دوره نقاهت جراحی فک

ورزش و جراحی فک و دوره نقاهت

دوره نقاهت جراحی فک: جراحی اصلاح روابط فکی صورت و همچنین ترمیم و درمان ناهنجاری‌های فک و صورت که با نام جراحی ارتوگناتیک شناخته می‌شود، با تصحیح روابط فکی موجب اصلاح عملکرد دستگاه جونده و بهبود ظاهر صورت می‌گردد. به همین دلیل افرادی که دچار مشکلات و ناهنجاری‌های شدید فک و دندان هستند می‌توانند با بهره از جراحی فک و همچنین ارتودنسی این مشکل را به طور کامل درمان و زیبایی صورت خود را تا حد زیادی بیشتر کنند. اما این سوال برای همه افراد وجود دارد که مدت زمان بهبود جراحی فک چقدر است؟ آیا پس از جراحی ارتوگناتیک باید درد زیادی را تا مدت‌های طولانی در ناحیه فک و دندان خود تحمل کنیم؟ فراموش نکنید که جراحی فک بهتر است پس از پایان دوره رشد انجام شود. چرا که در این حالت امکان بازگشت بسیار کم خواهد بود. پایان سن رشد برای خانم‌ها 14 تا 16 سالگی و برای مردان 16 تا 18 سالگی است. اما مدت زمان بهبودی جراحی فک چند روز است؟ در ادامه این مطلب به طور کامل درباره دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی جراحی فک با شما صحبت خواهیم کرد. بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جراحی فک چیست؟

جراحی فک که معمولا آن را به نام جراحی ارتوگناتیک می‌شناسند، جهت درمان و اصلاح تمامی ناهماهنگی‌هایی که در فک و دندان است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جراحی با بهبود عملکرد دهان و دندان، زیبایی بی‌نظیری را به چهره افراد هدیه می‌دهد. در نتیجه این امر اعتماد به نفس فرد را نیز بیشتر خواهد شد. اما بسیاری از دوره نقاهت و درد شدید این جراحی آنقدر بیم دارند که دست به جراحی نمی‌زنند. ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مدت زمان بهبودی جراحی فک و همچنین عوامل تاثیرگذار روی کوتاه‌ شدن دوره نقاهت بیشتر آشنا کنیم.

جراحی فک برای چه کسانی مناسب است؟

آیا همه افراد می‌توانند برای زیبایی صورت خود از جراحی فک بهره بگیرند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. تنها برخی از افراد کاندیدای جراحی فک هستند. افراد با دارا بودن شرایط زیر می‌توانند برای درمان و زیباتر شدن اسکلت صورت از جراحی ارتوگناتیک استفاده کنند.

  1. افرادی که هنگام بستن فک، فاصله بین دندانی دارند. این افراد قطعا نمی‌توانند به خوبی غذا را بجوند و دهانشان را ببندند.
  2. افرادی که با سایش بیش از حد دندان‌های خود روبرو هستند. در این افراد امکان آسیب و فرسودگی دندان بسیار زیاد است.
  3. کودکانی که از به طور مادرزادی و ژنتیکی از دوران کودکی با برخی مشکلات فکی روبرو هستند.
  4. افرادی که دارای فک نامتقارن هستند.
  5. افرادی که فک‌شان بیش از اندازه جلو یا عقب است.
  6. کسانی که در بلع، جویدن و همچنین تنفس دچار مشکل هستند.
  7. افراد با چانه نامتقارن کاندیدای این جراحی هستند.
  8. کسانی که دچار آپنه تنفسی هستند.
  9. بیمارانی که در اثر سانحه دچار آسیب فک شده‌اند.
  • افرادی که به تومورهای فک مبتلا هستند.

جراحی اصلاح روابط فکی صورتی که با نام جراحی ارتوگناتیک شناخته میشود باتصحیح روابط فکی موجب اصلاح عملکرد سیستم دستگاه جونده وبهبودظاهر صورت نیز میگردد
در بیشتر موارد، قبل از جراحی و در دوران نقاهت بعد از جراحی تا زمانی که دوره بهبودی کامل شود، بریس های ارتودنسی نیز روی دندان‌هایتان قرار می گیرد. بهتر است جراحی فک پس از پایان دوره رشد انجام شود که این دوره برای زنان معمولاً در سنین 14 تا 16 سالگی و برای مردان16 تا18 سالگی است.

دوره نقاهت جراحی فک

از آنجایی که جراحی باعث ایجاد درد در عضلات و استخوان‌های فک و همچنین لب‌ها، بینی و سایر نواحی صورت می‌شود، تا چند روز انجام کارهایی مانند خوردن، نوشیدن و تمیز کردن دندان‌ها می‌توان خیلی راحت نباشد. برای اینکه دوره نقاهت را به راحتی پشت سر بگذارید، بهتر است به توصیه های زیر توجه کنید:

  • راحت باشید و استراحت کنید

پس جراحی فک بهتر است از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید و در عوض چند روزی در خانه بمانید و کاملا استراحت کنید. چرا که استراحت در این دروان آنقدر مهم است که مدت زمان بهبودی جراحی فک را به طرز عجیبی کاهش می‌دهد. پس از جراحی، استخوان‌های فک شما در دوره ترمیم به سر می‌برند و روند بهبودی باید به درستی انجام گردد.

رانندگی، خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین ممکن است منجر به خونریزی گردد.
بنابراین توصیه می کنیم که به تدریج شدت حرکت خود را افزایش دهید. تا حد امکان، نحوه صحبت کردن، خوردن و نوشیدن را در روز اول پس از جراحی فک محدود کنید. به جای اینکه ۳ بار در روز غذا بخورید، تعداد وعده های غذایی خود را به ۶ عدد افزایش دهید. در این چندین وعده توجه کنید که لقمه‌های کوچک بگیرید. در این حالت روند و مدت زمان بهبودی جراحی فک با سرعت بیشتری انجام می‌شود و شما کمتر اذیت خواهید شد.

  • حواستان به نوشیدنی ها باشد.

پس از جراحی فک، معمولا دهانتان بی حس است و درد و تورم در این ناحیه کاملا طبیعی است. همه این علائم نوشیدن را به یک کار دشوار تبدیل می کند، اما مهم نیست، باید حواستان باشد که هر روز 2 تا 3 لیتر مایعات بنوشید.

آب میوه هایی مانند آب سیب و شیر ایده آل هستند. با این حال، باید حواستان باشد که از نوشیدن با نی خودداری کنید. نیروی ناشی از مکش می تواند زخم شما را تحریک کند و باعث خونریزی شود.
همچنین باید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری کنید. علاوه بر این، برای تسریع بهبودی از نوشیدن الکل خودداری کنید.
همچنین بهتر است از تف کردن خودداری کنید تا فشاری به زخمتان وارد نشود. به یاد داشته باشید که بهبودی 8 تا 12 هفته پس از جراحی اتفاق می افتد. تا آن زمان، باید به خوبی از فک و صورتتان مراقبت کنید.

نوشیدنی پس از جذاحی فک

  • غذاهایی که به راحتی جویده می شوند را انتخاب کنید.

هنگامی که به سراغ خوردن غذاهای جامد رفتید، باید با غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد ندارند شروع کنید. برخی از غذاهایی که نرم هستند و برای شروع مناسب اند عبارتند از:

  •  پوره سیب زمینی
  •  رب سیب
  •  ماست
  •  تخم مرغ همزده
  •  ماهی نرم پخته
  •  مرغ پوره شده

اگرچه بهتر است که هنگام جویدن مراقب باشید، اما نباید خیلی هم محتاط باشید. افزودن غذای جامد به رژیم غذایی و بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری عضلات فک، ریکاوری را تسریع می کند.

  • کمپرس سرد و گرم

طبیعی است که صورت شما بعد از جراحی فک ورم کرده و کبودی داشته باشد. یک راه موثر برای کاهش تورم این است که یخ را به مدت 30 دقیقه روی فک خود قرار دهید. قبل از استفاده مجدد از کمپرس سرد 15 دقیقه صبر کنید.

این کار را برای 24 تا 48 ساعت اول بعد از جراحی ادامه دهید. اگر متوجه وجود چرک در محل زخم شدید یا تب کردید، عفونت محل عمل میتواند رخ داده باشد
پس از یک هفته، دیگر نیازی به گذاشتن کمپرس سرد نیست. بنابراین برای کاهش تورم به جای کمپرس سرد از کمپرس گرم استفاده کنید.

کمپرس یخ برای بعد از جراحی فک

  • سرتان را بالا نگه دارید.

با انجام کلیه موارد بالا شما می‌توانید فرآیند و مدت زمان بهبودی جراحی فک را کاهش دهید. اما یکی از عوامل بسیار مهمی که شما در طول مدت دوره نقاهت باید به آن توجه کنید بالا نگهداشتن سر است.

در دوران نقاهت پس از جراحی فک، از دراز کشیدن به پشت خودداری کنید. در طول روز، برای کمک به حفظ جریان خون مناسب، بنشینید. هنگام خواب، از ۲ یا ۳ بالش استفاده کنید تا سر خود را بالا نگه دارید.

تمرینات تدریجی فک

برای 10 روز اول پس از جراحی فک، هیچ تمرین خاصی برای فک توصیه نمی شود زیرا زخم شما هنوز درد دارد. حرکت خفیف ناشی از جویدن غذا، ورزش مناسبی در این دوران است.
10 روز پس از جراحی، سعی کنید تا جایی که می توانید فک خود را باز و بسته کنید. فک های خود را به جلو و عقب و پهلو به پهلو حرکت دهید تا به افزایش حرکت فک کمک کنید. در این مرحله، شما باید بتوانید یک انگشتتان را بین دندان های خود قرار دهید.
اگر احساس ناراحتی می کنید، در طول این تمرینات، از کمپرس گرم استفاده کنید تا به کاهش فشار عضلانی کمک کنید. در هفته چهارم می توانید از انگشت خود برای ایجاد فشار بین دندان های جلو استفاده کنید. به آرامی عضلات فک خود را بکشید تا به افزایش باز شدن فک کمک کنید.

ورزش و جراحی فک

2 تا 3 هفته بعد از عمل جراحی اگر توانستید می توانید تمرینات بدنی سبک را از سر بگیرید. 4 تا 6 هفته اول پس از جراحی فک حتی اگر می خواستید ورزش های سبک انجام دهید، باید از آتل پلاستیکی استفاده کنید. نباید در هیچ ورزش یا فعالیت بدنی که ممکن است شامل ضربه به فک یا صورت باشد شرکت کنید.

جمع بندی

بعد از عمل جراحی فک نیاز مراقبت های خاصی دارید. علاوه بر اینکه باید مراقب رژیم غذایی خود باشید، باید بهداشت دهان و دندان خود را نیز حفظ کنید و سر خود را بالاتر از بالا تنه نگه دارید. حواستان باشد که نکات مراقبتی را به خوبی رعایت می کنید و به اندازه استراحت می کنید تا دوره نقاهت کوتاهی داشته باشید.

شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.

منبع

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

علت سفت شدن فک

قفل شدن فک

سفت یا قفل شدن فک می‌تواند برای سایر قسمت‌های بدن مثل سر، گوش، دندان، صورت و گردن درد ایجاد کند. شدت درد ناشی از سنگین

همه چیز درباره جراحی فک بالا

زمانی که اصلاح دندان‌ها به تنهایی با ارتودنسی امکان پذیر نباشد؛ جراحی فک توصیه  می‌شود. به عبارت دیگر جراحی فک بالا یا پایین به دلیل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *