آتل بینی بعد از عمل

مراقبت های آتل بینی بعد عمل رینوپلاستی

آتل بینی بعد از عمل: آتل یا اسپیلنت های بینی، قطعه کوچکی از جنس پلاستیک یا سیلیکون هستند که برای تثبیت شکل بینی، بعد از عمل رینوپلاستی استفاده می شوند. قرار دادن آتل های بینی در محل مناسب، توسط پزشک یا پرستار انجام می شود. قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شوید، معمولا پرستار یا پزشک موارد ضروری در مورد نحوه مراقبت از آتل را به شما توضیح می دهند. برای اطلاعات بیش تر در مورد نحوه مراقبت از آتل بینی، می توانید با ادامه مقاله همراه باشید.

اهمیت آتل بینی پس از جراحی چیست؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به تازگی جراحی بینی انجام داده‌اید، احتمالا حداقل به مدت 5 تا 7 روز آتل بینی روی بینی‌ تا نصب بوده و شاید هم برایتان کمی اذیت‌ کننده و عذاب آور بوده است. در طی عمل جراحی بینی فرم بینی، زاویه آن، تیغه وسطی و حتی غضروف تحت تاثیر قرار می‌ گیرد و در برخی مواقع باریک تر از قبل می‌شود. این در حالیست که در برخی شرایط نوک بینی را به سمت بالا نیز می کشند. برای آنکه فرم بینی پس از جراحی آسیب نبیند، سریعا در اتاق عمل پس از جراحی اتل روی بینی شما می گذارند. در حقیقت آتل بینی از دماغ در برابر ضربات احتمالی، استخوان و غضروف تراشیده شده و همچنین بافت نرم بینی محافظت می کند.

هدف از بستن آتل بینی روی دماغ پس از جراحی، حفظ حالت غضروف و استخوان های در حال بهبودی در محل جدیدشان است. در حقیقت با بستن آتل بینی تورم کاهش پیدا می کند و فرم جدید بینی پس از باز کردن آن به خوبی قابل تشخیص می شود.

آتل بینی برای چه مواردی استفاده می شود؟

دو نوع آتل بینی وجود دارد:

  •  آتل های داخلی که در داخل بینی قرار می گیرند و با چند بخیه در داخل سوراخ بینی محکم می شوند.
  •  آتل های خارجی، در خارج از سوراخ های بینی استفاده می شوند. این آتل ها با چسب یا باندهای پاسنمان در جای خود ثابت می شوند و با چسب مخصوص به پوست چسبانده می شوند.

آتل بینی بعد از انواع جراحی بینی استفاده می شود، از جمله:

  •  جراحی بینی
  • سپتورینوپلاستی
  •  جراحی سینوس
  •  ترمیم شکستگی بینی
    انتخاب آتل خارجی یا داخلی، با توجه به نوع جراحی انجام شده، توسط پزشک تعیین می شود.

جراحی های بینی که نیاز به آتل دارند

جراح شما پس از جراحی های زیر، از آتل های خارجی یا داخلی استفاده می کند:

جراح شما پس از جراحی های زیر، از آتل های خارجی یا داخلی استفاده می کند:

رینوپلاستی

جراحی بینی یکی از رایج ترین انواع جراحی پلاستیک است که به عنوان “جراحی بینی” نیز شناخته می شود. رینوپلاستی برای تغییر شکل بینی یا کمک به بهبود تنفس انجام می شود. پس از رینوپلاستی، جراح آتل های خارجی را به وسیله چسب روی بینی ثابت می کند. این آتل ها به بهبودی بافت بینی پس از جراحی کمک می کند. البته مطالعات نشان داده است که آتل های بینی بعد از هر جراحی بینی ضروری نیست. چسب جراحی و چسب بخیه در اغلب موارد می تواند عملکرد مشابهی را داشته باشد.

سپتوپلاستی

سپتوم، دیواره ای از جنس استخوان و غضروف است که سوراخ های بینی را از هم جدا می کند. اگر این دیواره کج باشد یا منحرف شده باشد، تنفس دشوار می شود. در این شرایط، عمل سپتوپلاستی می تواند در صاف کردن سپتوم و بهبود تنفس بسیار موثر باشد.
پس از سپتوپلاستی، حفره بینی با پنبه یا گاز پر می شود و در هر سوراخ بینی یک اسپلینت داخلی (که گاهی به آن اسپلینت داخل بینی نیز گفته می شود) گذاشته می شود. آتل های داخلی به تثبیت سپتوم درمان شده کمک می کند و سپتوم را فشرده می کند تا به کاهش عوارض خونریزی کمک کند.

