصل می‌شود که این جراحی همراه با درمان ارتودنسی انجام گیرد. این رویکرد ترکیبی باعث می‌شود تا هماهنگی بهتری بین ساختار فک و دندان‌ها ایجاد شود و نتیجه نهایی به لحاظ زیبایی و عملکردی مطلوب‌تر باشد. با این حال، در برخی موارد خاص دندانپزشک پس از معاینه دقیق ممکن است تشخیص دهد که بیمار می‌تواند جراحی فک بدون ارتودنسی انجام دهد. این تصمیم بر اساس شرایط فردی بیمار و میزان نامنظمی دندان‌ها و ناهنجاری‌های فکی گرفته می‌شود.

آیا جراحی فک بدون ارتودنسی درمان مناسبی است

از نظر متخصصان دندانپزشکی جراحی فک باید همراه با ارتودنسی انجام شود، زیرا انجام جراحی فک بدون نیاز به ارتوندنسی می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل عدم تطابق دقیق فک‌ها با یکدیگر باشد که می‌تواند به مشکلات عملکردی و زیبایی منجر شود. با این حال در برخی موارد خاص جراحی فک بدون ارتودنسی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که جراحی فک بدون ارتودنسی ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد. به عنوان مثال، فک‌ها ممکن است بعد از جراحی به طور کامل با یکدیگر تطابق پیدا نکنند که این امر می‌تواند به مشکلات جویدن، صحبت کردن و حتی درد‌های فکی منجر شود. بنابراین هرچه درمان ارتودنسی قبل از جراحی دقیق‌تر و کامل‌تر باشد نتیجه نهایی جراحی فک بهتر خواهد بود.

در نهایت، تصمیم‌گیری درباره انجام جراحی فک با یا بدون ارتودنسی باید بر اساس بررسی‌های دقیق و مشاوره‌های تخصصی انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن برای بیمار حاصل گردد. متخصصان جراحی فک و ارتودنسی با همکاری یکدیگر می‌توانند تصمیم بگیرند که عمل جراحی فک بدون ایمپلنت دندان امکان‌پذیر است یا خیر؟

چرا قبل از جراحی فک باید ارتودنسی انجام داد؟

بدن ما به طور طبیعی تمایل دارد که مشکلات و ناهنجاری‌های فکی را جبران کند. به این معنا که اگر فک پایین جلوتر باشد برای جلوگیری از مشکلات جویدن، دندان‌های بالایی به سمت جلو و دندان‌های پایینی به سمت عقب متمایل می‌شوند تا امکان جویدن فراهم گردد. برعکس این وضعیت نیز صادق است؛ یعنی اگر فک پایین عقب و فک بالا جلو باشد دندان‌های فک پایین به سمت جلو و دندان‌های فک بالا به سمت عقب متمایل می‌شوند تا فرایند جویدن آسان‌تر شود. به این تغییر شیب دندان‌ها که به منظور جبران مشکلات اسکلتی فک صورت می‌گیرد اصطلاحاً “جبران دندانی” گفته می‌شود.

جبران دندانی می‌تواند باعث شود که مشکلات اسکلتی فک کمتر به چشم بیایند و به نوعی استتار شوند. این استتار مشکلات اسکلتی فک باعث می‌شود که جراح فک نتواند به طور دقیق میزان مشکلات فک را تشخیص دهد و اصلاح کند. بنابراین برای دستیابی به نتایج بهتر در جراحی فک ارتودنسی قبل از جراحی می‌تواند به بازگرداندن موقعیت طبیعی دندان‌ها کمک کند و اجازه دهد که جراح به درستی مشکلات اسکلتی فک را شناسایی و برطرف نماید.

در نتیجه درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی فک نه تنها به بهبود عملکرد و زیبایی ظاهری بیمار کمک می‌کند بلکه امکان تشخیص دقیق‌تر و اصلاح موثرتر مشکلات اسکلتی فک را نیز فراهم می‌سازد. این هماهنگی و همکاری بین متخصصان ارتودنسی و جراحی فک بسیار مهم است تا بهترین نتیجه ممکن برای بیمار حاصل گردد.

چه نوع ناهنجاری فک را می‌توان با استفاده از جراحی و بدون ارتودنسی درمان کرد

ارتودنسی و جراحی فک به عنوان دو درمان مکمل برای مراجعین شناخته می‌شوند. گاهی مراجعه‌کننده با استفاده از یک درمان به تنهایی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و ممکن است احساس کند که وضعیت قبل از درمان بهتر بوده است. بنابراین تشخیص نوع درمان مناسب باید به طور کامل به متخصص ارتودنسی و ناهنجاری‌های فک و صورت سپرده شود.

