درمان انحراف فک با ورزش

اگر در ناحیه فک خود احساس درد می‌کنید، این احتمال وجود دارد که شما به اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مبتلا هستید. این درد حتی می‌تواند منجر به گردن درد و سردرد نیز شود. البته، همیشه بهترین کار این است که توسط یک متخصص برای تشخیص رسمی معاینه شوید، اما درمان خانگی TMJ می‌تواند کمک کند! در ادامه این مطلب روش درمان انحراف فک با ورزش را ارائه خواهیم داد، با این حال قبل از انجام این تمرینات حتما با متخصص و جراح فک مشورت کنید.

درد ناشی از انحراف فک دو برابر مردان بر زنان تأثیر می‌گذارد که به احتمال زیاد به فراوانی بیش حرکتی مفاصل در زنان نسبت به مردان اشاره دارد.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی و انحراف فک چیست؟

TMJ یک مفصل لولا سینوویال است. به عبارت دیگر این مفصل بین دو استخوان است که مانند زانو در برابر یکدیگر حرکت می‌کنند. TMJ به عنوان رابط بین جمجمه (استخوان تمپورال) و فک (استخوان فک پایین) عمل می‌کند که شامل یک دیسک منیسک مانند برای محافظت از مفصل می‌شود.

انحراف فک وضعیتی است که استخوان‌ها و ماهیچه‌های فک، صحبت کردن، غذا خوردن یا حتی خمیازه کشیدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رباط‌ها، مفاصل و ماهیچه‌هایی که فک شما را کنترل می‌کنند در دو طرف صورت قرار دارند. هنگامی که یک ناهماهنگی در این نواحی رخ می‌دهد، فک شما سفتی و درد را تجربه می‌کند.

TMJ ممکن است علت اصلی درد و اختلال عملکرد باشد، یا ممکن است پاسخی ثانویه به مسائل دیگر باشد، درست مانند افرادی که درد “سیاتیک” را در پا تجربه می‌کنند که ناشی از مشکلات در پشت است. در هر صورت چند کار ساده برای کاهش درد در این ناحیه وجود دارد که در ادامه در قسمت درمان انحراف فک با ورزش بیشتر توضیح می‌دهیم.

علائم انحراف فک

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی که به عنوان TMD شناخته می‌شود و انحراف فک یکی از آن‌هاست، علائم زیادی دارد. برخی به طور مستقیم مفاصل فک را تحت تاثیر قرار می دهند و برخی خیر. از علائم انحراف فک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مشکل گاز گرفتن یا جویدن
  • درد یا ناراحتی فک
  • صدا هنگام باز کردن یا بستن دهان
  • درد مبهم و دردناک در صورت
  • گوش درد
  • وزوز گوش (زنگ در گوش)
  • مال اکلوژن (نیش متقاطع)
  • عدم توانایی در باز کردن کامل فک

علل ایجاد انحراف فک

علل شایع این شرایط عبارتند از:

• جراحی دندان
  • تروما فک
  • قرار دادن لوله تنفسی در حین جراحی
  • عفونت‌ها
  • بیماری خودایمنی
  • فشردن یا ساییدن دندان‌ها

6 تمرینی که به کاهش درد انحراف فک کمک می‌کند

برخی در تقویت و کشش فک خود برای کاهش ناراحتی ناشی از TMJ موفق بوده اند. در زیر 6 تمرین وجود دارد که می‌توانید در خانه یا محل کار انجام دهید.

1. مقاومت در برابر بستن دهان

• این تمرین شامل فشار دادن به چانه در هنگام بستن دهان است.
  • ابتدا انگشت شست خود را زیر چانه قرار دهید.
  • سپس انگشتان اشاره خود را بین برآمدگی دهان و پایین چانه قرار دهید.
  • در نهایت، از انگشتان و شست خود استفاده کنید و در حین بستن دهان، به آرامی به چانه خود فشار وارد کنید.

2. مقاومت در برابر باز کردن دهان

• هنگام باز کردن دهان خود به آرامی به چانه خود فشار بیاورید.
  • ابتدا دو انگشت خود را زیر چانه قرار دهید.
  • سپس، به آرامی دهان خود را باز کنید و در عین حال با انگشتان خود فشار ملایمی نیز وارد کنید.
  • در نهایت این حالت را برای حدود سه تا شش ثانیه نگه دارید و به آرامی دهان خود را ببندید.

3. فشار زبان به سقف

• این تمرین شامل باز و بسته کردن آهسته دهان است
  • در حالی که همچنان زبانتان را با سقف دهانتان لمس می‌کنید. می‌توانید تمرین را چندین بار تکرار کنید.

4. تمرین بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد

• بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد انگلستان یک تمرین جالب در خانه ارائه می دهند.
  • ابتدا دهان خود را ببندید و اجازه دهید دندان هایتان بدون فشردن لمس شوند.
  • نوک زبان خود را درست پشت دندان‌های جلویی بالایی خود قرار دهید.
  • آن را به سمت کام نرم برگردانید تا جایی که نتواند به بیشتر جلو رود.
  • در نهایت، دندان‌های خود را روی هم قرار دهید.
  • سعی کنید این موقعیت را به مدت پنج ثانیه نگه دارید.
  • پس از آن، دهان خود را ببندید و استراحت کنید.
  • در نهایت این تمرین را حدود پنج دقیقه و دو بار در روز تکرار کنید.

5. حرکت فک با جسم خارجی

• اولین قدم این است که به آرامی با دندان‌های جلویی جسمی به ضخامت حدود یک چهارم اینچ را گاز بگیرید. (مثل دو عدد چوب بستنی) است.
  • سپس فک خود را به سمت دیگر حرکت دهید

6. حرکت فک به جلو

• دقیقاً مانند تمرین بالا، مطمئن شوید که یک جسم به ضخامت یک چهارم اینچ دارید.
  • آن را به آرامی بین دندان‌های جلویی خود نگه دارید
  • سپس فک خود را به سمت جلو حرکت دهید.
  • مطمئن شوید که دندان‌های پایینی شما جلوتر از دندان‌های بالایی قرار دارند.
  • همانطور که این کار آسان تر می‌شود، ضخیم جسم را افزایش دهید.

در حالی که درمان انحراف فک با ورزش ممکن است به کاهش درد فک کمک کند، ممکن است راه حلی طولانی مدت باشد. بسیاری برای گزینه‌های درمان انحراف فک به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنند، در حالی که برخی از بیماران به دستگاه‌های دهانی روی می آورند، برخی دیگر نیز ممکن است به ارتودنسی عصبی عضلانی نیاز داشته باشند.

راه‌های دیگر برای مدیریت درد انحراف فک

در صورتی که درد انحراف فک ناشی از دندان قروچه باشد، ممکن است یک محافظ بایت شبانه برای مدیریت درد انحراف فک توصیه شود. اگر چه اینها بدون نسخه در دسترس هستند، اما اگر توسط دندانپزشک نصب شوند محافظت بیشتر و دوام بیشتری را ارائه می‌دهند.

راهبردهای دیگری که می‌توانند درد انحراف فک را کاهش دهند عبارتند از:

• یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. گرمای متناوب (هر 15 دقیقه یک بار) موجب افزایش تسکین درد تسکین می‌شود.
  • استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، برای ارائه تسکین موقت
  • ماساژ عضلات گردن و سر برای کنترل تنش ساطع شده از انحراف فک
  • کنترل استرس و اضطراب و پریشانی روانی می‌تواند باعث شود که افراد بدون فکر کردن عضلات خود را منقبض کرده و درد را بدتر کنند. همچنین ممکن است باعث دندان قروچه شود.
  • مدیتیشن و درمان می‌تواند به کنترل استرس و اضطراب کمک کند. اگر راهبردهای سبک زندگی مؤثر واقع نشد، داروهای ضد اضطراب ممکن است مناسب باشند.
  • در افرادی که درمان انحراف فک با ورزش پاسخگو نیست، یک اسپلینت تثبیت کننده می‌تواند درد را کاهش داده و مفصل را تثبیت کند.
  • در برخی موارد، جراحی فک برای اصلاح عدم تعادل فک گزینه دیگری است. این روش‌ها قابل برگشت نیستند و می‌توانند دردناک باشند، بنابراین افراد مبتلا به درد انحراف فک باید ابتدا درمان‌های دیگر را امتحان کنند.
  • برای افرادی که درد انحراف فک آنها به دلیل از دست دادن یا شکستگی فک است، ایمپلنت فک ممکن است تسکین دهنده باشد.
  • بوتاکس در حال حاضر برای استفاده در درمان درد انحراف فک تایید نشده است. تحقیقات در حال حاضر با هدف روشن کردن این موضوع که آیا بوتاکس یک گزینه درمانی مناسب است یا خیر، در حال انجام است. بوتاکس یک نسخه بالینی از سم بوتولینوم نوع A است که عضلات را فلج می‌کند. این روش در درمان سایر بیماری‌ها امیدوارکننده است و برخی از پزشکان معتقدند که ممکن است در درمان درد انحراف فک موثر باشد.

چه زمانی با پزشک مشورت کرد؟

افرادی که درد ناشی از اختلالات انحراف فک را تجربه می‌کنند باید در مورد گزینه‌های درمانی احتمالی با پزشک صحبت کنند. یک پزشک می‌تواند یک فیزیوتراپیست را توصیه کند که می‌تواند با فرد برای ایجاد یک برنامه ورزشی مناسب برای بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری فک کار کند.

برخی از افراد این تمرینات را در تسکین درد موثر نمی‌دانند. در این موارد، پزشکان ممکن است داروها یا روش‌های درمانی دیگری را برای کاهش درد پیشنهاد کنند. در موارد شدید، آنها ممکن است جراحی را توصیه کنند، اگرچه تمایل دارند این را به عنوان آخرین راه حل تلقی کنند.

مزایای احتمالی جراحی ممکن است بیشتر از خطرات آن نباشد، که شامل آسیب دائمی فک و شکستن یا عدم عملکرد صحیح مفاصل جایگزین می‌شود. با این حال بسته به توصیه پزشک و پاسخ دهی درمان انحراف فک با ورزش ممکن است مسیر جراحی پیشنهاد شود.

یادداشت پایانی

درمان انحراف فک با ورزش به طور کلی بی خطر است و می‌تواند علائم را برای برخی افراد کاهش دهند. برای راهنمایی بیشتر در مورد اینکه چه تمرین‌هایی مناسب هستند، بهتر است با یک پزشک یا فیزیوتراپ صحبت کنید. اگر درمان انحراف فک با ورزش علائم را کاهش ندهند، پزشکان ممکن است درمان‌های پزشکی را نیز توصیه کنند.

در این مطلب تلاش کردیم علائم علت و در درمان انحراف فک را تشریح کنیم و تمرین و روش‌های درمان انحراف فک با ورزش را ارائه دهیم. در صورتی که علائم یاد شده را تجربه کردید حتما به جراح فک و صورت مراجعه کنید. شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.