جراحی سوراخ بینی(جراحی نزل)

انحراف یا کج شدن تیغه بینی تنها یکی از دلایلی است که باعث انسداد بینی می شود. اما گاهی دشوار شدن تنفس و انسداد بینی به دلایل دیگری ایجاد می شود که می توان آن را با جراحی درمان کرد. به عنوان مثال، برداشتن پولیپ بینی از حفره بینی را می توان با جراحی انجام داد. در اغلب موارد، در جراحی های مربوط به سوراخ بینی، از آتل های داخل بینی استفاده می شود.

جراحی شکستگی بینی

قسمت بالایی بینی از استخوان و قسمت های پایینی آن از غضروف تشکیل شده است. شکستگی بینی یا شکستگی تیغه بینی، در واقع به دلیل ترک برداشتن استخوان یا غضروف بینی اتفاق می افتد. گاهی اوقات، ترمیم شکستگی و انحراف استخوان صرفا به دست پزشک و بدون نیاز به جراحی انجام می شود. اما در موارد جدی تر، برای ترمیم و بازیابی شکل اولیه و اندازه بینی، جراحی بینی ضروری است.

آتل بینی چه کاربردی دارد؟

اندازه و شکل بینی، سوراخ های بینی و یا سپتوم بعد از جراحی بینی نسبت به قبل از جراحی متفاوت است. این آتل ها کمک می کنند که شکل و ظاهر بینی پس از جراحی و تا زمان بهبودی کامل، حفظ شود. همچنین اگر در روزهای پس از جراحی ضربه ای به بینی وارد شود، آتل ها از وارد شدن آسیب جدی جلوگیری می کنند.
آتل های داخل بینی، لوله هایی کوچک با کمی انحنا هستند که از دهانه سوراخ بینی شروع می شوند و به داخل حفره بینی امتداد می یابند. آتل های خارجی، قطعه ای به شکل ذوزنقه هستند. انتهای باریک تر روی پل بالایی بینی قرار می گیرد تا انتهای پهن تر بتواند قسمت پایین بینی را بپوشاند.
پس از جراحی بینی، نیازی ندارید این آتل ها را تهیه کنید. پزشک جراح آتل ها را در جای مناسب خود قرار می دهد و لازم است تا زمانی که پزشک ضروری می داند، در جای خود ثابت بمانند.

روش استفاده از آتل بینی چگونه است؟

در ادامه مقاله روش هایی که برای قرار دادن آتل خارج بینی و راخل بینی استفاده می شود، آورده شده است.

روش استفاده از آتل بینی چگونه است؟

آتل خارج بینی

رینوپلاستی یکی از رایج ترین عمل هایی است که نیاز به آتل خارجی دارد. بعد از جراحی بینی، بینی را بانداژ می‌کنند و یک آتل خارجی انعطاف‌پذیر روی باند قرار می ‌دهند تا بینی را محکم در جای خود ثابت کند. ممکن است یک باند اضافی روی آتل گذاشته شود و در روزهای اول، این باند دور سر شما پیچیده شود. با برداشتن بانداژها، آتل های خارجی نیز برداشته می شوند.

آتل داخل بینی

پس از جراحی که نیاز به آتل داخلی بینی دارد، جراح یک آتل را در هر سوراخ بینی کاشت می کند و آنها را با یک یا دو بخیه به طور موقت به دیواره داخلی سوراخ بینی می چسباند. پس از چند روز یا یک هفته، با مراجعه به مطب پزشک، بخیه ها و آتل های داخل بینی توسط پزشک خارج می شوند.

مراقبت های آتل بینی پس از جراحی بینی

معمولا یک یا دو هفته بعد از جراحی بینی، آتل های خارجی بینی در جای خود باقی می ماند. پس از یک سپتوپلاستی معمولی، ضروری است که آتل های داخلی برای چند روز یا تا یک هفته یا بیشتر باقی بمانند.

مراقبت های آتل بینی پس از جراحی بینی
در ادامه بایدها و نبایدهایی که هنگام مراقبت از آتل های خود پس از عمل بینی لازم است بدانید را آورده ایم:

  •  ممکن است لازم باشد پانسمان روی آتل را عوض کنید. قبل از خروج از بیمارستان، نحوه و زمان لازم برای تعویض پانسمان را از پزشک خود بپرسید.
  •  در روزهای اول از تماس یا هرگونه ضربه به آتل و محل جراحی خودداری کنید.
  •  اگر آتل بینی شما در 48 ساعت اول جراحی، پس از عطسه یا ضربه ناگهانی شل شد یا افتاد، در اسرع وقت به مطب پزشک مراجعه کنید. اگر این اتفاق 2 روز پس از جراحی بیفتد، معمولا مشکل جدی ایجاد نمی کند.
  •  اگر بعد از جراحی بینی دچار خونریزی یا تب شدید، با پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به پزشک مراجعه کنید.
  •  می توانید از اسپری های سالین برای کاهش مخاط بینی استفاده کنید. آتل های داخل بینی لوله های توخالی هستند که تنفس را راحت تر می کند، اما تجمع مخاط ممکن است همچنان تنفس را سخت کند.
  •  آتل های داخل بینی ممکن است ناراحت کننده باشند و هنگامی که داخل بینی هستند، ممکن است بینی را کمی پهن تر نشان دهند. اما این وضعیت موقتی است و پس از خارج کردن آتل ها، شکل واقعی بینی ظاهر می شود.

چه موقع آتل بینی برداشته می‌شود؟

بستن آتل روی بینی کمی اذیت کننده و عذاب آور است. به همین دلیل بسیاری از افراد همیشه پس از جراحی دوست دارند مدت زمان بهبودی بگذرد و آن را از روی بینی خود باز کنند. محل و میزان گستردگی عمل جراحی مشخص کننده مدت زمان مورد نیاز برای وجود اسپلینت (گچ بینی) و زمان برداشتن آن است. معمولا آتل بینی را پس از حدود دو هفته پزشک از روی بینی باز می‌ کند. اما این در حالیست که در برخی مواقع امکان باز کردن آتل بینی پس از 3 تا 5 روز هم وجود دارد.

اگر آتل شل شود چه کاری باید انجام داد؟

احتمال رخداد این اتفاق بسیار کم است. به ندرت پیش می‌آید که اسپلینگ در طول مدت بهبودی شل یا افتاده شود. اما اگر این اتفاق افتاد باید چه کاری انجام دهیم؟ در صورت شل شدن آتل بینی، باید به سرعت با جراحتان تماس بگیرید. البته ناگفته نماند که معمولا آتل بینی زمانی شل می‌شود که نزدیک به برداشتن آن است. اما در غیر اینصورت اگر متوجه شل شدن و همچنین علائم شدید و نگران کننده شدید، حتما با یک پزشک تماس بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر ضربه ای که در هنگام ورزش، رانندگی یا دلایل دیگر به بینی وارد شده است، شدید باشد، ممکن است استخوان یا غضروف بینی دچار آسیب و شکستگی شده باشد. اگر متوجه آسیب یا شکستگی در بینی خود شده اید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائمی که هنگام شکستگی ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • درد داخل یا اطراف بینی
  •  بینی کج
  •  تورم بینی یا اطراف بینی
  •  خونریزی از بینی
  •  کبودی دور چشم

همچنین اگر در هنگام تنفس دچار مشکل می شوید، ممکن است به جراحی بینی نیاز داشته باشید. متخصص گوش، حلق و بینی و یا یک جراح فک و صورت مجرب، می توانند با بررسی وضعیت استخوان بندی و شکایت های بیمار، بهترین شیوه را برای جراحی و بهبود تنفس و شکل بینی به شما ارائه دهند.
دکتر مهدی سزاوار، یکی از بهترین متخصص جراحی فک و صورت در ایران هستند که سابقه علمی و تجربیات متعدد و موفقیت آمیز عمل های زیبایی ایشان، تضمین کننده یک نتیجه رضایت بخش برای مراجعین و بیماران ایشان شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *