شستشوی بینی بعد از عمل

زمان مناسب شستشوی بینی بعد از عمل بینی

نحوه تمیز کردن و زمان مناسب شست و شوی بینی بعد از عمل، با سواپ پنبه و سرم نمکی، یعنی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی است که افراد پس از جراحی رینوپلاستی با آن مواجه می‌شوند. در دوران نقاهت پس از عمل بینی، طرز صحیح شستن صورت و داخل بینی و استفاده صحیح از پمادهای درمانی، اهمیت بالایی دارد؛ زیرا تمیز کردن بینی، باعث جلوگیری از عفونت و بوی بد بینی می‌شود؛ همچنین از گرفتگی بعد از جراحی بینی به دلیل تجمع مخاط و خشک شدن خون در بینی جلوگیری می‌کند.

شستشوی بینی بعد از عمل

عمل بینی یا رینوپلاستی، امروزه یکی از عمل‌های زیبایی رایج در بسیار از کشورهای دنیا شده است. این جراحی دربسیاری موارد با اصلاح فانکشن و در نتیجه تنفس بهتر شخص همراه است گرچه برخی برای زیبایی بیش تر چهره خود رینوپلاستی انجام می‌دهند. اما رعایت نکات بهداشتی پس از عمل و در دوران نقاهت، به اندازه خود جراحی اهمیت دارد، زیرا مراقبت صحیح در دوران، می‌تواند بر نتیجه جراحی تاثیر گذار باشد. یکی از این مراقبت‌ها، شستن و تمیز کردن بینی است که مزایای زیر را دارد:

از تجمع موکوس و عفونت بعد از جراحی بینی جلوگیری می‌شود.
گرفتگی بینی رفع و باعث تنفس راحت تر و بهتر می‌شود.
ترومبوز و خون خشک شده داخل بینی را تمیز می‌کنید.
از ایجاد بوی بد بعد از جراحی جلوگیری می‌شود.

مراقبت های بهداشتی پس از جراحی بینی

3 تا 6 هفته پس از جراحی، انتظار گرفتگی و پوسته شدن بینی را داشته باشید. بسیاری از بیماران هفته بعد از عمل جراحی به سر کار یا مدرسه بازمی گردند. توصیه های زیر می تواند به شما در جلوگیری از عوارض و بهبود سریع تر کمک کند:

مراقبت های بهداشتی پس از جراحی بینی

چند روز اول

  •  در صورتی که زیر بینی گاز پانسمان دارید، می توانید در صورت نیاز آن را تعویض کنید. اگر آبریزش بینی ندارید، می توانید گاز را از این قسمت بردارید.
  • هنگام خواب بالاتنه خود را به کمک بالش یا وسیله مشابه بالاتر نگه دارید تا بر سرتان فشار نیاید.
  •  از داروهای مسکن طبق دستور پزشک یا مسکن‌های خفیف غیر آسپرینی (تیلنول) استفاده کنید.
  •  هر دارویی را که پزشکتان تجویز کرده است، طبق نسخه مصرف کنید.
  •  برای جلوگیری از خشکی دهان مایعات فراوان بنوشید.
  •  برای کمک به کنترل هر گونه خونریزی بینی، می توانید یک کیسه یخ را روی بینی و گونه ها قرار دهید. در حالت نشسته، سر خود را به سمت جلو خم کنید و به آرامی از طریق بینی نفس بکشید. خون را از طریق بینی تخلیه نکنید، زیرا باعث خونریزی بیشتر می شود. در صورت ادامه خونریزی، اسپری ضداحتقان بینی (1-2 اسپری در هر سوراخ بینی) را هر 6 تا 8 ساعت به مدت 1-2 روز، مدت کوتاهی استفاده کنید.

چند هفته اول

  •  1 تا 2 روز پس از جراحی از شستشوی آب نمک (سالین) استفاده کنید تا پوسته پوسته و بقایای جراحی را تمیز کنید. پس از خارج کردن تامپون ها، می توانید از سرم نمکی در بطری استفاده کنید تا بتوانید چند بار در طول روز، محلول را برای شست و شوی داخل بینی استفاده کنید. اسپری ضد احتقان بینی، مجرای بینی را باز می کند و می تواند درست قبل از شستشو با آب نمک استفاده شود.
  •  پزشک ممکن است توصیه کند که 15 تا 30 دقیقه پس از استفاده از محلول شستشو آب نمک، از اسپری مخصوص بینی استفاده کنید.
  •  پس از جراحی، برای پاکسازی خون و مخاط خشک شده در بینی، به ویزیت پزشک نیاز خواهید داشت. در طی این ویزیت ها، هر گونه التهاب یا خون خشک شده، پس از اسپری شدن یک بی حس کننده موضعی در بینی، پاکسازی می شود. برای کمتر شدن درد، توصیه می شود بلافاصله قبل از این ویزیت ها، یک دوز از مسکن تجویز شده خود را مصرف کنید. توجه داشته باشید که هرگز داروهای ضد درد را با معده خالی مصرف نکنید! همچنین در نظر داشته باشید که پس از اولین ویزیت پزشک بعد از عمل بینی، بهتر است پیاده روی نکنید.
  •  برای چند هفته، مقداری ترشحات ضخیم تغییر رنگ یافته خواهید داشت. این موضوع به علت زمانی اتفاق می افتد که سینوس ها شروع به پاک کردن خود می کنند. این موضوع طبیعی است و نشان دهنده عفونت نیست.
  •  تحرک خود را کم کنید و حداقل به مدت 1 هفته از خم شدن، کارهای پرفشار و ورزش خودداری کنید. تا زمانی که بهبودی کامل نشود، معمولا در حدود 2 هفته، هیچ فعالیت شدیدی مجاز نیست.
  •  اسهال شدید ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد. اگر این اتفاق افتاد، مصرف آنتی بیوتیک را قطع کنید و با پزشک خود صحبت کنید.

چند نکته مهم

  •  با دهان باز سرفه و عطسه کنید.
  •  در هفته اول با فشار به بینی هوا را بیرون ندهید. در این مدت، اگر چیزی باعث گرفتگی بینی شده، به آرامی هوا را به داخل بکشید و از دهان تف کنید.
  •  از خوردن غذاهای تند خودداری کنید.
  •  با نی نوشیدنی ننوشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پس از عمل رینوپلاستی، به غیر از ویزیت هایی که زمان آن را پزشک تعیین می کند، در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  •  خونریزی بیش از حد و شدید داشته باشید
  •  علائم عفونت مانند تب، آبریزش بینی به رنگ زرد مایل به سبز، سردرد ادامه دار یا افزایش درد داشته باشید
  •  کاهش بینایی یا دوبینی، تورم چشم ها، سفت شدن گردن یا خستگی شدید داشته باشید
  • آبریز بینی شفاف و به رنگ آب

دکتر مهدی سزاوار، متخصص جراحی فک و صورت، یکی از بهترین و حاذق ترین جراهان صورت محسوب می شوند. تخصص و مهارت بالا، به همراه تجربه جراحی های موفق متعدد باعث شده نام ایشان در لیست بهترین جراحان زیبایی ایران همواره بدرخشد.

بعد از جراحی چه زمانی می توانیم بینی خود را تمیز کنیم؟

شستشوی بینی بعد از عمل: از زمانی که بیمارستان را ترک کردید و به خانه برگشتید، می توانید صورت خود را به آرامی تمیز کنید. اما در سه هفته اول، نمی توانید بینی خود را بشویید، زیرا بعد از جراحی بینی، جراح یک آتل پلاستیکی بینی روی بینی شما گذاشته و آن را بانداژ می کند. گاهی علاوه بر آتل، داخل بینی تامپون گذاری می شود که خارج کردن آن ها نیز درست نیست. به همین دلیل شما در هفته های اول مجاز به شستن بینی خود نیستید، زیرا آتل و تامپون شما نباید خیس شود، اما می توانید صورت خود را بدون آسیب رسیدن به بانداژ بینی و به آرامی تمیز کنید.

بعد از جراحی چه زمانی می توانیم بینی خود را تمیز کنیم

چگونه بینی خود را بعد از عمل شستشو دهیم؟

نحوه شستشوی بینی بعد از جراحی در هر هفته بر اساس تغییرات بینی و وجود آتل یا بخیه متفاوت است. به همین دلیل روش صحیح شستشوی بینی را در هر هفته توضیح خواهیم داد.

چگونه بینی خود را بعد از عمل شستشو دهیم

  • شستن بینی و صورت در هفته اول

همانطور که قبلا گفته شد، در هفته اول اسپلینت و تامپون نباید خیس شود، در نتیجه نمی توانید به صورت کامل بینی خود را بشویید. اما در روز سوم یا چهارم ممکن است مقداری خونابه از بینی خارج شود، بنابراین می توانید بینی و صورت خود را با پنبه مرطوب و آب گرم تمیز کنید و اطراف بینی و بانداژ را تمیز کنید. در این زمان، از قطره تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
در نهایت، روز ششم قبل از برداشتن اسپلینت باید به حمام بروید و اجازه دهید آب از داخل آتل عبور کند تا در روز هفتم و هنگام مراجعه به پزشک، به راحتی آن را از بینی خارج کنید.

  • شستن بینی با سرم یا سواب پنبه ای در هفته دوم یا سوم

بهترین مایع برای شستشوی بینی سرم 9% نرمال سالین یا سرم کلرید سدیم است. این سرم را می توانید از داروخانه خریداری کنید یا در منزل تهیه کنید. در هفته دوم و سوم از سواب پنبه ای آغشته به مایع نرمال سالین برای تمیز کردن بینی خود استفاده کنید. این کار را با دقت و آرام انجام دهید تا به بینی آسیبی نرسد. در این مدت، از قطره تجویز شده توسط پزشک نیز حتما استفاده کنید.

  • شستشوی بینی بعد از هفته چهارم (با سرم و سرنگ)

در این زمان، بینی و ساختارهای تنفسی به حد مناسبی بهبود پیدا کرده است. بنابراین، مجاز به استفاده از سرنگ برای ورود سرم به داخل بینی و شستشوی آن هستید.

چگونه در خانه سرم نمکی برای شستشوی بینی درست کنیم؟

این سوال رایج بسیاری از افرادیست که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند. آیا امکان درست کردن سرم نمکی در خانه وجود دارد؟ آیا می‌ توان از این سرم برای شستشوی بینی بعد از عمل نیز بهره گرفت؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم بله. به منظور تهیه سرم نمکی در خانه کافیست یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ترکیب کنید و برای شستشوی بینی بعد از عمل استفاده نمایید.

چگونه بینی را پس از عمل با سرنگ بشوییم؟

همانطور که گفته شد، حدود یک ماه بعد میتوانید برای شستشو از سرنگ استفاده کنید. ابتدا باید یک سرنگ 10 سی سی از داروخانه تهیه کنید. سوزن آن را کنار بگذارید سپس بنشینید یا بایستید و سر خود را خم کنید. پس از آن، مایع آب نمک را با سرنگ داخل حفره بینی خود وارد کنید و همزمان هوا را به آرامی از بینی خارج کنید. مراقب باشید که مایع وارد گلوی شما نشود. این کار را برای هر دو حفره بینی تکرار کنید. در حین شستن، بخیه موجود در بینی با مقداری خون خشک شده ممکن است از حفره های بینی خارج شود. نگران نباشید و به شستشو ادامه دهید.

بهترین روش شستشوی بینی بعد از عمل زیبایی چگونه است؟

همانطور که در بالا مطالعه کردید شستشوی بینی بعد از عمل بینی مزیت‌ های بسیار زیادی دارد. با توجه به مدت زمانی که از عمل گذشته است مناسب‌ ترین شیوه شستشو را باید انتخاب کنید. همانطور که در بالا اشاره شد، در روزهای ابتدایی عمل بافت بینی زخم و متورم بوده و احتمال اینکه خونابه‌ زیادی در داخل بینی جمع شود بسیار زیاد است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در روزهای ابتدایی بعد از عمل تنها با یک دستمال و آب گرم بینی را تمیز کنید. بعد از گذشت زمان، یکی از روش‌های بالا را که کمتر شما را آزاد می‌دهد را انتخاب و با دقت بالایی آن را انجام دهید تا آسیبی به بافت ملتهب بینی وارد نشود.

در صورت نشستن بینی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید، شستشوی بینی بعد از عمل مزیت‌های زیادی را همراه دارد. اما با این وجود بسیاری از افراد به شستشوی بینی بعد از عمل بی‌توجه هستند. در این حالت امکان عفونت بینی وجود خواهد داشت. در صورت مشاهده بوی بد در بینی یا درد و التهاب، بدانید که دچار عفونت در ناحیه جراحی شده‌ اید و باید حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. بنابراین با رعایت بهداشت و شستشوی بینی بعد از عمل از بروز عفونت جلوگیری کنید.

جمع بندی

شما می‌توانید برای انجام خدمات دندانپزشکی به مطب دکتر مهدی سزاوار متخصص جراحی فک، صورت و زیبایی به نشانی میدان ونک، خ گاندی شمالی، ک صانعی شرقی، پلاک ۷، واحد ۲ مراجعه کنید و یا برای رزرو وقت و یا پرسش در خصوص انواع جراحی فک و صورت و ایمپلنت دندان به صفحه اینستاگرام دکتر سزاوار به آدرس @drsezavaromfs مراجعه کرده و یا از طریق تلفن تماس ۰۲۱۸۸۷۸۴۱۷۲ – ۰۲۱۸۸۷۸۴۹۶۷ و شماره واتساپ ۰۹۰۲۲۵۴۲۴۴۸ با مطب ارتباط برقرار کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *