رینوپلاستی به روش باز چگونه انجام می شود؟

جراحی زیبایی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که به دو شیوه باز و بسته انجام می‌شود. انتخاب روش جراحی به نوع بینی بیمار، ترجیح او و تشخیص پزشک بستگی دارد. باز یا بسته بودن جراحی، روش دسترسی پزشک به استخوان بینی را مشخص می‌کند. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل درباره رینوپلاستی به روش باز توضیح دهیم. بنابراین اگر پزشک به شما روش جراحی باز را پیشنهاد داده باشد، بعد از مطالعه این مقاله درک می‌کنید که منظور او چه بوده است.

 

منظور از رینوپلاستی به روش باز چیست؟

تغییرات ظاهری بینی بعد از ایجاد تغییرات روی اسکلت آن ایجاد می‌شود. بنابراین کیفیت کار و نتیجه به دست آمده به شیوه دسترسی پزشک به اسکلت بینی بستگی دارد. در روش جراحی باز پزشک با استفاده از ایجاد برش روی ناحیه کلوملا، کاری می‌کند که بتوان پوست را از روی اسکلت به صورت موقت برداشت. این برش به اندازه ۴ تا ۵ میلی‌متر است. با بالا بردن پوست برش خورده، پزشک به استخوان بینی دسترسی خواهد داشت و در نتیجه می‌تواند تغییرات لازم را ایجاد کند.

مراحل رینوپلاستی به روش باز به چه صورت است؟

در این بخش روش جراحی بینی باز را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

پیش از جراحی

این عمل ممکن است با بی‌حسی موضعی یا بیهوشی انجام شود. بنابراین لازم است که معده بیمار خالی باشد. بهتر است برای آمادگی از چند ساعت قبل در کلینیک حضور داشته باشید.

۱۰ دقیقه قبل از جراحی پزشک ابتدا محل ایجاد برش را نشانه گذاری می‌کند. بعد از آن داروهایی برای انقباض عروق به ناحیه‌ کلوملا تزریق می‌شود. بعد از تزریق این داروها ممکن است پوست کمی جابجا شود. به همین دلیل است که تعیین محل برش پیش از تزریق اهمیت دارد.

حین جراحی

 

روش-انجام-رینوپلاستی-باز

 

در اکثر موارد برشی که برای رینوپلاستی به روش باز ایجاد می‌شود، “v” شکل است. جراح در این مرحله برش را ایجاد خواهد کرد. پزشک باید هنگام ایجاد برش دقت داشته باشد که غضروف بینی آسیبی نبیند.

بعد از ایجاد برش، پوست روی غضروف‌ها، پزشک با ابزار مناسب پوست را از روی اسکلت بینی بلند می‌کند تا به استخوان دسترسی داشته باشد. اکنون پزشک تغییرات لازم را ایجاد می‌کند. گوشت اضافه بینی را بر می‌دارد و حالت آن را با توجه به آنچه بیمار پیش از جراحی درخواست کرده است، تغییر می‌دهد.

بعد از جراحی

بعد از اینکه تغییرات لازم ایجاد شد، پزشک پوست برش خورده را آزاد می‌کند. معمولا در این زمان پوست به حالت طبیعی باز می‌گردد و جراح تنها باید آن را بخیه کند. پزشک از بخیه‌های قابل جذب برای قسمت داخلی بینی استفاده می‌کند. پزشک هنگام بخیه زدن باید دقت داشته باشد که غضروف‌های بینی بین بخیه‌ها گیر نکنند و دچار تغییر نشوند. برای این کار باید حداقل میزان پوست با بخیه درگیر شود.

بخیه‌های بیرونی باید با دقت بیشتری زده شوند. چرا که باقی نماندن جای زخم در رینوپلاستی به روش باز اهمیت بسیاری دارد. پزشکان حرفه‌ای بخیه را با نهایت دقت و ظرافت می‌زنند تا هم زخم در زمان کوتاه‌تری ترمیم شود و هم اثری از اسکار باقی نماند.

مرحله نهایی کار نیز پانسمان است. پزشکان از چسب و آتل برای روزهای ابتدایی استفاده می‌کنند. هنگام پانسمان باید توجه داشته باشند که پوست بینی چروک نشود و غضروف‌های آن تحت فشار قرار نگیرد.

تفاوت روش‌های باز و بسته برای جراحی بینی

 

 

تفاوت-روش‌های-باز-و-بسته-برای-جراحی-بینی

 

رینوپلاستی به روش بسته، بدون ایجاد برش انجام می‌شود و پزشک دسترسی مستقیم به اسکلت بینی ندارد. از جمله‌ تفاوت‌های این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در روش بسته زخمی ایجاد نمی‌شود. بنابراین ریسک باقی ماندن جای زخم عمل از بین می‌رود.
  • رینوپلاستی به روش باز دقیق‌تر انجام می‌شود و احتمال نامتقارن شدن بینی یا انحراف آن بعد از عمل کاهش پیدا می‌کند. بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، معمولا از نتیجه کار رضایت کامل دارند.
  • به کمک جراحی باز بینی می‌توان مشکلات پیچیده‌تری چون شکاف لب، شکستگی بینی و… را درمان کرد.
  • روش بسته بیشتر برای انحرافات جزئی بینی کاربرد دارد.
  • دوره نقاهت رینوپلاستی به روش بسته کوتاه‌تر است.

مزیت‌های رینوپلاستی به روش باز

مهم‌ترین مشخصه جراحی بینی به روش باز این است که برش ایجاد شده، اسکلت بینی را به صورت کامل در مقابل جراح نمایان می‌کند و او دسترسی کامل به این اندام دارد. این موضوع مزیت‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را به دنبال خواهد داشت.

  • از آنجایی که پزشک بدون مانع و به راحتی استخوان بینی را می‌بیند، می‌تواند تغییرات مورد نظر بیمار را روی آن ایجاد کند.
  • در جراحی باز، پزشک می‌تواند تقارن استخوان را بلافاصله بعد از تغییرات بسنجد. بنابراین احتمال اینکه بیمار به عمل مجدد نیاز داشته باشد، کاهش پیدا می‌کند.
  • معمولا تمام ناهنجاری‌های بینی با استفاده از رینوپلاستی به روش باز قابل اصلاح هستند.
  • نتیجه نهایی جراحی به شیوه باز معمولا با انتظارات بیمار یکی است.
  • در جراحی به شیوه باز دقت کار بالاتر است.

معایب جراحی بینی به روش باز

 

معایب-جراحی-بینی-به-روش-باز

معایب رینوپلاستی به روش باز به اندازه‌ای نیستند که باعث انصراف بیماران از این روش شوند. در واقع می‌توان گفت این موارد جزو عوارض طبیعی تمام عمل‌های جراحی باز به شمار می‌روند. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دوران نقاهت آن طولانی‌تر است.
  • نتایج عمل بعد از مدت طولانی‌تری ظاهر می‌شوند. (بعضا نتیجه نهایی جراحی بینی تا دو سال بعد مشخص خواهد شد).
  • از آنجایی که در این روش زخم وجود دارد، بیمار باید مراقبت‌های دقیق‌تری انجام دهد تا زخم عفونت نکند.
  • رینوپلاستی به روش باز نسبت به روش بسته، درد بیشتری دارد.

برخی از بیماران از باقی ماندن جای زخم جراحی روی بینی‌شان می‌ترسند و به همین دلیل به سراغ جراحی بسته می‌روند. این موضوع می‌تواند یکی از معایب رینوپلاستی به روش باز باشد. اما در صورت انتخاب یک پزشک متبحر می‌توانید اطمینان داشته باشید که بعد از دوران نقاهت، هیچ اثری از زخم روی بینی شما باقی نمی‌ماند.

چه افرادی باید از رینوپلاستی به روش باز استفاده کنند؟

همه افراد می‌توانند از این شیوه برای اصلاح فرم بینی خود استفاده کنند. اما برخی از گروه‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، الزاما باید از جراحی بینی به روش باز استفاده کنند و متد بسته برایشان کاربردی ندارد.

  • افرادی که بینی‌شان آسیب جدی مانند شکستگی داشته است و باید ترمیم شود.
  • افرادی که نیاز به تغییرات زیاد در فرم بینی دارند.
  • افرادی که می‌خواهند فرم استخوان بینی را تغییر دهند.
  • افرادی که مشکلاتی چون شکاف کام و لب دارند و می‌خواهند بینی خود را به حالت طبیعی بازگردانند.
  • افرادی که می‌خواهند اطمینان داشته باشند نتیجه کار دقیقا چیزی که می‌خواهند از کار در می‌آید.

جمع بندی

در این مقاله رینوپلاستی به روش باز را توضیح دادیم. درباره روش آن صحبت کردیم و از مزایا و معایب آن گفتیم. جراحان حرفه‌ای معمولا ترجیح می‌دهند رینوپلاستی را به روش باز انجام دهند. چرا که می‌توانند تغییرات مورد نظر را ایجاد کنند و بیمار نتیجه بهتری می‌گیرد. البته باز هم انتخاب روش رینوپلاستی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. شاید برای یک نفر روش بسته مزیت‌های بیشتری نسبت به رینوپلاستی باز داشته باشد.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند. رینوپلاستی یکی از حوزه‌های تخصصی ایشان است. سال‌ها تجربه دکتر سزاوار و عمل کردن بینی‌های مختلف به ایشان کمک می‌کند که بهترین نتیجه را برای بیمارانشان ایجاد کنند. آن‌ها رضایت حداکثری از عمل‌های خود دارند. در صورتی که هنوز نمی‌دانید می‌خواهید رینوپلاستی به روش باز انجام دهید یا بسته و نمی‌دانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید با دکتر سزاوار مشورت کنید. برای رزرو زمان مشاوره از طریق سایت شخصی ایشان اقدام کنید.

منابع:

  1. https://www.drmofradclinic.com/en/1820/open-rhinoplasty-close-rhinoplasty-what-you-prefer/
  2. https://surgeryreference.aofoundation.org/cmf/trauma/midface/approach/external-rhinoplasty-approach-open#closure
  3. https://www.davisrhinoplasty.com/open-vs-closed-rhinoplasty.html

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

گن بوکال فت چیست

گن بوکال فت چیست؟

عمل بوکال فت یکی از جراحی‌های زیبایی صورت محسوب می‌شود که در طول این جراحی چربی بین استخوان گونه و فک برداشته و صورت فرم

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان از سال 2000 میلادی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از روش‌های کاشت

هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی غبغب چیست؟

افزایش سن یا وزن ممکن است باعث ایجاد یکی از اصطلاحات پرکاربرد در زمینه زیبایی چهره یعنی “غبغب” شود. این وضعیت معمولاً ناشی از افتادگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *