قرینه سازی صورت

جراحی قرینه ککردن صورت

قرینه سازی صورت: نگاهی به طبیعت اطراف خودتان بیندازید. آیا همه چیز کاملا متقارن به نظر می‌رسند؟ در پاسخ باید بگوییم خیر. گاها به دلیل خطای دید ما دو چیز را کاملا متقارن می‌بینیم اما در حقیقت هیچ چیز در طبیعت کاملا متقارن نیست. شاید برایتان جالب به نظر برسد اما صورت همه ما انسان‌ها نیز تا حدودی متقارن نیست. این عدم تقارن در برخی از چهره‌ها کاملا مشهود بوده و با چشم نیز قابل مشاهده است اما در برخی مواقع سخت‌تر دیده می‌شود و به عبارتی کاملا نامشهود است.

در موارد شدیدتر این ناهماهنگی و عدم تقارن ممکن است آزاردهنده شود و از یک سندرم زمینه‌ای خبر دهد. همچنین عدم تقارن صورت می‌تواند ناشی از مشکلات مادرزادی، ضربه، جراحی یا درمان ناموفق قبلی باشد. در برخی موارد نیز عدم تقارن ممکن است نه تنها بر شکل، بلکه بر عملکرد چشم بینی و دهان فرد نیز تاثیر بگذارد. در اغلب موارد فک پایین با بقیه صورت ناهماهنگی دارد که این با جراحی ارتوگناتیک قابل اصلاح و درمان است. از دیگر مشکلات در این زمینه می‌توان به برگشت گونه (جابجایی به عقب)، جابجایی چشم، پایین آمدن ابرو بیرون‌زدگی استخوان پیشانی و ابرو یا برآمدگی و انحراف بینی باشد.

جراح پلاستیک با هماهنگی دیگر متخصصان پس از ارزیابی صورت برنامه‌ ای را برای تغییر وضعیت استخوان ها و ایجاد ظاهری متقارن با دقت تهیه می کند. اما چه جراحی هایی برای قرینه کردن صورت وجود دارد؟ ادامه مقاله زیر راهنمای خوبی در این زمینه است.

آشنایی با انواع عدم تقارن صورت | قرینه سازی صورت

قبل از اینکه در مورد انواع جراحی های که برای قرینه سازی صورت صورت انجام می‌شوند، صحبت کنیم بهتر است با انواع آن بیشتر آشنا شوید.

عدم تقارن ساختاری

زمانی که نقاط مرکزی صورت مانند چشم ها، بینی یا دهان قرینه نباشند. به این معنی که اندازه یا حجم آن ها با یکدیگر هماهنگ نباشد فرد دچار عدم تقارن ساختاری است.

عدم تقارن عملکردی

این شکل از عدم تقارن اغلب ناشی از رویدادهای عصبی، به ویژه اختلالات مربوط به اعصاب جمجمه است  که ماهیچه ها و حالات صورت را کنترل می کنند. اختلال در عملکرد عصب باعث می شود دو طرف صورت به صورت نامتقارن حرکت کنند. این عدم تقارن مربوط به عصب اغلب در بافت متحرک اطراف دهان و چشم مشاهده می شود.

عدم تقارن در زوایای صورت

این نوع که به عدم تقارن ناقص نیز معروف است همانطور که از نامش پیداست باعث می شود تا یک زاویه از صورت کج یا افتاده به نظر برسد.

علل ایجاد عدم تقارن صورت

همانطور که در بالا مطالعه کردید، صورت هر فردی به طور طبیعی کاملا متقارن نیست. عدم تقارن گاها آنقدر مشهود است که مخاطبین آن را به راحتی با چشم مشاهده می‌کنند. اما علت اینگونه عدم تقارن صورت چیست؟ علل مختلفی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • وراثت و ژنتیک یا عوامل مادرزادی: نواقص و مشکلات رشد و نمو در دوران جنینی، جراحات، جراحی یا برخی بیماری‌های مادرزادی عامل عدم تقارن صورت هستند.
  • کارهای مربوط به دندان و دندانپزشکی: کشیدن دندان، استفاده از دندان مصنوعی یا روکش دندان می‌توانند صورت را تحت تاثیر قرار بدهند. در برخی شرایط خطوط صورت و همچنین شکل عضلات صورت پس از انجام فرآیند دندانپزشکی تغییر می‌کند.
  • افزایش و کهولت سن: افزایش سن یک عامل طبیعی است. با افزایش سن، عدم تقارن صورت افزایش می‌یابد. این امر قسمت طبیعی زندگی هر انسانی است. چرا که با کهولت سن، بلوغ رشد استخوان متوقف می‌شوند. با این وجود با افزایش سن، غضروف‌ها همچنان رشد خواهند کرد. به همین منظور عدم تقارن اتفاق خواهد افتاد.
  • عادت‌های زندگی: برخی از عادات بد زندگی ممکن است در طولانی مدت روی تقارن صورت تاثیرات منفی بسیار زیادی بگذارند. به عنوان مثال شاید خوابیدن روی شکم یا داشتن وضعیت بد بدن می‌تواند به عدم تقارن صورت در طولانی مدت کمک کند.
  • جراحت: ممکن است فرد تحت شرایطی دچار جراحت یا آسیبی شود که روی تقارن صورت او تاثیر بگذارد. جراحت یا آسیب می‌تواند در هر سنی تقارن صورت فرد را تحت تاثیر قرار بدهد.
  • شکل بینی: شکستگی بینی یا بریدگی عمیق موجب عدم تقارن چهره خواهد شد.
  • فلج اعصاب صورت یا فلج بل: عدم تقارن ناگهانی صورت و چهره از یک بیماری جدی خبر می‌دهد. فلج بل که به آن فلج اعصاب صورت می‌گویند، چهره را به صورت ناگهانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. سکته مغزی نیز عامل دیگریست که موجب عدم تقارن و ناهماهنگی عضلات روی صورت می‌شود.
  • تورتیکولیس: تورتیکولیس که به آن گردن پیچ خورده نیز گفته می‌شود، وضعیت غیرعادی عضلات گردن است. تورتیکولیس در برخی مواقع در حالت جنینی اتفاق می‌افتد.
  • آسیب بدنی: هر نوع آسیبی که فعالیت عضلات را در یک طرف صورت تغییر دهد ممکن است موجب صورت نامتقارن شود.

عدم تقارن کامل چهره

افرادی که در دو طرف صورتشان ناهماهنگی و تفاوت کاملاً مشهود است. دچار عدم تقارن کامل هستند.

عدم تقارن به دلیل کهولت سن

با افزایش سن ممکن است برخی از عضلات صورت ضعیف تر شود این به مرور باعث می‌ شود تا بخشی از صورت فرد دچار عدم توازن و هماهنگی با دیگر اجزا شود.

مزایای زاویه سازی صورت چیست؟

مزایای زاویه سازی صورت یکی از سوالات پر‌تکرار در زمینه پزشکی و زیبایی است. در سال‌های اخیر به علت تغییراتی که در حوزه زیبایی شناختی و معیارهای تعیین زیبایی به وجود آمده است زاویه سازی صورت طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این شیوه چانه، گونه‌ها و فک شکل جدیدی به خود می‌گیرند. کسانی که طرفدار زاویه سازی صورت هستند تصور می‌کنند که این کار باعث ظرافت و زیبایی بیشتر در چهره می‌شود. اینکه این موضوع تا چه اندازه درست باشد بستگی به تعریف هر کس از زیبایی دارد. در این مقاله قصد داریم مزایای زاویه سازی صورت را مورد بررسی قرار دهیم.

ماندگاری زاویه سازی صورت

ماندگاری زاویه سازی صورت در شیوه‌های مختلف متفاوت است. این هدف شما از انجام این عمل و در نتیجه روش به کار رفته است که مشخص می‌کند ماندگاری زاویه ایجاد شده چقدر خواهد بود. معمولا زاویه صورت نمی‌تواند تا آخر عمر باقی بماند. برخی از افراد حتی برای مدت کوتاه هم که شده دوست دارند، صورتشان زاویه‌دار به نظر برسد. البته امکان تمدید نیز وجود دارد. در این مقاله میزان ماندگاری متدهای مختلف زاویه سازی صورت را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با جراحی هایی که برای قرینه کردن صورت وجود دارند

پزشک از عکس و تصویربرداری جهت تشخیص و برنامه ریزی برای درمان استفاده می کند. این همچنین امکان معاینه کامل صورت را فراهم می کند، پس از آن پزشک در مورد توصیه ها و روند درمانی پیشنهادی با شما صحبت می‌کند. بسته به مواردی که باید اصلاح شوند، ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب و رضایت بخش، به جراحی های متعدد نیاز باشد. اصلاح و قرینه کردن صورت ممکن است مستلزم تغییر و جابجایی استخوان (استئوتومی)، افزودن استخوان (پیوند استخوان)، افزودن ایمپلنت صورت (کاشت آلوپلاستیک)، کاهش استخوان، افزودن یا کاهش بافت نرم ( لیپوساکشن) برای ایجاد نتیجه طبیعی و هماهنگ باشد. همچنین ممکن است پیوند چربی در بهبود نتایج بافت نرم مفید باشد. به دلیل بی شمار ابزارهایی که می توان از آنها استفاده کرد، مهم است که با یک جراح متخصص در مورد همه فنون و تکنیک ها صحبت کنید تا درمان شما به مجموعه خاصی از ابزارها یا رویکردها محدود نشود. در بسیاری از موارد، جراح با سایر متخصصان برای برنامه ریزی دقیق درمانی قبل و بعد از عمل همکاری می کند.

قرینه کردن صورت

بررسی چگونگی جراحی و درمان در صورت عدم تقارن خفیف، متوسط و شدید

بسیاری از اعضای بدن انسان با تقارن دو طرفه رشد پیدا می کنند. با این حال به دلیل عوامل بیولوژیکی، فرآیندهای توسعه و همچنین اختلالات محیطی، تقارن دو طرفه کامل به ندرت اتفاق می افتد. این عدم تقارن را می‌ توان از سه درجه خفیف، متوسط و شدید دسته بندی نمود تا ارزیابی جراحی و نحوه درمان بهتر انجام شود.

جراحی و درمان عدم تقارن خفیف

همانطور که گفته شد عدم تقارن خفیف در اغلب موارد دیده می شود که به آن تقارن نسبی، عدم تقارن جزئی و عدم تقارن تحت بالینی نیز گفته می شود. در خفیف ترین موارد، پرکننده های پوستی به تنهایی یا همراه با پیوند چربی، ممکن است یک استراتژی منطقی برای اصلاح عدم تقارن باشند. با این حال، تقریباً در اکثر موارد، بافت های اسکلتی و نرم در ایجاد مشکل دخیل هستند که در نهایت به راه حل های اسکلتی نیاز است. اما اگر لیپوساکشن به تنهایی برای اصلاح عدم تقارن انجام شود این می تواند در نهایت به یک تقارن حجمی منجر شود. در این صورت چهره فرد بسیار نرم و انعطاف پذیر به نظر خواهد رسید.

وقتی عدم تقارن خیلی حاد نباشد که حرکت استخوان های فک را تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت جراح ممکن است ایمپلنت صورت  را به عنوان گزینه درمانی در نظر بگیرد. می توان از ایمپلنت صورت برای اصلاح و هماهنگی در گونه ها، فک پایین یا قسمت میانی صورت بهره برد.

جراحی و درمان عدم تقارن متوسط

در بسیاری از موارد سمتی از صورت که در فرایند رشد نقصان داشته، دچار کمبود اسکلت یا ساختار استخوانی مناسب و بافت نرم است. این مشکل ممکن است در نهایت به عدم تقارن خفیف در صورت بیانجامد به نحوی که یک قسمت صورت زاویه دار شده و قسمت دیگر حالت مخروطی نرم داشته باشد.  به عنوان مثال، در موارد عدم تقارن متوسط ​​تا شدید فک پایین توصیه می شود که اندازه ایمپلنت را کاهش داده و از پیوند چربی روی ایمپلنت برای ایجاد خط و بافت مطلوب صورت استفاده شود. برای افرادی که دارای عدم تقارن متوسط ​​گونه هستند، معمولاً از ایمپلنت صورت برای ایجاد تقارن و چربی مورد استفاده برای بازسازی حجم بافت نرم استفاده می شود و در نتیجه این ظاهر طبیعی به چهره فرد می بخشد. پیوند چربی یک جراحی نسبتاً ساده از طریق بی‌ حسی موضعی قابل انجام می باشد. برای هموار کردن سطح مورد نظر بهتر است چربی را به صورت عمیق تر زیر بافت نرم تزریق نمود، زیرا هر چه این کار به صورت سطحی تر انجام شود احتمال ایجاد نا همگونی روی سطح پوست بیشتر خواهد شد.

درمان عدم تقارن

جراحی و درمان عدم تقارن شدید

آتروفی نیمه صورت که به نوع شدید عدم تقارن اطلاق می شود باعث می شود تا نیمی از صورت از نظر ساختار و اسکلت، عضلات، سینوس‌ ها، دندان و ابرو بسیار کوچک تر به نظر برسد. از آنجا که این عدم تقارن در چهره فرد به راحتی قابل تشخیص است و زیبایی او را تحت تاثیر قرار می دهد، نیاز به اصلاح  و ترمیم به موقع دارد. هنگامی که فرد دچار عدم تقارن شدید باشد، جراحی تصحیح و اصلاح فک (جراحی ارتوگناتیک)، کاهش فک، یا جراحی بزرگ سازی یا جراحی چانه ممکن است مورد نیاز باشد. جراحی برای هماهنگی فک بالا و پایین به شکل متقارن یکی از مهم‌ ترین راهکارها  برای ایجاد تقارن صورت در افرادی است که از این عارضه به شدت رنج می برند. روشهای دیگری مانند استفاده از ایمپلنت صورت و پیوند چربی در کنار ارتودنسی کاموفلاژ می توانند یک نتیجه موثر و مفید ایجاد کنند. این یک روش کمتر تهاجمی است و با عوارض کمتری بعد از جراحی همراه است.

روش‌های قرینه سازی صورت بدون جراحی

تزریق ژل یا فیلر

یکی از روش‌های موقتی و رایج زاویه‌سازی و قرینه‌سازی صورت تزریق ژل یا فیلر است. طی جلسه درمانی، مقادیر مشخصی از ژل یا فیلرهای پرکننده، به قسمت‌های مختلف و لازم از فک تزریق می‌شود. در طی این فرآیند با پر شدن برخی از قسمت‌های داخل، فرم، زوایا و منحنی‌های فک و چانه تغییر می‌کند.

در برخی شرایط که پوست به سمت پایین افتادگی دارد، با تزریق پرکننده‌های پوست موجب توپر شدن صورت می‌شوند و از شلی زیر فک جلوگیری می‌کنند. در حقیقت در این حالت فک بیمار را بازسازی و جوانتر می‌کنند.

تزریق چربی

در این روش قرینه‌سازی صورت برخلاف فیلر، از هیچگونه ماده مصنوعی استفاده نمی‌شود. در این تکنیک از محل مشخص (شکم و پهلوها) چربی اضافی را برداشت و به نواحی مختلف صورت تزریق می‌کنند. در تزریق چربی به علت استفاده از چربی بدن خود فرد، هیچگونه عارضه جدی او را تهدید نمی‌کند. در روش تزریق چربی، نتایج رضایت‌بخش و درخشانی را مشاهده خواهید کرد.

تزریق بوتاکس

بوتاکس دارویی است که پس از تزریق عضلات را ضعیف یا فلج می‌کند. در مقادیر پایین می‌تواند موجب جوان شدن صورت افراد شود. بوتاکس پروتئینی است که از سم بوتولینیوم گرفته شده است. بنابراین بوتاکس نوعی سم فلج‌کننده است. اما پزشکان و متخصصین حوزه زیبایی با استفاده دقیق از این ماده کمک زیادی به افراد می‌کنند. پزشک قبل از تزریق بوتاکس ابتدا آناتونی صورت بیمار را بررسی می‌کند و سپس به مقدار مشخص بوتاکس را تزریق می‌کند. در این روش پزشک با فلج کردن برخی عضلات نرمال، موجب قرینه شدن صورت می‌شود. این روش به نسبت برخی از روش‌های جراحی، ایمن‌تر، بی‌خطر و بدون عارضه است.

جمع بندی

در این مقاله با تمام اطلاعات مفید درباره قرینه‌سازی صورت و جراحی‌های مرتبط آشنا شدید. اکنون شما می‌دانید که با انجام برخی از جراحی‌ها می‌توانید صورت را قرینه کرد. بنابراین با رشد و پیشرفت علم پزشکی هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی دهان، فک و صورت هستند که به صورت تخصصی در حوزه رینوپلاستی انواع بینی فعالیت دارند. تجربه ایشان باعث شده است که بهترین شیوه درمان برای هر شخص را تشخیص دهند و در نهایت بیماران به بهترین نتایج برسند و از عمل خود رضایت داشته باشند. برای رزرو زمان مشاوره به صورت آنلاین یا حضوری می‌توانید از طریق سایت دکتر سزاوار اقدام کنید. امکان رزرو نوبت به صورت اینترنتی وجود دارد.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4686752/

https://sorensenclinic.com/aesthetic-surgery/face/face-lift/facial-asymmetry/

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *