رینوپلاستی بینی استخوانی

رینوپلاستی بینی استخوانی: اگر شما هم دارای یک بینی استخوانی هستید و از فرم آن چندان رضایت ندارید، می‌توانید از جراحی بینی یا رینوپلاستی بهره بگیرید و فرم بینی استخوانی خودتان را اصلاح کنید. زیرا رینوپلاستی بینی استخوانی بهترین نتایج را به دنبال دارد. چرا که اصلاح فرم استخوان و غضروف نسبت به گوشت و چربی (بینی‌های گوشتی) ساده‌تر انجام می‌شود. همچنین ماندگاری آن به صورت دائمی است. بینی‌های استخوانی معمولا به صورت ارثی نسبت به سایر اجزای صورت افراد بزرگ‌تر هستند و به اصلاح فرم نیاز دارند. در برخی موارد شکستگی استخوان بینی نیز در فرم ناخوشایند آن تأثیر دارد. خوشبختانه متدهای رینوپلاستی می‌تواند در ایجاد فرم دلخواه بیمار موثر باشد. در این مقاله درباره هرآنچه که لازم است در مورد رینوپلاستی بینی استخوانی بدانید را بررسی می‌کنیم.

نحوه تشخیص بینی‌های استخوانی

آیا هر بینی طبیعی که با دست زدن به بینی استخوان‌ها را لمس می‌کنیم، بینی استخوانی است؟ در این بخش به بررسی ویژگی‌های مهم بینی استخوانی خواهیم پرداخت. با مطالعه ویژگی‌های زیر خواهید فهمید که وجه تمایز بین بینی استخوانی با گوشتی چیست؟ برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • بینی‌های استخوانی دارای یک برآمدگی به نام قوس بینی هستند. این قوس کاملا قابل مشاهده بوده و ظاهر بینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از افراد از این قوس روی بینی خود رنج می‌برند.
  • بینی استخوانی دارای ضخامت پوستی نازکی است. این بینی‌ها معمولا از انعطاف‌پذیری بالایی دارند و تمام برآمدگی‌های استخوان بینی به راحتی با دست قابل لمس است.
  • بینی استخوانی دارای بافت محکم و استخوانی مستحکم است.

همانطور که در بالا مطالعه کردید، هر چه پوست بینی نازک‌تر باشد، استخوان بینی محکم‌تر خواهد بود. به همین منظور جراحی بینی‌های استخوانی نتیجه مطلوب‌تری را به دنبال دارند. بسیاری از پزشکان مشتاقند تا بینی‌های استخوانی را تحت عمل جراحی قرار دهند. چرا که بینی‌های استخوانی به نسبت گوشتی راحت‌تر شکل و فرم می‌گیرند.

جراحی رینوپلاستی بینی استخوانی بهتر است یا بینی گوشتی؟

با رشد روز افزون تکنولوژی و تکنیک‌های جدید جراحی بینی و رینوپلاستی، عملا برای پزشکان فرقی نخواهد کرد. فرد در هر دو حالت تحت جراحی قرار می‌گیرند و فرم بینی‌اش اصلاح می‌شود. اما همانطور که در بالا مطالعه کردید، بینی‌های استخوانی راحت‌تر شکل و فرم می‌گیرند. به همین منظور پزشک و فرد پس از انجام جراحی از نتیجه رضایت بیشتری دارند. به عبارتی می‌توان گفت نتیجه‌بخش بودن جراحی رینوپلاستی در بینی‌های استخوانی بیشتر قابل لمس خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که در جراحی بینی استخوانی جراح باید تمام دقت خودش را به کار بگیرد. زیرا با کوچکترین اشتباه ساخت بینی به طور کامل قابل مشاهده و لمس خواهد بود. به همین منظور رینوپلاستی بینی استخوانی از دقت بالایی برخوردار است. بنابراین برای رینوپلاستی بینی استخوانی باید به یک پزشک یا جراح ماهر و با تجربه مراجعه نمود. در این حالت شکل نهایی بینی استخوانی بی‌عیب و نقص‌تر خواهد بود.

انواع مدل و فرم‌های رینوپلاستی بینی استخوانی

به طور کلی شما می‌توانید یکی از سه گزینه زیر را از پزشک خود قبل از جراحی بینی استخوانی خودتان درخواست کنید:

رینوپلاستی طبیعی

در مدل رینوپلاستی طبیعی ایرادات جزئی بینی مانند قوس، انحرافات ناشی از ضربه به بینی و… از بین خواهد رفت. در واقع در این مدل فرم بینی شما به صورت عروسکی یا سربالایی نخواهد بود. اکثر آقایان این مدل را از پزشک درخواست می‌کنند. البته در این میان خانم‌هایی که به دنبال یک چهره کاملا طبیعی هستند نیز رینوپلاستی طبیعی را انتخاب می‌کنند.

 رینوپلاستی فانتزی

به رینوپلاستی فانتزی، عروسکی نیز گفته می‌شود. در این روش جراحی بینی به صورت سربالا فرم می‌گیرد. در واقع فاصله بین لب و بینی بیشتر از حالت طبیعی خواهد شد. تغییرات ساختاری زیادی در این روش روی بینی انجام می‌شود. رینوپلاستی فانتزی در اکثر مواقع انتخاب بانوان است.

رینوپلاستی نیمه فانتزی

رینوپلاستی نیمه فانتزی مناسب افرادیست که دوست ندارند بینی سربالا و خیلی فانتزی داشته باشند اما با این وجود از بینی طبیعی هم خوششان نمی‌آید. اگر شما هم دوست دارید تغییرات اساسی در بینی خود مشاهده کنید اما سربالا و خیلی فانتزی نباشد، رینوپلاستی نیمه فانتزی انتخاب مناسبی خواهد بود. در این روش تمام نواقص بینی اصلاح می‌شود و روی زیبایی آن زمان بیشتری می‌گذارند.

آیا رینوپلاستی بینی استخوانی نتایج خوبی به دنبال دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ افراد این است که آیا با عمل بینی استخوانی می‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند یا خیر. در گذشته تنها نتیجه‌ای که از عمل زیبایی بینی انتظار می‌رفت، کوچک شدن بینی بود. اما الان می‌تواند فرم‌های مختلفی چون بینی طبیعی، بینی عروسکی و… ایجاد کرد. بنابراین مهم است که بیمار به هدف خود از جراحی دست پیدا کند.

بینی‌های استخوانی بهترین نوع بینی برای رینوپلاستی هستند و معمولا می‌توان آن‌ها را به هر شکلی که بیمار می‌خواهد، در آورد.

بینی انسان از سه قسمت تشکیل شده است؛ تیغه استخوانی، غضروف نوک بینی و پوست یا گوشت آن. هر سه قسمت را می‌توان تغییر داد اما فرم دادن به استخوان‌ها و غضروف‌ها نسبت به تغییر پوست بینی ساده‌تر است. به همین دلیل است که جراحی زیبایی بینی استخوانی نتیجه بهتری نسبت به بینی‌های گوشتی دارد.

کدام روش برای رینوپلاستی بینی استخوانی بهتر است؟

رینوپلاستی-باز-و-بسته-برای-بینی-استخوانی

جراحی بینی هم به روش باز و هم به روش بسته انجام می‌شود. انتخاب روش به فرم بینی شخص و تغییرات مورد نظر او بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که در رینوپلاستی بینی استخوانی رفع می‌شود، قوز بینی است.

به طور کلی می‌توان گفت برای ایجاد تغییرات زیاد در بینی از رینوپلاستی به روش باز و برای ایجاد تغییرات کوچک، از رینوپلاستی به روش بسته استفاده می‌شود. در مقالات قبلی به صورت کامل درباره تفاوت‌های میان دو روش توضیح داده‌ایم. به همین دلیل به همین موارد بسنده می‌کنیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات موجود در لینک را مطالعه کنید.

آیا رینوپلاستی بینی استخوانی ریسکی دارد؟

در صورتی که پزشک خبره در این زمینه انتخاب کنید، مشکلی ایجاد نمی‌شود و می‌توانید اطمینان داشته باشید که به نتیجه دلخواهتان در این زمینه می‌رسید. البته باید توجه داشته باشید که مواردی مانند کبودی، خونریزی، واکنش به داروهای بیهوشی و… جزو عوارض طبیعی تمامی عمل‌های جراحی هستند. اما ریسک‌های احتمالی این جراحی عبارتند از؛

  • عدم تقارن دو طرف بینی.
  • مشکلات تنفسی.
  • اسکار.
  • نیاز دوباره به جراحی.

تنها راه برای اینکه با این ریسک‌ها مواجه نشویدیاباحداقل این مواردمواجه شوید، انتخاب یک پزشک حرفه‌ای است که سابقه زیادی در انجام جراحی زیبایی بینی داشته باشد.

اقدامات مورد نیاز برای جراحی بینی استخوانی

مراحل-رینوپلاستی-بینی-استخوانی

روند رینوپلاستی بینی استخوانی تفاوت زیادی با جراحی سایر انواع بینی ندارد. یعنی بیماران به پزشک مراجعه می‌کنند و بعد از انجام معاینات لازم، انتظارات خود را نیز مطرح می‌کنند. پزشک با توجه به مشاهدات و انتظارات بیمار روش مناسب برای جراحی را انتخاب می‌کند. همچنین برای بیمار توضیح می‌دهد که تا چه اندازه می‌توان انتظارات او را به واقعیت مبدل کرد.

در ادامه به اقداماتی که بیماران در روند درمان خود باید انجام دهند، اشاره می‌کنیم.

قبل از جراحی

  • سابقه پزشکی خود را با جراح در میان بگذارید و درباره تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، با او صحبت کنید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی از داروها، مانند داروهای ضد انعقاد، قبل از جراحی متوقف شود.
  • از دو هفته قبل از رینوپلاستی بینی استخوانی سعی کنید عادات ناسالم خود را کنار بگذارید. منظور از این عادات، سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر و مصرف زیاد فست فود است.
  • بهتر است روز قبل از جراحی حمام کنید. چون بعد از جراحی، تا چند روز نمی‌توانید به حمام بروید.

حین جراحی

  • ابتدا بیمار داروهای بی‌حسی یا بیهوشی دریافت می‌کند.
  • سپس جراح با توجه باز یا بسته بودن شیوه جراحی، برش‌های مورد نظر را ایجاد می‌کند.
  • ممکن است بیمار نیاز به پیوند غضروف داشته باشد. این پیوند از قسمت‌های دیگر بدن گرفته می‌شود.
  • بعد از ایجاد تغییرات لازم در استخوان و غضروف بینی، کار رینوپلاستی بینی استخوانی به پایان می‌رسد.
  • از آنجایی که پوست بینی‌های استخوانی معمولا نازک است، جراح باید با دقت زیادی بخیه‌ها را روی آن بزند. چرا که در صورت بروز خطا در این مرحله احتمال باقی ماندن جای اسکار به خصوص در رینوپلاستی باز وجود دارد.

بعد از جراحی

نتایج-بعد-از--رینوپلاستی-بینی-استخوانی

  • بهتر است بیمار یک الی دو شب تنها نماند.
  • تورم امری طبیعی است، اما برای اینکه بیش از حد نباشد باید از دو بالش استفاده کنید تا زیر سرتان بلند شود.
  • وجود خونابه و مخاط بعد از عمل طبیعی است. بیمار نباید با فشار مخاط را از بینی خود خارج کند. همچنین هنگام عطسه باید به آرام‌ترین شیوه ممکن عطسه کنید.
  • انجام فعالیت‌های سنگین تا چندماه بعد از عمل ممنوع است.
  • فیبر زیاد و نمک کم مصرف کنید.
  • به یاد داشته باشید تا چند ماه بعد از عمل نتیجه قطعی آن مشخص نیست. خوابیدن ورم نیز ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. به همین دلیل است که برخی از بیماران تصور می‌کنند بعد از جراحی بینی آن‌ها بزرگ‌تر شده است! اما بعد از مدتی نتیجه نهایی کار ظاهر می‌شود.

فواید جراحی رینوپلاستی بینی استخوانی

حال شاید این سوال برای شما هم به وجود بیاید که رینوپلاستی بینی استخوانی علاوه بر اصلاح فرم بینی برای فرد فواید دیگری دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. برخی از فواید جراحی رینوپلاستی بینی استخوانی عبارتست از:

  1. از بین بردن انحرافات بینی و انحراف استخوان‌های موجود
  2. رفع شکستگی موجود روی استخوان بینی و از بین بردن قوز
  3. از بین بردن مشکلات مربوط به بینی مانند پولیپ بینی
  4. تغییر سایز بینی و کوچک کردن آن و اصلاح فرم و ظاهر فعلی
  5. کمترین میزان تورم را در رینوپلاستی بینی استخوانی مشاهده خواهید کرد.
  6. با کوچکترین تغییرات اعمال شده روی بینی می‌توان بهترین نتایج آلی را مشاهده کنید.
  7. در رینوپلاستی بینی استخوانی هیچ نیازی به پیوند بافت و غضروف نیست. زیرا همانگونه که در بالا مطالعه کردید، استخوان و غضروف بینی استخوانی از استحکام بالایی برخوردار است.
  8. انجام رینوپلاستی، با دقت بسیار زیاد باید انجام شود تا ساختار بینی به صورت متقارن و منظم ساختاربندی شود.
  9. در جراحی بینی استخوانی از هیچ مواد پروتزی و پر کننده‌ای استفاده نمی‌کنند. چرا که به دلیل ضخامت کم پوست بینی، لبه‌های بینی را به راحتی جمع می‌کنند.
  • میزان رضایت‌بخشی بعد از جراحی رینوپلاستی بیشتر است. در مجموع پزشک و بیمار هر دو پس از بهبودی کامل رضایت بیشتری از نتیجه خواهند داشت.

جمع بندی

در این مقاله به تمام اطلاعات مورد نیاز شما درباره رینوپلاستی بینی استخوانی اشاره کردیم. اکنون می‌دانید که جراحی این نوع بینی هم به شیوه باز و هم به روش بسته قابل انجام است. خبره بودن جراح برای رینوپلاستی بینی استخوانی اهمیت بسیاری دارد. پزشکی که علاوه بر اینکه می‌تواند جراحی را به بهترین روش ممکن جراحی را انجام دهد، باید بیمار را در مسیر درمان به صورت کامل راهنمایی کند.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند که به صورت تخصصی در حوزه رینوپلاستی انواع بینی فعالیت دارند. تجربه ایشان باعث شده است که بهترین شیوه درمان برای هر شخص را تشخیص دهند و در نهایت بیماران به بهترین نتایج برسند و از عمل خود رضایت داشته باشند. برای رزرو زمان مشاوره به صورت آنلاین یا حضوری می‌توانید از طریق سایت دکتر سزاوار اقدام کنید. امکان رزرو نوبت به صورت اینترنتی وجود دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *