عوارض ایمپلنت دندان

دندانپزشکان معتقدند مزایای بیشمار استفاده از ایمپلنت دندان، برای جایگزینی دندان از دست رفته، بسیار بیشتر از خطرات آن‌ها است. با این حال، مانند هر روش دندانپزشکی یا جراحی، همیشه برخی از عوامل خطر وجود دارد، به همین دلیل است که مشاوره و فرآیند معاینه قبل از درمان را باید بسیار جدی بگیرید.

در طول مشاوره متخصص خطرات یا عوارض ایمپلنت دندان را توضیح می‌دهد و به هر سوالی که ممکن است، باعث نگرانی شما باشد پاسخ خواهد داد.

رایج‌ترین عوارض ایمپلنت دندان

در ادامه برخی از مشکلات رایج که ممکن است؛ به دنبال کاشت ایمپلنت دندان ایجاد شود را می‌آوریم.

عفونت

افراد باید به خوبی از ایمپلنت‌های دندانی خود مراقبت کنند تا خطر عفونت را کاهش دهند. پیروی از توصیه‌های دندان پزشک در مورد مراقبت‌های بعد از کاشت بسیار مهم است.

درمان عفونت، به شدت و محل عفونت بستگی دارد. به عنوان مثال، عفونت باکتریایی در لثه ممکن است، به آنتی بیوتیک یا پیوند بافت نرم نیاز داشته باشد، در حالی که عفونت باکتریایی در استخوان ممکن است، نیاز به برداشتن بافت استخوانی عفونی، احتمالاً ایمپلنت و به دنبال آن پیوند استخوان و بافت نرم داشته باشد.

عدم موفقیت اسئواینتگراسیون

اسئواینتگراسیون به فرآیند رشد استخوان اطراف ایمپلنت گفته می‌شود؛ اگر ادغام استخوانی ناموفق باشد، ایمپلنت به اندازه کافی ایمن نخواهد بود که تاج دندان را در جای خود نگه دارد. به این حالت شکست ایمپلنت دندانی می‌گویند.

در صورت شکست، ممکن است، ایمپلنت به خودی خود بیفتد یا ممکن است، نیاز به برداشتن آن داشته باشید. اگر ایمپلنت شما شکست خورد، شما و دندانپزشک‌تان می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا باید ایمپلنت را جایگزین کنید، یا گزینه دیگری را امتحان کنید.

عقب نشینی لثه

در برخی موارد، فرد ممکن است، متوجه شود که بافت لثه اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی می‌کند. این می‌تواند، منجر به التهاب و درد شود. برای اینکه مجبور به برداشتن ایمپلنت نشوید، لازم است که هرچه سریع‌تر به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

کاشت نامناسب ایمپلنت

دندانپزشک شما ممکن است در کاشت ایمپلنت شما اشتباه کند؛ اگر مشکلی در محل یا زاویه ایمپلنت وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به ایجاد عوارض شود.

ایمپلنت ممکن است به درستی با استخوان ترکیب نشود، ممکن است، خیلی نزدیک به دندان‌های مجاور باشد و باعث ناراحتی شود، یا ممکن است، شل یا دردناک شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است، نیاز به برداشتن یا تعویض ایمپلنت داشته باشید.

آسیب سینوس

یکی از خطرات اصلی ایمپلنت دندان آسیب سینوس است. دندان‌های خلفی فک فوقانی شما مستقیماً زیر سینوس‌های بینی شما قرار دارد. ایمپلنت‌هایی که جایگزین دندان‌های بالایی شما می‌شوند، می‌توانند به داخل سینوس نفوذ کنند و منجر به ناراحتی یا عفونت احتمالی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک به شما توضیح می‌دهد که برای مدیریت این وضعیت چه کاری می‌توانید انجام دهید.

آسیب عصبی

ممکن است، جراحی ایمپلنت منجر به آسیب عصبی شود. دندانپزشک شما باید قبل از انجام عمل عکس رادیوگرافی بگیرد تا وضعیت اعصاب دهان شما را بررسی کند. آسیب عصبی می‌تواند، اثرات دائم العمری داشته باشد، بنابراین باید قبل از انجام این عمل در مورد خطرات آن با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در برخی موارد، قرار دادن ایمپلنت روی دندان‌های اطراف ایمپلنت تاثیر می‌گذارد. اگر دندان‌های مجاور مشکلات جزئی مانند پوسیدگی یا آسیب ریشه داشته باشند، ضربه ناشی از جراحی دهان می‌تواند، آن‌ها را بدتر کند.

دندانپزشک شما باید دندان‌های دیگر شما را معاینه کند و قبل از کاشت، هر مشکلی را برطرف کند؛ در ادامه عوارض ایمپلنت دندان در هر مرحله را توضیح خواهیم داد:

عوارض ایمپلنت‌های دندانی مرتبط با بیهوشی

روش‌های کاشت دندان با استفاده از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین خطرات ایمپلنت‌های دندانی که معمولاً با بیهوشی عمومی همراه است، از بین می‌رود.

بی حسی موضعی می‌تواند، خطراتی از جمله واکنش‌های آلرژیک و بی حسی (زمانی که اثر بی حسی بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد) به همراه داشته باشد. با این حال این جراحی اگر توسط بهترین متخصص ایمپلنت دندان انجام شود ،می‌تواند از این نظر بدون عوارض و خطر احتمالی باشد.

خطرات سلامتی ایمپلنت‌های دندانی

اگرچه ایمپلنت‌های دندانی طبیعی‌ترین و طولانی‌ترین راه حل‌های جایگزینی دندان هستند، اما برای همه مناسب نخواهند بود. برخی از شرایط بهداشتی وجود دارد که مانع از کاشت ایمپلنت می‌شود، مشاوران این موارد را برای شما توضیح می‌دهند و به سوالات شما در مورد عوارض ایمپلنت دندان پاسخ خواهند داد.

خطرات سلامتی ایمپلنت های دندانی

جراحی تعویض دندان موفقیت آمیز به وجود سلامت عمومی متکی است و خطرات شکست درمان با ایمپلنت دندان در بیماران سیگاری یا کسانی که دیابت دارند بیشتر است. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند، باعث عوارض ایمپلنت دندان شود، بنابراین هرگونه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا دندان‌های آسیب دیده باید قبل از شروع تعویض دندان درمان شود.

عوارض ایمپلنت دندانی مرتبط با جراحی

ایمپلنت دندان یک روش جراحی است؛ زیرا خود ایمپلنت‌ها باید یا به فک پایین (استخوان فک پایین) یا فک بالا (استخوان فک بالا) پیچ شوند. این روش و روش‌های بعدی نیز شامل دستکاری بافت‌های نرم لثه است. در کنار احتمال کمی عفونت که همه روش‌های جراحی دارند، عوارض ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

• آسیب عصبی (علائم ممکن است شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد باشد)
  • آسیب به دندان‌های دیگر
  • آسیب به رگ‌های خونی
  • مشکلات سینوسی (از کاشت دندان در فک بالا)

همه بیماران قبل از کاشت ایمپلنت دندانی، در یک فرآیند مشاوره و معاینه کامل شرکت می‌کنند. در این مرحله، آنها این فرصت را پیدا می‌کنند که در مورد خطرات ایمپلنت دندان سؤال بپرسند.

عوارض ایمپلنت دندان درازمدت

کمتر از 1 درصد از ایمپلنت‌های دندانی شکست می‌خورند، حتی در مواردی که قرار دادن ایمپلنت برای بار اول موفقیت آمیز نباشد، معمولاً می‌توان اقداماتی را برای اطمینان از موفقیت بعدی و جایگزینی دندان از دست رفته انجام داد. عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان ممکن است؛ شامل موارد زیر باشد:

کمبود استخوان در ناحیه ایمپلنت

هرچه مدت زمان طولانی‌تری از نبود یک دندان گذشته باشد، استخوان کمتری در آن ناحیه وجود خواهد داشت. این مشکل معمولاً با فرآیند مشاوره برطرف می‌شود و لزوماً به این معنا نیست که در نهایت نمی‌توان ایمپلنت‌های دندانی را قرار داد.

حجم استخوان را می‌توان از طریق پیوند استخوان افزایش داد؛ یا گاهی اوقات می‌توان با دستکاری ماهرانه محل کاشت را مناسب ساخت.

حرکت ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندان به روشی مشابه عمل می‌کنند و در حالی که بازسازی استخوان رخ می‌دهد، در برابر اختلال آسیب‌پذیر هستند. ایمپلنت‌ها در اولین بارگذاری پایدار نیستند و نیاز به محافظت دارند. بسیاری از خطرات ایمپلنت‌های دندانی که در بالا نشان داده شد، کاملاً قابل اجتناب هستند و سطح تخصص و تجربه دندانپزشک عوارض ایمپلنت دندان را به حداقل می‌رساند.

مواردی که از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری می‌کنند

تا به اینجا درباره انواع عوارض ایمپلنت دندان صحبت کردیم، اما پرسش بعدی این است که چه چیزی باعث بروز این عوارض خواهد شد؟ و آیا می‌توان از بروز آنها جلوگیری کرد؟

ایمپلنت دندان در اکثر و در بیشتر موارد عوارض ندارد، بلکه برعکس این روش موفقیت آمیز بوده و درمانی مادام العمر است. 98 درصد از ایمپلنت‌ها با موفقیت و ایمن کاشته می‌شوند که در نتیجه شکست ایمپلنت‌های دندانی کمتر از 5 درصد است. اما در برخی موارد استفاده از ایمپلنت دندان عوارض یا عوارضی را به همراه دارد. اما مواردی وجود دارند که با رعایت آنها از خطرات و عوارض احتمالی جلوگیری می‌کنیم.

انتخاب جراح دندانپزشک مناسب

اساسی‌ترین گام و مهم‌ترین عامل در تضمین موفقیت جراحی ایمپلنت دندان، انتخاب جراح دندانپزشک مناسب است که با آموزش عالی و با مهارت کامل و همچنین با تجربه، بهترین نتیجه ممکن را با حداکثر ایمنی ارائه دهد. تخصص جراح دندان تخصصی‌تر از دندانپزشک است و برای روش‌ها و درمان‌های پیچیده و سخت مناسب است.

علاوه بر این، بیمار باید هم سال‌های تجربه جراح دندان‌پزشکی که به او اختصاص داده می‌شود و هم میزان موفقیت آن‌ها را در نظر بگیرد، زیرا کمبود تجربه می‌تواند، منجر به شکست روند جراحی و درمان شود.

انتخاب جراح دندانپزشک مناسب

برنامه ریزی دقیق عمل، تجزیه و تحلیل تمام عوارض احتمالی توسط جراح نقش اساسی در نتیجه موفقیت آمیز عمل دارد. جراح با سال‌ها تجربه می‌تواند، تکنیک‌های پیچیده‌ای را مدیریت کند تا نتیجه نهایی عالی و بدون نقص را ارائه دهد. مخصوصاً در موارد دشوار، تجربه متخصص و همچنین توانایی وی در انجام یک درمان تخصصی و شخصی بسته به نیاز بیمار ضروری تلقی می‌شود.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان توسط بیمار

مراقبت مداوم و تمیز کردن مناسب دندان‌ها به ویژه پس از کاشت ایمپلنت‌های دندانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر چه بیمار بیشتر از دندان‌های جدید خود مراقبت کند، احتمال موفقیت‌آمیز بودن جراحی و عدم بروز عوارض در مسیر افزایش می‌یابد. در غیر این صورت ممکن است، دچار پری ایمپلنتیت (التهاب بافت‌های اطراف ایمپلنت همراه با تحلیل استخوان) شود که با لیزر درمان می‌شود.

در هر صورت، بیمار باید به شدت از دستورات پزشک پیروی کند، زیرا عادات روزانه بر نتیجه تأثیر می‌گذارد. بیمار باید محدودیت‌های غذایی را در صورت وجود رعایت کند، از دهان خود به شیوه‌ای مناسب مراقبت کند، سیگار را برای مدتی متوقف کند و همچنین از داروهایی که توصیه شده است استفاده کند. با رعایت دستورات جراح دهان و تیم پزشکی مجرب، احتمال بروز عوارض بسیار کاهش می یابد.

عدم سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور قابل توجهی بر حفره دهان تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا دود از طریق آن وارد می‌شود. نشان داده شده است که سیگار روند بهبود را کند می‌کند، فرآیندی که پس از جراحی کاشت ایمپلنت ضروری است.

زیرا سیگار به میزان قابل توجهی جریان خون لثه‌ها را کاهش می‌دهد و در برخی موارد این وضعیت منجر به شکست ایمپلنت دندان می‌شود. امروزه مطالعات زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند، افراد سیگاری میزان شکست بیشتری در روش‌های کاشت دارند، البته این بدان معنا نیست که بیمار سیگاری از داشتن ایمپلنت دندانی منع شود.

بهتر است، یک هفته قبل از جراحی و دو ماه اول پس از آن سیگار را ترک کنید. به این ترتیب شانس موفقیت درمان ایمپلنت دندان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

ارزیابی سلامت لثه‌ و  استخوان فک

ارزیابی سلامت لثه یک مرحله ضروری است که قبل از جراحی الزامی است. از طریق این روش، جراح دهان می‌تواند با اطمینان تشخیص دهد که آیا بیماری مانند پریودنتیت یا ژنژیویت وجود دارد یا خیر.

در صورت وجود بیماری لثه، باید آن را به طور کامل درمان کرد و سپس عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد. این به این دلیل است که بیماری‌های موجود در لثه ممکن است به استخوان فک یا استخوان لثه آسیب برساند، که می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

دلیل دیگری که ممکن است، باعث ایجاد عوارض و یا حتی منجر به شکست کامل جراحی ایمپلنت دندان شود، این است که استخوان کافی برای حمایت مناسب از ایمپلنت وجود ندارد.

اگر فاصله زمانی زیادی بین از دست دادن دندان طبیعی و زمان انجام درمان سپری شده باشد، به احتمال زیاد استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود ندارد. این به این دلیل است که وقتی ریشه دندان طبیعی به طور کامل وجود نداشته باشد، فک آتروفی می‌شود.

اگر استخوان کافی وجود نداشته باشد، انجام موفقیت آمیز ایمپلنت دندان بسیار دشوار است و تجربه جراح دهان نقش مهمی دارد. با این حال، حتی اگر استخوان آتروفی شده باشد، باید از تکنیک‌های بازسازی خاصی استفاده کرد که نیاز به تخصص ویژه و تجربه چندین ساله کادر پزشکی دارد.

جمع بندی

قبل از اینکه تصمیم به انجام کاشت دندان بگیرید، حتما در مورد تمام خطرات و عوارض ایمپلنت دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید. حتماً در مورد مشکلات سلامتی که دارید یا داروهایی که مصرف می کنید با او صحبت کنید. دندانپزشک به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا ایمپلنت بهترین گزینه برای شما است یا خیر.

می‌توانید برای گرفتن نوبت مشاوره با دکتر مهدی سزاوار با مطب تماس گرفته یا به شماره واتس آپ یا دایرکت اینستاگرام پیام دهید.