همه چیز درباره جراحی شکستگی فک

جراحی شکستگی فک

جراحی شکستگی فک، یکی از عمل‌های حساس و تخصصی‌ای است که باید حتما توسط جراحان باتجربه انجام شود. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که شکستن فک و نیاز به جراحی در صورتی اتفاق می‌افتد که فک در اثر خوردن به جاهای محکم، تصادف، پرت شدن از ارتفاع و… دچار آسیب شده باشد. این قسمت از صورت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که در صورت آسیب دیدگی، شخص نمی‌تواند به درستی کلمات را ادا کند یا غذا بخورد.

در این مطلب قصد داریم تمامی جزئیات این جراحی را مورد بررسی قرار داده و با عوارض، علائم و مراحل درمان شکستگی آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید منظور از جراحی شکستگی فک چیست؟

در واقع، این جراحی برای ترمیم و درمان شکستگی آرواره صورت می‌گیرد که ممکن است به دلایلی مانند: افتادن از ارتفاع زیاد، تصادف یا برخورد با شدت بالا به اجسام سنگین و… آسیب دیده باشد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برخی از انواع این شکستگی‌ها ممکن است با گذشت زمان خود به خود و تنها با انجام برخی اقدامات، ترمیم شوند امادر بسیاری از موارد جهت درمان شکستگی که فقط باید به یک جراح متخصص مراجعه کرد.
در حالت طبیعی، برای فرد این امکان وجوددارد دهان خودش را بسته و باز کند، غذاها را بجود و… اما در صورتی که فک بشکند، شخص درانجام این امور دچار محدودیتهای بسیاری خواهد شد

آشنایی با علائم نشان‌دهنده نیاز به جراحی شکستگی فک

اگر فک شما آسیب جدی دیده است یا یکی از اطرافیانتان دچار این مشکل شده و دقیقا نمی‌دانید که آرواره دچار شکستگی شده یا نه لازم است این بخش را با دقت بخوانید. برخی از نشانه‌های شکستگی فک و نیاز به عمل جراحی شامل موارد زیر می‌شوند:

• خونریزی کردن داخلی دندان‌ها و دهان
  • درد بسیار زیاد در ناحیه فک هنگام حرکت دادن آن
  • از بین رفتن توازن و هماهنگی بین دندان‌ها
  • وجود مشکل در زمان غذا خوردن و حرف زدن
  • متورم شدن فک و کبودی
  • عفونت

دقت داشته باشید که بهتر است بعد از مشاهده هر یک از علائم بالا، حتما طی سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به یک جراح از سلامت یا عدم سالم بودن فک خود مطمئن شده و آن را ترمیم کنید.

تاثیر جراحی فک بالا بر فرم بینی

آشنایی با علائم نشان_دهنده نیاز به جراحی شکستگی فک

جراحی شکستگی فک به چه صورت انجام می‌شود؟

احتمالا برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد، که با وجود این حجم از حساسیت بالا این جراحی چگونه انجام می‌شود. بهتر است بدانید که جراح ممکن است برای ترمیم و رفع مشکل ایجاد شده در قدم اول یک برش در قسمت شکستگی ایجاد می‌کند و در مرحله بعدی با به کارگیری تجهیزاتی مانند: پلاک و پیچ‌های مخصوص، سیم و… بخش‌های شکسته شده را به همدیگر وصل می‌کرده و شکستگی فک را ترمیم می‌کند.

توجه داشته باشید که بعد از اتمام جراحی شکستگی فک، استخوان‌های آسیب دیده ترمیم شده و به صورت ثابت در جای خود قرار می‌گیرند.

اقدامات مهم بعد از انجام جراحی شکستگی فک

در نظر داشته باشید که بعد از اتمام عمل، برای بهبودی سریع‌تر بهتر است تا چند روز برخی موارد را رعایت کنید. اقدامات مهمی که بعد از جراحی شکستگی آرواره باید انجام دهید عبارت اند از:

لازم است که تا چند روز اول بعد از اول فقط مایعات بخورید.
حتما در 4 تا 6 هفته ابتدایی بعد از جراحی شکستکی فک، از غذاهای نرم استفاده کنید.
سعی کنید به هیچ عنوان سیگار نکشید.
بهتر است تا دو هفته از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین خودداری کنید.
حتما با وسواس بیشتری به مراقبت از دندان‌ها و بهداشت آنها بپردازید.

ترس از جراحی فک و راه‌های مقابله با آن

در صورت آسیب و شکستن فک چه باید کرد؟

بهتر است بعد از وارد شدن ضربه به استخوان فک و آسیب دیدگی آن، بلافاصله بعد از ایجاد مشکل و تا زمان رسیدن به یک مرکز درمانی اقدامات زیر را انجام دهید:

• استفاده از یخ در ناحیه شکستگی جهت کاهش درد
  • تحت هیچ شرایطی به صورت خود فشار نیاورید
  • خونسردی خود را تا زمان مراجعه به پزشک حفظ کنید.

در صورت آسیب و شکستن فک

چرا توصیه می‌شود جهت جراحی شکستگی فک به جراح متخصص مراجعه کنید؟

همانطور که در طول مقاله گفته شد، فک یکی از حساس‌ترین و کاربردی‌ترین استخوان‌هایی است که در صورت آسیب دیدگی می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی برای فرد شود. به دلیل وجود همین حساسیت بالا، توصیه می‌شود برای آسیب کمتر و بهبود سریع‌تر، جهت انجام جراحی به کسانی مراجعه کنید که تجربه و تخصص لازم برای انجام این کار را در اختیار دارند.
دکتر مهدی سزاوار، متخصص جراحی فک و صورت ، یکی از جراحان برتر در این حوزه هستند که توانسته‌اند به بیماران بسیاری جهت بهبودی و بازگرداندن سلامتشان کمک کنند. در صورت نیاز به جراحی شکستگی فک و تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با یکی از شماره تلفن‌های 02188784967_02188784172 تماس گرفته یا به صفحه وب سایت دکتر به آدرس(drsezavar.com/) مراجعه کرده و از خدمات لازم بهره‌مند شوید.