زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک چقدر است ؟

جراحی فک که آن را به اسم ارتوگناتیک می‌شناسند، نوعی جراحی زیبایی است که با هدف درمان و اصلاح فک انجام می‌شود. این نوع جراحی بی‌نظمی و عدم توازن استخوان‌های فک را برطرف می‌کند و توازن و هماهنگی بین استخوان‌های فک ایجاد می‌کند.

در این حالت وضعیت دندان‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند. تنگی فک بالا یا بزرگ بودن فک پایین و چانه از مهم‌‌ترین مشکلاتی هستند که به واسطه جراحی فک اصلاح می‌شوند. اما جراحی فک چگونه انجام می‌شود و زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک چقدر است؟ در ادامه قصد داریم درباره مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک با شما بیشتر صحبت کنیم.

تاثیر و اهمیت جراحی فک روی زیبایی و اعتماد به نفس

تاثیر جراحی فک روی زیبایی و اعتماد به نفس

امروزه علم پزشکی روز به روز در حال رشد و پیشرفت است. به همین منظور روش‌های مختلفی جهت رفع نقص چهره و افزایش زیبایی وجود دارد. یکی از روش‌های زیباسازی صورت، جراحی فک است. این جراحی با هدف اصلاح فرم چانه و همچنین زاویه بخشیدن به صورت انجام می‌شود.

در حقیقت بیمار پس از انجام این جراحی و ترمیم ساختار فک می‌تواند از شکل V صورت خود لذت ببرد. در حقیقت فرم صورت V شکل یکی از ساختار محبوب در کل جهان است. بسیاری از افراد در حوزه مد و فشن صورت گرد خود را به کمک جراحی فک به شکل زاویه‌دار یا V شکل در می‌آورند.

با زاویه بخشیدن به فک می‌توانید گونه‌ها را نیز برجسته‌تر کنید و در نهایت زیبایی بیشتری به چهره خود هدیه بدهید. هنگامی که سبک صورت و چهره شما V شکل می‌شود، چهره باریک‌تر و در نهایت خطوط فک در آن کشیده و غیرمربعی دیده می‌شود.

مزایای جراحی فک؛ بهبود وضعیت صورت و دندان

با جراحی فک و صورت می‌توانید بسیاری از اختلالات صورت و دندان را ترمیم کنید. برخی از مزیت‌های جراحی فک و صورت عبارت است از:

• بهبود عملکرد فک
  • تسکین درد و تشخیص علت دندان دردهای مزمن
  • قرار دادن ایمپلنت و آماده‌سازی فک جهت پذیرش ایمپلنت
  • جراحی و کشیدن دندان‌های نهفته
  • درمان بسیاری از بیماری‌های مرتبط با دندان و دهان

مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک چقدر است؟

مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک

استخوان فک بخش ضروری از ساختار صورت است. دندان و ماهیچه‌های حرکت دهان توسط فک کنترل و پشتیبانی می‌شوند. روند بهبود در هنگام آسیب‌های استخوان بسته به نوع آسیب و نوع جراحی فک می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی، استخوان فک بین 6 تا 12 هفته طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود پیدا کند. در طول مدت 6 تا 12 ماه ممکن است بیماران در خوردن و صحبت‌ کردن با چالش‌های مختلفی روبرو باشند. همچنین درد و تورم از دیگر مشکلاتی است که در حین جوش خوردن فک، بیمار آن را تجربه خواهد کرد.

برای کوتاه کردن مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک، فرد باید کلیه برنامه درمانی که توسط پزشک توصیه شده را به درستی اجرا کنید. پزشکان بعد از جراحی فک برای کاهش درد ممکن است داروهای مسکن و کاهش‌دهنده درد را به بیمار تجویز کنند و به آنها یک رژیم غذایی خاص را پیشنهاد نمایند. رعایت بهداشت دندان و دهان، علاوه بر کاهش مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک، سبب جلوگیری از عفونت دهان و زخم‌ها نیز می‌شود.

مراحل جوش خوردن استخوان فک

فک یک عضو مهم در دهان و صورت است که وظایف متعددی دارد. بنابراین پس از جراحی کاملا طبیعیست که بیمار درد بسیار زیادی را متحمل شود. جوش خوردن فک یک فرآیند ساده نیست و کاملا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین شامل چندین مرحله می‌شود.

این مراحل بسته به نوع جراحی و همچنین وضعیت سلامت بدن بیمار ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. بنابراین مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک، کاملا به شرایط فرد بستگی دارد و هر فاز با فاز بعدی متفاوت خواهد بود. به طور کلی مراحل جوش خوردن استخوان فک به شرح زیر است:

• فاز التهابی
  • فاز تخصصی سلولی
  • فاز رشد استخوان
  • فاز بازسازی

مدت زمان هر مرحله از مراحل بالا به نسبت مرحله بعدی می‌تواند برای هر بیمار متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است فرد طی مدت زمان کوتاهی بعد از جراحی فاز التهابی را با سرعت رد کند و وارد مرحله فاز تخصصی سلولی شود. اما این در حالیست که ممکن است برای برخی اینگونه نباشد.

عوامل موثر و تاثیرگذار در مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک

همانطور که در بالا مطالعه کردید، مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک برای هر فردی بسته به شرایط او متفاوت است. به همین منظور یک زمان کاملا مشخص را برای جوش خوردن فک نمی‌توان در نظر گرفت. اما با این وجود انجام برخی کارهای مراقبتی و همچنین برخی عوامل و شرایط روی مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

سن و شرایط سلامت بیمار

هر چه سن بیمار بالاتر باشد، مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک طولانی‌تر خواهد بود. چرا که با افزایش سن، استخوان‌ها معمولا دچار ضعف هستند. همچنین احتمال پوکی استخوان در سنین بالا بیشتر خواهد بود.

علاوه بر سن، شرایط سلامت بدن بیمار در مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک تاثیرگذار است. چنانچه فرد به بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، سرطان یا عفونت مبتلا باشد، قطعا مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک طولانی‌تر از یک فرد عادی خواهد بود.

نوع درمان

یکی دیگر از مواردی که روی مدت زمان جوش فک بعد از جراحی فک تاثیر می‌گذارد، نوع یا روش درمان است. بنابراین در جلسه مشاوره با پزشک، حتما نوع و روش درمان و همچنین مدت زمان دوره نقاهت و جوش خوردن فک را سوال بپرسید.

در هنگام جوش فک بعد از جراحی فک، بیمار با چه علائمی روبرو است؟

علائم جوش خوردن فک در هر بیمار با بیمار دیگری متفاوت است. اما عموما در طول مدت زمان جوش، بیمار با علائم زیر روبرو خواهد بود که گاها برای وی خوشایند نیست.

• درد: یکی از عارضه‌های شایع در زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی، درد در ناحیه استخوان است. این درد در برخی افراد بسته به نوع شرایط او شدید یا ملایم است. بنابراین پزشکان بعد از جراحی برای کاهش درد به بیمار خود یک مسکن تجویز می‌کنند.
  • تورم: یکی دیگر از علائم شایع در حین جوش خوردن فک، تورم در ناحیه استخوان فک است. این تورم در روزهای ابتدایی بعد از انجام جراحی فک به نسبت سایر روزها بیشتر است. به مرور زمان با جوش خوردن استخوان فک، تورم در این ناحیه روز به روز کمتر خواهد شد.
  • احساس گرگرفتگی: در ابتدای مدت جوش خوردن فک، احساس گرگرفتگی و تب طبیعی است. پزشک برای این منظور به بیماران داروهای مسکن را تجویز می‌کند. برای کاهش درد و گرگرفتگی از کمپرس یخ نیز می‌توانید بهره بگیرید.
  • مشکل در باز و بسته کردن دهان: در حین جوش خوردن فک، ممکن است بیمار با مشکل و چالش باز و بسته کردن دهان روبرو شود. مشکل در باز و بسته کردن دهان زمانی اتفاق می‌افتد که جوش خوردن به صورت نامنظم رخ داده باشد یا استخوان به شدت خمیده شده باشد.
  • خونریزی: خونریزی در زمان جوش خوردن فک یکی از علائم معمول است. خونریزی در اغلب موارد در روزهای ابتدایی جراحی رخ می‌دهد.

یادداشت پایانی

شما می‌توانید برای انجام جراحی فک و همچنین اطلاع از مدت زمان جوش خوردن فک بعد از جراحی فک به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید یا برای رزرو وقت و پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و بلفاروپلاستی به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه نمایید یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