اتوپلاستی

اتوپلاستی

اتوپلاستی ، عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی گوش یکی از انواع جراحی زیبایی است که برخی از افراد به دلیل شکل بد یا ناهنجاری ظاهری گوش خود برای آن اقدام می کنند. زیبایی گوش ‌ها مانند دیگر اجزای صورت در زیبایی چهره تأثیر به سزایی دارد. بنابراین زمانی که آن‌ ها ظاهر مطلوبی نداشته باشند، چهره نامتناسب به نظر می‌رسد. فاصله زیاد گوش ها از سر، نقص ها و بدشکلی های مادرزادی دلایلی هستند که افراد را برای انجام عمل زیبایی گوش ترغیب می کنند. عمل زیبایی گوش بهترین راه برای ایجاد تناسب میان گوش‌ها و ظاهر فرد است. در این مقاله توضیحات کاملی در مورد اتوپلاستی ارائه داده‌ایم. شما پاسخ سوالات زیر را در این مطلب به دست خواهید آورد.

اتوپلاستی

عمل زیبایی گوش یا اتوپلاستی

اتوپلاستی گوش یا جراحی زیبایی گوش، یک عمل جراحی برای تغییر موقعیت، شکل یا اندازه گوش ‌هاست. گوش‌های برخی از افراد به دلیل آسیب دیدگی یا مشکلات مادرزادی ظاهر مناسبی ندارند. این مشکلات در ظاهر فرد تأثیر زیادی دارند و باعث ناراحتی فرد، از بین رفتن اعتماد به نفس، انزوا و گوشه گیری او از جامعه می شوند. عمل اتوپلاستی گوش یک راه مناسب برای برطرف کردن این مشکلات است‌. در واقع این نه تنها ظاهر فرد را بهبود می بخشد، بلکه به تقویت روحیه و روان او نیز کمک می کند.

انجام جراحی زیبایی گوش از سن ۵ سالگی به بعد که گوش‌ ها به طور کامل رشد کرده‌اند، قابل انجام است. در برخی از موارد عمل زیبایی گوش از ۳ سالگی به بعد انجام می‌شود. مهم‌ترین مواردی که در آن بیمار به جراحی زیبایی گوش نیاز دارند، عبارتند از:

  • فاصله زیاد گوش ‌ها از سر
  • برجستگی بیش از حد گوش ‌ها
  • بزرگ بودن گوش ‌ها نسبت به سر
  • نارضایتی از عمل اتوپلاستی قبلی

عمل زیبایی گوش معمولا برای حفظ تقارن و ایجاد تناسب بر روی هر دو گوش انجام می ‌شود. برخی از افراد فکر می‌کنند که این نوع جراحی می‌تواند بر حس شنوایی بیمار تاثیر بگذارد یا به وسیله آن می توان مشکلات شنوایی را نیز حل کرد، اما این یک تصور کاملا اشتباه است. جراحی زیبایی گوش بر حس شنوایی بیمار کاملا بی‌تاثیر است.  انجام این عمل و از بین بردن نقص‌های ظاهری گوش‌ها تاثیر بسیار مثبتی بر روی دارد، اما نمی تواند بر مشکلات شنوایی یا دیگر بیماری های گوش اثر گذار باشد.

قبل از عمل زیبایی اتوپلاستی چه کارهایی باید انجام داد؟

 

قبل از هر چیز باید با انجام تحقیقات لازم یک پزشک متخصص جراحی زیبایی حاذق و مورد اعتماد و باتجربه را انتخاب کنید. در اولین مراجعه، پزشک متخصص سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند. مراجعه کننده باید برای پاسخ به سوالات زیر آماده باشد:

  • وضعیت فعلی سلامتی او چگونه است؟
  • آیا او سابقه بیماری و به ویژه بیماری ‌های مربوط به گوش را دارد؟
  • دارو‌هایی که اخیرا مصرف کرده، شامل چه مواردی است؟
  • آیا قبلا جراحی خاصی انجام داده است؟

برای مطالعه کامل عمل زیبایی صورت کلیک کنید.