در صورتی که اختلال فکی استخوانی بیمار از نوع عمودی باشد بیمار ممکن است دچار بهم‌ریختگی دندانی نشود اما به علت رشد عمودی بیش از حد فک مشکلاتی مانند لبخند لثه‌ای یا دندان‌های جلوآمده فک بالا را تجربه کند. در چنین مواردی که دندان‌ها جای کافی برای جابجایی دارند نیازی به کشیدن دندان‌ها یا ارتودنسی نیست و بیمار می‌تواند تنها از طریق جراحی فک بدون ارتودنسی درمان شود.

اما اگر اختلال فکی از نوع افقی باشد (ناهنجاری‌های کلاس یک و دو) دندان‌ها نیز دچار بهم‌ریختگی خواهند شد که تنها از طریق جراحی فک درمان نمی‌شوند و نیاز به ارتودنسی در کنار جراحی فک وجود دارد.

رشد عمودی بیش از حد فک می‌تواند مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد کند که برخی از آنها عبارت است از:

  • لبخند لثه‌ای
  • دندان‌های جلوآمده فک بالا
  • چانه عقب
  • صورت دراز و بدون زاویه

بسته به این که رشد عمودی بیش از حد فک چه مشکلاتی ایجاد کرده باشد مشخص می‌شود که آیا می‌توان از جراحی فک به تنهایی بدون ارتودنسی استفاده کرد یا خیر. معمولا لبخند لثه‌ای و عقب بودن چانه یا درازی صورت تنها از طریق جراحی فک درمان می‌شوند اما دندان‌های جلوآمده باید توسط متخصص ارتودنسی و جراح فک به طور کامل بررسی شوند.

در نهایت، همکاری نزدیک بین متخصص ارتودنسی و جراح فک برای تعیین بهترین روش درمان بسیار حائز اهمیت است. این تعامل تخصصی می‌تواند به دستیابی به نتایج بهینه برای بیمار کمک کند و مشکلات اسکلتی و دندانی را به طور کامل برطرف نماید.

عوارض جراحی فک بدون ارتودنسی

همان‌طور که بیان شد بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند که جراحی فک همراه با ارتودنسی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است بیمار با عواقب جبران‌ناپذیری مواجه شود. برخی از این عواقب عبارتند از:

  • عدم تطابق بین دو فک: بدون ارتودنسی ممکن است فک‌ها پس از جراحی به درستی با یکدیگر هماهنگ نشوند که این مشکل می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در جویدن و گاز گرفتن غذا شود.
  • مشکل در گفتار و جویدن: هماهنگی نادرست فک‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر توانایی بیمار در صحبت کردن و جویدن داشته باشد که این امر ممکن است کیفیت زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
  • خطاهای جراحی: بدون ارتودنسی ارزیابی دقیق وضعیت دندان‌ها و فک‌ها دشوارتر است که این می‌تواند منجر به خطاهای جراحی شود و نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد.
  • نرسیدن به زیبایی و عملکرد مطلوب: یکی از اهداف اصلی جراحی فک، بهبود ظاهر و عملکرد فک‌ها است. اما بدون همراهی ارتودنسی ممکن است این اهداف به طور کامل محقق نشوند و بیمار به نتیجه‌ای که انتظار داشته است نرسد.

بنابراین، انجام جراحی فک بدون نیاز به ارتوندنسی می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود که از اهمیت زیادی برخوردارند. مشاوره با متخصصان ارتودنسی و جراحی فک و صورت می‌تواند به تعیین بهترین روش درمان برای هر بیمار کمک کند و از بروز این عوارض جلوگیری نماید. این همکاری و هماهنگی بین متخصصان برای دستیابی به نتایج بهینه و رضایت‌بخش بسیار ضروری است.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید جراحی فک بدون ارتودنسی بستگی به شرایط بیمار دارد. بنابراین بیماران تحت شرایط خاص می‌توانند بدون انجام ارتودنسی فک را جراحی و نواقص مربوط به آن را برطرف کنند. به طور کلی برای انتخاب بهترین روش جراحی فک کافیست به یک متخصص مجرب و ماهر مراجعه کنید.

منبع:

https://www.aestheticjawsurgery.com/blog/can-i-have-cosmetic-jaw-surgery-without-braces

https://porth.io/treatments/corrective-jaw-surgery

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *