روت کانال تراپی چیست؟

روت کانال تراپی یا درمان ریشه، یکی از روش های درمانی دندان های پوسیده است که معمولا بیمار نیز درد زیادی را پیش از شروع درمان تجربه می کند. مهارت دندانپزشک و درمان به موقع در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مطلب می خوانیم:

روت کانال تراپی

پیش از شروع روت کانال تراپی، نیاز به انجام بی حسی موضعی در سمت دندان است. دندانپزشک باید پوسیدگی های دندان را به خوبی پاکسازی کرده و به بخش کانال ریشه دندان وارد شود. در این مرحله باید کانال ریشه خشک شود و پیش از آن، طول ریشه از طریق دستگاه اندازه گیری خواهد شد.

در این مرحله دندانپزشک، کانال ریشه را کاملا ضدعفونی کرده و آن را خشک می کند. با خالی شدن پالپ، باید کانال به وسیله مواد جایگزین پر شود. با پر کردن کانال، نوبت به پر کردن جای پوسیدگی های دندان که پیشتر تراشیده شد نیز می رسد.

در این مرحله تاج دندان ترمیم شده و در صورتی که میزان پوسیدگی بسیار زیاد بوده و دندان ضعیف شده باشد، دندانپزشک پیشنهاد استفاده از روکش دندان را خواهد داد.

در نظر داشته باشید که پس از  خارج کردن عصب و درمان ریشه، ممکن است میزان زیادی از تاج و مینای دندان و همین طور عاج دندان تراشیده شده و مورد ترمیم قرار گرفته باشد. از این روی در چنین شرایطی دندان آسیب پذیری بیشتری پیدا خواهد کرد و غالبا روکش دندان، بهترین روش برای حفظ آن در دراز مدت به شمار می آید.

alt تصویر

آیا روت کانال تراپی درد زیادی دارد؟

در نظر داشته باشید که با توجه به بی حسی موضعی انجام شده، انتظار هیچ دردی حین انجام این روش ترمیمی و درمانی دندان ها را نداریم. تنها ممکن است بیمار کمی فشار را احساس کند که این مورد نیز با توجه به مهارت دندانپزشک قابل کنترل خواهد بود.

alt تصویر

تعداد جلسات لازم برای روت کانال تراپی چه قدر است؟

با توجه به شرایط دندان و عفونت آن، تعداد جلسات لازم برای انجام روت کانال تراپی تعیین می شود. در شرایط معمولی، یک جلسه برای انجام این کار، تخلیه دندان از پوسیدگی و خشک کردن کانال و پر کردن آن، کفایت خواهد کرد. اما در شرایطی که عفونت زیادی وجود داشته باشد، دندانپزشک در یک جلسه پوسیدگی ها را خارج کرده و در نوبت بعدی (با فاصله 4 روز تا یک هفته)، مراحل پر کردن را تکمیل خواهد کرد. در نظر داشته باشید که پیش از پر کردن کامل دندان، باید عفونت های آن به خوبی درمان شده و رفع گردند.

نکته 1: ممکن است پس از انجام روت کانال تراپی درد جزئی را احساس کنید که ظرف مدت یک تا دو روز به طور کامل برطرف خواهد شد. اما در صورتی که این درد شدت یافته و ادامه دار بود، لازم است که حتما مراجعه مجدد به دندانپزشک داشته باشید. گاهی اوقات ریشه کن نشدن عفونت های دندان، به مشکلات بعدی منجر شده و باید حتما ویزیت توسط دندانپزشک صورت بگیرد.

نکته 2: توصیه می شود که تا چند ساعت پس از تکمیل درمان روت کانال تراپی از میل کردن خوراکی های سرد و گرم پرهیز کرده و خوردنی های سفت را با دندان ترمیم شده، نجوید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن به پست روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیازات: 2

هیج امتیازی ثبت نشده!اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید