علت التهاب و تورم شدید زبان | عوارض و درمان

تورم و التهاب زبان چیست؟

تورم شدید زبان، اغلب به دلیل عفونت، واکنش آلرژیک و یا ضربه ناشی از گاز گرفتن و تحریک دندان اتفاق می‌افتد و گاهی دردآور است. این مشکل گاهی هم به دلیل مصرف برخی از داروها اتفاق می‌افتد. اما خوب است بدانید که التهاب و تورم شدید زبان نمی‌تواند نشانه بیماری سرطان و تومور بدخیم باشد. اما به هر حال مشکلاتی را ایجاد می‌کند که علت‌یابی و درمان آن ضرورت دارد. در ادامه به علت، علائم و عوارض ناشی از التهاب زبان می‌پردازیم. اگر به چنین عارضه‌ای مبتلا شدید این مطلب را از دست ندهید.

التهاب و تورم شدید زبان و علائم آن

زبان نقش مهمی در غذا خوردن و صحبت کردن ایفا می‌کند. بنابراین متورم شدن این عضو می‌تواند عذاب‌آور باشد. این عضو به ظاهر کوچک از 8 عضله تشکیل شده است که همگی با غشای مخاطی پوشانده شده‌اند. روی سطح فوقانی زبان هم برجستگی‌های چشایی قرار دارند. شما با کمک این برجستگی‌ها طعم واقعی غذا (شوری، ترشی، تلخی و …) را تشخیص می‌دهید.

تورم والتهاب زبان

زبانی که متورم و ملتهب می‌شود با علائم خاصی همراه است که عبارتند از:

• احساس درد در زیر زبان
  • از دست دادن قدرت تکان دادن زبان
  • ناتوانی در جویدن غذا و صحبت کردن
  • احساس سنگینی در زبان و دهان
  • قرمز شدن شدید زبان و یا از دست دادن رنگ آن
  • ایجاد برجستگی و یا ضایعات بر روی سطح زبان
  • احتمال خونریزی
  • تب

توجه داشته‌ باشید که علائم تورم شدید زبان ممکن است فقط در این عضو و یا در سایر قسمت‌های بدن خود را نشان دهد. متخصصان با در نظر گرفتن تمامی علائم مربوط به تورم زبان، علت و نحوه درمان را مشخص می‌کنند.

علت التهاب و تورم شدید زبان چیست؟

متورم شدن زبان به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. عادات و سبک زندگی و همچنین عوامل محیطی در بروز تورم زبان نقش زیادی دارند. به طور کلی دلایل ابتلا به این عارضه عبارتند از:

• تروما: سوزش، گاز گرفتن، سوراخ شدن و یا صدمه زدن به زبان.
  • تحریک: به دلیل مصرف تنباکو، سیگار، الکل و غذاهای پرادویه.
  • ریفلاکس اسید معده.
  • آلرژی: واکنش به غذا، برخی از داروها، نیش زنبورهای عسل و سایر محصولات خوراکی.
  • عدم تعادل ویتامین: کمبود برخی از مواد مغذی به‌ویژه ویتامین B کمپلکس، ویتامین C و فولات.
  • عفونت باکتریایی در زبان و یا سایر قسمت‌های بدن
  • وجود بیماری‌هایی مثل سرطان که از یک قسمت زبان و با التهاب و تورم شروع می‌شود.
  • متابولیک: اختلال در عملکردهای متابولیکی مثل اختلالات غده هیپوفیز.
  • وجود مشکلات ارثی مثل سندروم داون.
علت تورم و التهاب زبان چیست؟

عوارض ناشی از التهاب زبان

وقتی زبان متورم و دچار التهاب شدید می‌شود دو مشکل اساسی را به دنبال دارد:

• از دست دادن قدرت تکلم
  • ناتوانی در جویدن و بلعیدن غذا
  • احساس درد شدید در صورت عفونت

راه‌های تشخیص و علت التهاب زبان

برای درمان تورم شدید زبان ابتدا باید علت آن مشخص شود. برای مثال وقتی این عارضه در اثر یک بیماری عفونی ایجاد شده است، پزشک داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. اما وقتی دلیل آن، مصرف غذاهای حاوی ادویه و یا اختلالات هورمونی است، مصرف چنین دارویی نمی‌تواند مؤثر واقع شود. به هر صورت این متخصص فک و دهان و صورت است که با مشاهده علائم و علت اقدام به درمان زبان متورم می‌کند.

برای بیمار در همان مرحله تشخیص معایناتی انجام می‌شود که شامل:

• مشاهده برجستگی‌های روی سطح زبان (پاپیل یا پرز) که ممکن است از بین رفته و یا متورم شده باشند.
  • بررسی متورم شدن قسمتی از زبان و یا التهاب کامل آن.
  • انجام آزمایش خون و یا استفاده از سوزن بیوپسی (نمونه‌برداری) برای تشخیص دلیل بیماری.

متخصصان فک ودهان و  صورت با توجه به معاینات اولیه دلیل بیماری را تشخیص داده و سپس اقدام به درمان می‌کنند.

تورم و التهاب زبان چیست؟

درمان‌ تورم و التهاب زبان

‌درمان تورم زبان در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول بیمار باید نکات خودمراقبتی را رعایت کند. به عبارت دیگر قبل از هر چیز باید سطح بیماری التهاب و تورم شدید زبان با روش‌های خانگی کنترل شود. نکات مهم قبل از درمان عبارتند از:

• باید روزانه 3 بار دهان را با دهانشویه و یا محلول آب و نمک شستشو دهید. این کار زمانی کاربرد دارد که علت تورم شدید زبان، یک عفونت باکتریایی باشد.
  • خودداری از مصرف غذاهای حاوی ادویه، آجیل‌های شور و یا مواد غذایی خشک مثل چیپس سیب‌زمینی که یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.
  • غذاهای اسیدی مثل سرکه، ترشی‌جات و حتی مصرف مرکبات هم ممکن است به میزان التهاب زبان دامن بزند. بنابراین باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
  • اگر به دلیل وجود دندان خراب یا شکسته به این عارضه مبتلا شده‌اید (گازگرفتگی زبان)، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مصرف مایعات زیاد و رژیم‌غذایی متعادل هم می‌تواند سرعت درمان را افزایش دهد.
  • در طی مدتی که زبان متورم شده است، بهتر است از نوشیدن مایعات بیش از حد سرد و یا داغ خودداری کنید. همچنین مایعات را با نی بنوشید.
  • خوردن هر غذایی را که میزان درد زبان متورم را بیشتر می‌کند، متوقف کنید. به‌جای آن غذاهایی را میل کنید که سریع‌تر بلعیده می‌شوند و نیازی به جویدن ندارند؛ مثل: سوپ، فرنی، ماست، شیر و ژلاتین.

در گام بعدی برای درمان التهاب و تورم شدید زبان باید به متخصص فک ودهان و  صورت مراجعه کنید.

درمان التهاب و تورم شدید

مصرف دارو برای درمان التهاب زبان

متخصص فک و دهان و صورت با توجه به علائم و شدت یا خفیف بودن التهاب زبان اقدام به درمان می‌کند. در این صورت اگر میزان تورم و التهاب شدید زبان کم باشد، برای درمان آن دهان‌شویه‌های حاوی بی‌حس کننده و یا داروی مسکن تجویز می‌شود. در مواردی که زبان دچار عفونت شدید شده باشد، از آنتی‌بیوتیک و یا بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمانی که تورم شدید زبان به درد و ایجاد تب کشیده شود، مراجعه به متخصص فک و دهان و صورت ضرورت دارد. در مواردی که این عارضه خفیف باشد، در طی سه روز درمان می‌شود. اما اگر مدت زمان تورم و التهاب زبان به بیش از 3 روز کشیده شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. ایجاد بثورات پوستی و کاهش وزن شدید هم نشانه خطرناک بودن التهاب زبان است که حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر مهدی سزاوار یکی از بهترین  متخصصان فک ودهان و صورت در تهران هستند که به دلیل سابقه و تجربه کاری موجه می‌توانند به تشخیص علت التهاب زبان و درمان آن به شما کمک کند. در صورتی که به این عارضه مبتلا شدید می‌توانید به یک متخصص متبحر و کاربلد  مراجعه کنید و از طریق لینک های ارتباطی موجود در سایت، از دکتر سزاوار کمک بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد لمینت و کامپوزیت میتوانید از طریق لینک های ارتباطی با دکتر سزاوار در ارتباط باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید