عوارض عمل رینوپلاستی | خطرات جراحی بینی

عوارض عمل بینی خطراتی که قبل از جراحی بینی باید بدانید

عمل رینوپلاستی یا جراحی بینی یک عمل جراحی است که به شما کمک می‌کند ظاهر بینی خود را تغییر دهید. جراحی بینی حتی برای بیماران مسن یک جراحی بی خطر محسوب می‌شود، اما مانند هر جراحی دیگری، خطرات و عوارض تقریباً اجتناب ناپذیر است، با این حال با انتخاب یک جراح ماهر این عوارض می‌تواند به حداقل برسد.

رزرو نوبت دکتر سزاوار بهترین رینوپلاستی در تهران

از آنجایی که عمل زیبایی بینی شامل تغییرات بر روی بافت‌ها مانند پوست، استخوان، غضروف بینی، اعصاب، ماهیچه‌ها، چربی و غیره است، جراح همیشه نمی‌تواند واکنش‌های دقیق هر یک از آنها را پس از تغییر کنترل یا پیش بینی کند. در نتیجه، ممکن است بعد از یک سال یا بیشتر متوجه تغییر ظاهر بینی خود شوید.

در مقاله پیش رو می‌خواهیم درباره عوارض عمل بینی نکاتی را ارائه دهیم. با توجه به مطالبی که در ادامه می‌خوانید می‌توانید در صورت نیاز و دریافت اطلاعات دقیق‌ تر به سایت دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، دهان و صورت مراجعه کرده و یا از طریق شماره تماس با مطب در ارتباط باشید.

خطرات احتمالی پس از جراحی بینی

در طول مشاوره و قبل از جراحی، جراحی پلاستیک از مکانیزم عمل و همچنین خطرات احتمالی آن شما را آگاه می‌کند. برای اطمینان از درک کامل خطرات این عمل، با جراح خود ملاقات می‌کنید و فرمی به نام رایت نامه پیش از جراحی را امضا خواهید کرد.

خطرات احتمالی پس از جراحی بینی دکتر سزاوار

هنگامی که تحت جراحی بینی قرار می‌گیرید، احتمالاً بیشتر نگران نتایج بعد از عمل و بیشتر عوارض عمل بینی هستید. آیا برجستگی بینی ناپدید می‌شود؟ آیا بینی من کوچک‌ تر به نظر می‍رسد؟ آیا نوک به شکلی که تصور می کنم تغییر می‌کند؟ این سؤالات و سؤالات دیگر طبیعی هستند، اما هنگام در نظر گرفتن مزایا، درک خطرات موجود نیز مهم است.

گفتنی است که با ترک سیگار، قطع مصرف برخی دارو ها، حفظ یک رژیم غذایی سالم و انتخاب یک جراح پلاستیک با تجربه و مورد تایید، احتمال بروز عوارض جراحی بینی مانند مشکل تنفسی بعد از عمل بینی و… کاهش پیدا می‌کند. جراحانی که دارای تخصص در جراحی پلاستیک صورت و گوش و حلق و بینی هستند، به طور گسترده در مورد عملکرد و زیبایی بینی آموزش دیده‌اند.

خونریزی

از دست دادن خون شاید شایع‌ ترین خطر و عوارض عمل بینی باشد. بینی شما از رگ‌ های خونی ظریفی تشکیل شده است که ممکن است در حین جراحی آسیب ببینند. اکثر بیماران در طول عمل تقریباً 50 تا 150 میلی لیتر خون از دست می‌دهند. اگر از دستورات پزشک خود پیروی نکنید، یا اگر بینی خود را به شدت باد کنید.

احتمال خونریزی وجود دارد. اگرچه این عارضه نادر است، اما ممکن است خونریزی شدید بینی نیز ایجاد شود، که در آن از دست دادن خون به قدری قابل توجه است که ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشید.خطر از دست دادن خون در صورت مصرف داروهای خاصی افزایش می‌یابد.

بنابراین در مورد داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید (چه با نسخه و چه بدون نسخه) حتما با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها مانند کومادین، ایبوپروفن یا آسپرین به عنوان رقیق کننده خون عمل می‌کنند که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند و و باعث تشدید عوارض میشوند. البته شستشوی بینی بعد از کشیدن تامپون هم بی تاثیر نیست .

واکنش‌ های بیهوشی

جراحان هنگام انجام جراحی بینی از بیهوشی برای کاهش درد و ایمن‌ تر کردن عمل استفاده می‌کنند. دو نوع بیهوشی وجود دارد: موضعی و عمومی. نوع بیهوشی که پزشک شما توصیه می‌کند به نوع جراحی زیبایی بینی که انتخاب می کنید و ترجیح جراح بستگی دارد. بی‌حسی موضعی برای جراحی‌ های کم تهاجمی استفاده می‌شود، به این معنی که فقط ناحیه بینی شما بی‌حس می‌شود.

شما در حین عمل تا حدودی بیدار خواهید بود و در حین و بعد از عمل تا حدودی احساس گرفتگی خواهید کرد.اما بیهوشی عمومی معمولا برای یک عمل جراحی بینی تهاجمی‌ تر توصیه می‌شود. این نوع بیهوشی رایج‌ ترین نوع بیهوشی است که بیماران انتخاب می‌کنند زیرا بسیاری ترجیح می‌دهند در طول جراحی بیدار نباشند.

متخصص بیهوشی داروهایی را به صورت داخل وریدی تجویز می‌کند که به شما کمک می‌کند به خواب عمیق بروید و از یک لوله برای اطمینان از مسدود نبودن راه هوایی در حین جراحی استفاده می‌شود. بیهوشی گرگ و میش بین بیهوشی موضعی و بیهوشی عمومی قرار دارد که در آن بیمار در حین عمل از هوش می رود. در این نوع از لوله تنفسی استفاده نمی‌شود و تنفس بیمار نیاز به نظارت دقیق دارد تا از عوارض عمل رینوپلاستی بکاهد .

در مورد انتخاب روش بیهوشی قبل از انواع جراحی مانند عمل بینی گوشتی پرسشنامه‌های مختلفی را پر خواهید کرد. این فرم‌ها نشان می‌دهد که آیا در گذشته عوارض جانبی نامطلوبی را با بیهوشی عمومی تجربه کرده اید یا خیر، و اینکه آیا سابقه خانوادگی شما شامل واکنش‌های نامطلوب به بیهوشی است یا خیر.

انسداد بینی

جراحی زیبایی بینی ممکن است نحوه تنفس شما را نیز تغییر دهد. همچنین ممکن است برای اصلاح مشکلات ساختاری داخلی مانند انحراف تیغه بینی یا سایر ناهنجاری‌ ها انجام شود. از این رو جراحی بینی می‌تواند منجر به کوچکتر شدن یا افتادگی بینی شود و تنفس را دشوار کند.

انسداد بینی - عوارض عمل بینی

هنگام بهبودی نیز ممکن است زخمی ایجاد شود که راه هوایی را مسدود کند و ممکن است انسداد راه هوایی را در پی داشته باشد. بهتر است در طول مشاوره اولیه، مطمئن شوید که پزشک از مشکلات تنفسی که اخیراً یا در گذشته تجربه کرده اید آگاه است.

اگر پزشک شما یک جراح پلاستیک عمومی است، ممکن است به شما توصیه کند که همزمان با یک جراح گوش و حلق و بینی نیز صحبت کنید. او همچنین ممکن است بعد از جراحی شما را برای رفع مشکلات تنفسی به جراح گوش و حلق و بینی ارجاع دهد.

انتظارات غیر واقعی

این احتمال وجود دارد که بعد از جدا کردن بانداژها و کاهش تورم، از نتیجه جراحی بینی راضی نباشید. با این حال توصیه می‌شود برای دستیابی به نتیجه بهتر صبور باشید. به خاطر داشته باشید که روند جراحی تحت کنترل جراح است، اما بهبودی چیزی است که بدن شما به تنهایی انجام می‌دهد. با مراقبت از خود و پیروی از دستورالعمل‌ها می‌توانید بهبودی تسریع کنید.

واقع بین بودن در مورد انتظارات پس از جراحی بسیار مهم است. شما و پزشکتان باید در این مورد صادقانه با یکدیگر صحبت کنید. نتایج جراحی بینی به شدت به عوامل فیزیکی و روانی شما بستگی دارد.در حالی که تکنولوژی پزشکی در سال‌های اخیر به پیشرفت فوق‌ العاده‌ ای در جراحی زیبایی بینی کمک کرده است و از عوارض عمل بینی به شدت میکاهد .

اما گاهی اوقات حتی با استعداد ترین و دقیق‌ ترین جراحان در صورت کمبود ابزارهای اساسی، نمی‌توانند قسمت‌ هایی از بینی را تا حدی که می‌خواهید تغییر دهند.بهتر است قبل از جراحی در مورد اهداف شخصی خود از جراحی بینی با پزشک صحبت کنید و در مورد هرگونه محدودیت احتمالی سوال بپرسید.

یک راه عالی برای شما و پزشکتان برای تصمیم گیری در مورد بهترین نتیجه، استفاده از نرم افزار تصویر برداری کامپیوتری است. در حال حاضر بسیاری از پزشکان از پیشرفته‌ ترین فناوری استفاده می‌کنند که به موجب آن می‌توان با استفاده از نمایش مجازی، عکس بینی فعلی شما را تغییر شکل داد .

و در نهایت پس از اینکه هر شما و پزشک در مورد یک نتیجه از نظر زیبایی به تفاهم رسیدید، پزشک از آن تصویر به عنوان راهنما در طول جراحی استفاده می‌کند.در نهایت، فراموش نکنید که اگر از نتایج جراحی زیبایی بینی خود ناراضی باشید، ممکن است تحت عمل جراحی دوم قرار بگیرید که به آن رینوپلاستی تجدید نظر می‌گویند، که در آن تغییراتی در نواحی از بینی شما ایجاد می‌شود. تقریباً ده درصد از بیماران تحت عمل جراحی بینی تجدیدنظر قرار می‌گیرند و عوارض عمل بینی بیشتری دارند.

درد

بسته به تغییراتی که جراح در بینی شما ایجاد می‌کند، ممکن است درد بعد از عمل را تجربه کنید. اکثر بیماران مقدار کمی درد را احساس می‌کنند که طبیعی است و می‌توان آن را با داروهای مسکن تجویزی درمان کرد. درصد کمی از بیماران ممکن است درد بیشتری را به دلیل تغییرات گسترده در استخوان و غضروف بینی تجربه کنند.

قبل از انجام عمل، پزشک سوالاتی را برای ارزیابی میزان تحمل درد شما می پرسد و تعیین می‌کند که آیا شما حساسیت خاصی دارید یا خیر مثلا حساسیت به چسب بینی. پزشک در صورت بروز درد برای بیماران یک مسکن خفیف تجویز می‌کند، اما اکثر بیماران گزارش می‌دهند که فقط برای یک یا دو روز به این دارو نیاز دارند.به خاطر داشته باشید که پزشک باید از درد شدیدی که در طول بهبودی تجربه می کنید آگاه شود. درد مداوم بعد از جراحی گاهی اوقات حتی پس از کاهش تورم نیز ادامه دارد.

کبودی

کبودی یک خطر بسیار شایع در جراحی بینی است و از عوارض عمل بینی مشهور و عمومی است. مانند درد، شدت کبودی مستقیماً با میزان تغییرات ایجاد شده در بینی شما مرتبط است. اگر متوجه کبودی شدید (که احتمالاً به نواحی اطراف چشم شما محدود می‌شود) حدود یک هفته طول می کشد تا بهبود یابید.

کبودی از عوارض عمل بینی

در حالی که کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی یک عارضه جانبی رایج‌تر است، به میزان کبودی توجه داشته باشید و مطمئن شوید که با گذشت هر روز کاهش می‌یابد. کبودی غیر طبیعی باید به پزشک گزارش شود، چراکه ممکن است افزایش زمان استراحت را توصیه کند.

عفونت

عفونت یک خطر بسیار نادر برای جراحی بینی است، زیرا بینی دارای خون رسانی قوی است و جز عوارض عمل بینی ضعیف با احتمال خیلی کمتر است. علائم احتمالی عفونت عبارتند از: درجه حرارت بالا، التهاب، ترشحات بدبو از بینی، یا تورم یا درد غیر طبیعی. گفتنی است که پیوند داخل بینی، خطر عفونت را افزایش می‌دهد.

سایر عوارض جراحی بینی عبارتند از:

• ترمیم نامناسب زخم
  • عدم تقارن بینی
  • بی حسی موقت در بینی
  • درد مداوم
  • ناهنجاری‌های کانتور پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • افزایش تورم
  • تحریک بخیه ها

برای کاهش احتمال خطرات ذکر شده در بالا، پزشک به بیماران یادآوری می‌کند که دستورالعمل‌ها را دنبال کنند و در صورت بروز هر کدام سریعا با مطب تماس یگیرند.