به یاد داشته باشید که پاسخ سوالات بالا را باید به صورت دقیق بدهید. اقدامات زیر را باید قبل انجام عمل اتوپلاستی انجام دهید:

  • وقتی پزشک در مورد داروها از شما سوال می پرسد، منظوراو تنها مصرف داروهای مرتبط با گوش نیست، حتی اگر آسپرین، داروهای تیروئید و داروهای مکمل مصرف می‌کنید نیز به پزشک خود اطلاع دهید. احتمالا پزشک مصرف برخی از داروها را پیش از عمل ممنوع کند. داروها و مکمل های حاوی ویتامین E‌ میتوانند انعقاد خون را دچار مشکل کرده و باعث خونریزی حین جراحی شوند.
  • در مرحله بعد پزشک گوش‌ های بیمار را معاینه می‌کند. در این معاینه پزشک مواردی چون شکل، اندازه و محل قرار گیری گوش‌ها را بررسی می‌کند. برای بررسی بیشتر ممکن است به تصویربرداری از گوش نیاز داشته باشد. پس انجام معاینات، لازم است تا بیمار در مورد انتظارات خود صحبت کند و سوالات خود در مورد عوارض و خطرات احتمالی انجام عمل زیبایی را بپرسد.
  • استعمال دخانیات دو ماه قبل از عمل تا پایان دوران نقاهت ممنوع است. زیرا سیگار باعث کاهش گردش خون در پوست و کند کردن روند بهبودی می‌شود.

 اگر عمل اتوپلاستی گزینه‌ی مناسبی برای رفع مشکل بیمار و برآوردن انتظارات او باشد، پزشک برای آماده سازی عمل زیبایی گوش راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهد.

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش چگونه انجام می شود؟

عمل اتوپلاستی گوش در یک بیمارستان یا یک کلینیک جراحی ‌های سرپایی انجام می شود، برای این منظور مراحل زیر باید طی شوند:

  • عمل زیبایی گوش در مواردی با بی‌هوشی کامل و در موارد دیگر تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • تکنیک‌های متفاوتی در انجام عمل اتوپلاستی اجرا می‌شوند. تکنیک خاصی که جراح انتخاب می‌کند محل برش ‌ها و زخم‌ های ناشی از آن‌ها را تعیین می‌کند. برش‌ها ممکن است در پشت گوش یا قسمت داخلی گوش ایجاد شوند. پس از انجام برش‌ها پزشک ممکن است غضروف و پوست اضافی را بردارد. در نهایت غضروف در موقعیت مناسب قرار داده می‌شود و برش‌ها با بخیه بسته می‌شوند.
  • عمل جراحی اتوپلاستی گوش معمولا حدود دو ساعت طول می‌کشد.
  • پس از انجام عمل زیبایی گوش، گوش‌ها برای محافظت شدن باندپیچی و پانسمان می‌شوند.
  • برای کاهش درد‌های پس از جراحی برای بیماران مسکن تجویز می‌شود. در صورت زیاد شدن بیش از اندازه درد باید با پزشک جراح تماس گرفت.
  • پانسمان گوش‌ها پس از چند روز توسط دکتر باز می‌شوند، اما لازم است تا ۶ هفته در هنگام خواب گوش‌های خود را بپوشانید تا از اصطکاک آن‌ها با رخت خواب جلوگیری شود.

 مراقبت‌های پس از انجام اتوپلاستی چیست؟

مراقبت‌های پس از انجام اتوپلاستی

به همان اندازه که اقدامات قبل از جراحی مهم هستند، مراقبت های پس از اتوپلاستی گوش نیز اهمیت دارند. این مراقبت ها به شرح زیر می باشند:

  • برای یک روز پس از انجام عمل زیبایی گوش لازم است فردی در کنار شما حضور داشته باشد و از شما مراقبت کند.
  • برای جلوگیری از وارد شدن فشار به گوش‌ها باید از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. به علاوه بهتر است در طول دوره نقاهت به جای تیشرت‌ های یقه دار از پیراهن ‌های دکمه دار استفاده کنید تا در هنگام پوشیدن و تعویض لباس گوش‌ها تحت فشار قرار نگیرد.
  • معمولا پس از گذشت ۵ روز از عمل جراحی افراد می‌توانند به زندگی عادی بازگردند و امور روزمره خود را به راحتی انجام بدهند.
  • باید به مدت یک ماه یا بیشتر از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های ورزشی خودداری شود. انجام هر گونه عملی که موجب خم شدن و وارد شدن فشار به گوش بشود نیز ممنوع است. با این وجود لازم است در مورد زمان مناسب برای شروع فعالیت‌های فیزیکی و حمام کردن از پزشک متخصص سوال کرد.

خطرات انجام عمل زیبایی گوش (اتوپلاستی) چیست؟

عمل زیبایی گوش نیز مانند هر عمل جراحی دیگر عوارضی دارد و خالی از ریسک نیست. با انتخاب متخصص جراحی زیبایی حاذق و زبده می‌توان ریسک این عمل جراحی را به حداقل رساند. آگاهی از عوارض بعد از عمل از نگرانی‌های شما می‌کاهد. مهم ترین خطرات اتوپلاستی گوش عبارتند از:

باقی ماندن جای بخیه و زخم ناشی از عمل جراحی

جای بخیه‌های ناشی از انجام عمل زیبایی گوش به احتمال زیاد از بین نمی‌روند. البته زخم ‌ها در پشت گوش‌ها ایجاد می‌شوند و به همین دلیل پنهان هستند.

عدم تقارن در گوش‌ها پس از جراحی اتوپلاستی

ممکن است در اثر تغییرات فرایند بهبودی پس از جراحی، عدم تقارن گوش‌ها به وجود بیاید‌. هم‌ چنین ممکن است عمل جراحی در از بین بردن عدم تقارن گوش‌ها موفقیت آمیز نباشد. این موضوع تا حد زیادی به مهارت پزشک بستگی دارد. همچنین ممکن است نیاز به انجام مجدد اتوپلاستی وجود داشته باشد.

آسیب‌دیدگی اعصاب حسی پوست به صورت موقت

عمل جراحی زیبایی گوش ممکن است موجب احساس بی‌حسی در ناحیه گوش و بخشی از سر شود. این عارضه اغلب موقتی است و به مرور زمان از بین می‌رود.

مشکلات بخیه

کشیدن بخیه‌های عمل زیبایی گوش کار بسیار حساسی است. در صورتی که بخیه‌ها غیر حرفه‌ای کشیده شوند، پوست بیمار آسیب می‌بیند. حتی ممکن است تقارن ایجاد شده میان گوش‌ها از بین برود. بنابراین پزشک شخصا باید بخیه‌ها را بکشد. بخیه‌ معمولا بعد از یک هفته کشیده می ‌شوند. در برخی موارد نیز پزشک از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌کند تا نیازی به کشیدن نداشته باشند.

عمل زیبایی گوش خطرات و ریسک‌ های عمومی عمل جراحی را نیز دارد. از جمله این ریسک‌ها می‌توان خونریزی، عفونت، واکنش منفی به داروی بیهوشی و… را نام برد. اما فراموش نکنید که با رعایت نکات مراقبتی و انتخاب پزشک حاذق می‌توانید از تمام عوارض اتوپلاستی پیشگیری کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

هزینه عمل زیبایی گوش

هزینه عمل جراحی اتوپلاستی گوش به فاکتورهای متفاوتی ازجمله، مهارت پزشک،  نوع کلینیک یا بیمارستان، میزان تغییرات و…  بستگی دارد. شرکت‌های بیمه هزینه‌های جراحی گوش را در صورت نقص عملکردی مانند مشکل در شنوایی یا نقص‌ های مادرزادی مثل بدشکلی و یا ناهنجاري پرداخت می‌کنند، اما در صورتی که این جراحی برای زیبایی باشد معمولا از پرداخت هزینه خودداری می‌کنند. بیمارستان یا کلینیکی که دکتر سزاوار عمل شما را در آنجا انجام خواهند داد نیز متفاوت و در هزینه نهایی موثر است. پس پیشنهاد می شود برای اطلاع از هزینه‌ ها با جراح مورد نظر خود از طریق راه های ارتباطی در سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی

اکنون می‌دانید که اتوپلاستی گوش چیست و چگونه باعث زیبایی ظاهر گوش‌های شما می‌شود. بنابراین می‌توانید در مورد انجام این عمل زیبایی راحت‌ تر تصمیم بگیرید. دکتر مهدی سزاوار یکی از بهترین جراحان اتوپلاستی در تهران می باشند که متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. ایشان سابقه خوبی در زمینه جراحی زیبایی گوش دارند. با مشاهده نتایج به دست آمده توسط بیماران قبلی، می‌توانید از روند کار ایشان اطلاع پیدا کنید. اگر همچنان در مورد عمل اتوپلاستی گوش سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید به پیج اینستاگرام دکتر سزاوار مراجعه کنید. ایشان شما را به طور کامل راهنمایی می‌کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

ماندگاری جراحی بوکال فت

ماندگاری بوکال فت چقدر است؟

برداشتن چربی باکال که به عنوان برداشتن چربی گونه نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی زیبایی است که برای برداشتن توده چربی طبیعی در زیر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *