سپتورینوپلاستی چیست

در سال های اخیر، انجام انواع جراحی بینی با هدف درمان و زیبایی، به یکی جراحی های مرسوم تبدیل شده است. عمل رینوپلاستی (Rhynoplasty) و جراحی سپتورینوپلاستی (Septorhynoplasty) دو مورد از شناخته شده ترین جراحی هایی به حساب می آیند که همواره در حال انجام هستند.

یکی از مشکلات رایج در بین زنان و مردان، انحراف بینی و مشکلات ناشی از آن است. انحراف بینی تاثیرات غیرقابل انکاری بر سلامت فرد دارد که از جمله آن ها می توان به خشک شدن شدید محیط دهان، خروپف شدید هنگام خواب، احساس تنفس نامناسب در زمان ورزش و کاهش کیفیت زندگی فرد اشاره کرد. انحراف بینی به دلایل مختلفی مانند شکستگی بینی رخ می دهد و بهتر است درمان شود.
عمل سپتورینوپلاستی یک روش بسیار موثر برای باز کردن مجراهای بینی است. طی این جراحی، سپتوم بینی صاف می شود و ممکن است ظاهر بینی نیز تغییراتی داشته باشد. به همین دلیل، معمولا افرادی که هم به انحراف بینی دچار هستند و هم قصد تغییر در ظاهر بینی خود را دارند، جراحی سپتورینوپلاستی را انجام می دهند.

جراحی سپتورینوپلاستی چیست؟

جراحی سپتورینوپلاستی یک جراحی ترکیبی شامل رینوپلاستی (Rhynoplasty) و سپتوپلاستی (Septoplasty) است. در جراحی رینوپلاستی تلاش جراح برای بهبود ظاهر و زیبایی بینی است. اما جراحی سپتوپلاستی یک جراحی برای باز کردن مجاری بینی و بهبودکیفیت تنفس خواهد بود.

به تیغه یا استخوان جدا کننده ای که در داخل بینی قرار دارد و سوراخ های بینی را از هم جدا می کند، سپتوم می گویند. انحراف بینی نیز به معنای ایجاد تغییر در راستای سپتوم است. انحراف تیغه بینی، اثرات ناراحت کننده ای برای فرد دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  دشواری تنفس
  • مسدود شدن سوراخ های بینی در یک طرف یا هر دو طرف
  •  ایجاد خونریزی مکرر از بینی
  •  بروز عفونت های شدید در سینوس ها
  •  ایجاد تغییرات ظاهری نامناسب در بینی

جراحی سپتورینوپلاستی عبارت است از یک عمل جراحی برای صاف کردن سپتوم بینی به همراه ایجاد تغییر در استخوان ها و غضروف هایی که ساختار بینی را شکل می دهند. بنابراین، اگر شخصی ضمن داشتن انحراف بینی، به انجام جراحی زیبایی نیز تمایل داشته باشد، عمل سپتورینوپلاستی گزینه مناسبی خواهد بود.

جراحی بینی برای افراد 40 سال به بالا

جراحی سپتورینوپلاستی چیست

جراحی سپتورینوپلاستی چگونه انجام می شود؟

برای جراحی سپتورینوپلاستی باید بیهوشی عمومی انجام گیرد. فرایند جراحی تقریبا طی یک تا دو ساعت به اتمام می رسد. برای جراحی صاف کردن تیغه بینی، جراح باید ابتدا از طریق برداشتن پوشش پوست مانند داخل بینی، جراحی را آغاز کند. به این ترتیب، به طور کامل به غضروف ها و استخوان بینی دسترسی خواهد داشت.

در مرحله بعد باید قسمت هایی از سپتوم که دچار آسیب و انحراف شده را برداشته و آن را صاف نماید. برای صاف کردن سپتوم، ممکن است تغییراتی در راستای رفع آسیب ها و یا زیباسازی بینی لازم باشد که عبارت اند از:

•  باریک کردن بینی از طریق شکستن استخوان آسیب دیده و قرار دادن آن به شکل صحیح
  • برداشتن قسمت هایی از غضروف بینی برای شکل دهی مناسب
  •  ایجاد تغییر و اصلاح در نوک بینی
  •  برداشتن قوز بینی
  •  استفاده از ایمپلنت های مصنوعی
  •  انجام پیوند غضروف یا استخوان

جراح پس از انجام عمل جراحی، باید داخل بینی را پانسمان نماید تا از خونریزی آن جلوگیری کند. برای این کار معمولا باید از آتل و اسپلینت مخصوص در قسمت خارجی بینی استفاده گردد.

جراحی سپتورینوپلاستی چگونه انجام می شود
دلایل چرب شدن بینی بعد از عمل رینوپلاستی

مزایای جراحی سپتورینوپلاستی چیست؟

جراحی سپتورینوپلاستی نیز مانند هر نوع جراحی دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید به آن ها توجه کرد. از مزایای این جراحی برای افراد مبتلا به انحراف بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  باز کردن سوراخ های بینی و کمک به تنفس راحت تر
  •  رفع شکستگی ها و آسیب دیدگی های بینی
  •  تغییرات ظاهری و متناسب سازی استخوان ها و غضروف های بینی
  •  ایجاد اندازه و شکل ظاهری دلخواه
  •  بهبود اعتماد به نفس در افراد

مزایای جراحی سپتورینوپلاستی

عوارض جراحی سپتورینوپلاستی کدام اند؟

توجه و آگاهی نسبت به عوارض جراحی سپتورینوپلاستی نیز کمک می کند تا برای انجام این نوع جراحی آگاهانه تصمیم بگیریم. از عوارض عمومی هر نوع جراحی می توان موارد زیر را نام برد:

•  درد و خونریزی
  •  بروز عفونت در محل جراحی و زخم
  •  بروز حساسیت نسبت به داروها و مواد مصرفی
  •  بروز لخته خون در نواحی مانند ریه و پاها

جراحی سپتورینوپلاستی عوارض خاص خود را نیز دارد که ممکن است هر فرد به یک یا چند مورد از آن ها دچار شود:

• ایجاد چسبندگی در بینی؛ در واقع، در عمق بینی ممکن است اسکاری شکل بگیرد که از رد شدن جریان هوا جلوگیری نماید.
  •  قرمزی ناحیه و ایجاد تورم و کبودی در زیر چشم و اطراف بینی
  •  خونریزی در اثر بروز عفونت
  •  ایجاد اسکار روی پوست
  •  امکان بروز آبسه یا هماتوم در لایه های سپتوم
  •  آسیب به اعصاب نوک بینی
  •  ایجاد حفره در سپتوم
  •  وارد شدن عفونت به جریان خون
  •  بهم خوردن فرم بینی و احساس نیاز به جراحی زیبایی بینی
  •  کاهش حس بویایی
  •  پس زدن پیوند غضروف ها یا ایمپلنت های استفاده شده ضمن جراحی

هزینه جراحی سپتورینوپلاستی چقدر است؟

هزینه عمل سپتورینوپلاستی به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله عوامل موثر در تعیین هزینه نهایی جراحی زیبایی-درمانی سپتورینوپلاستی عبارت اند از:

•  شهر و منطقه جغرافیایی
  •  هزینه های کلینیک محل جراحی
  •  آزمایش ها و عکس برداری های پیش از عمل
  •  دستمزد پزشک
  •  داروها و تجهیزات مورد نیاز برای بعد از جراحی

هزینه جراحی سپتورینوپلاستی

انتخاب بهترین جراح زیبایی برای انجام عمل جراحی سپتورینوپلاستی

انجام هر نوع جراحی مخصوصا جراحی های زیبایی توسط یک جراح عالی و زبردست، باعث می شود تا بهترین نتیجه از عمل حاصل گردد. این مساله درباره جراحی سپتورینوپلاستی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا انتخاب بهترین جراح زیبایی برای سپتورینوپلاستی، می تواند عوارض ناشی از آن را نیز به شدت کاهش دهد.
دکتر مهدی سزاوار یکی از بهترین جراحان فک و صورت در تهران هستند. ایشان با تجربه فراوانی که در زمینه انجام انواع جراحی بینی و صورت دارند، می توانند به درمان انحراف بینی و زیباسازی آن کمک کنند. به منظور اطلاع از نحوه نوبت دهی و مشاوره با دکتر مهدی سزاوار می توانید به قسمت نوبت دهی در همین صفحه مراجعه نمایید. همچنین، جهت دسترسی به آدرس و تلفن پزشک می توانید به قسمت تماس با ما مراجعه کنید.

منابع: