ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی

ماساژ بینی بعد از رینوپلاستی

جراحی بینی یا رینوپلاستی، یکی از رایج ترین عمل های زیبایی به خصوص در ایران است. بهبودی اول پس از عمل بین یک هفته تا چند ماه در بیماران مختلف، می تواند متفاوت باشد. اما بهبودی کامل پس از عمل بینی و مشاهده نتیجه نهایی، ممکن است تا یک سال طول بکشد. در این میان، ماساژ بینی در صورتی که به درستی انجام شود، می تواند در روند بهبودی تاثیر مثبتی داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است به بافت بینی آسیب بزند و شکل بینی را در جهت منفی تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مقاله روش صحیح ماساژ بینی و توصیه های مفید پس از جراحی رینوپلاستی، بررسی شده است.

کلینیک معتبر برای انجام عمل بینی

برای کاهش احتمال وقوع ناهنجاری های ثانویه، بهتر است جراحی بینی به دست یک متخصص زیبایی یا جراح فک و صورت ماهر انجام شود. در مراکز معتبر برای انجام عمل بینی، معمولا یک جراح با تجربه به همراه یک تیم ماهر و آموزش دیده کار می کنند تا وضعیت بیمار به بهترین نحو ارزیابی شود و پروسه درمان و اصلاح فرم بینی به نحو احسنت انجام بگیرد.
دکتر مهدی سزاوار، یکی از بهترین متخصص جراحی فک و صورت در عرصه جراحی زیبایی و رینوپلاستی هستند که کارنامه درخشان ایشان در عرصه آموزش و درمان موفق، خود گویای تجربه و مهارت ایشان و یکی از مهم ترین عوامل تضمین کننده رضایت مراجعین ایشان است.

 

کلینیک معتبر برای انجام عمل بینی

 

نکات قبل از عمل رینوپلاستی

  • یک مرکز معتبر و جراح خوب با رضایت بالا برای رینوپلاستی انتخاب کنید.
  • با جراح خود یک جلسه ملاقات کنید و شرایط و انتظارات خود را مطرح کنید.
  • جراح ساختار بینی و سایر ویژگی های صورت شما را ارزیابی می کند. پس از این ارزیابی، آنها می توانند به شما بگویند که آیا انتظارات شما از جراحی زیبایی واقع بینانه است یا خیر.
  • به خاطر داشته باشید که چیزی به نام بینی کامل وجود ندارد. با این حال، جراحی می تواند ویژگی های صورت را بهبود بخشد و بر زیبایی منحصر به فرد و طبیعی شما تمرکز کند.
  • جراح همچنین سلامت کلی شما را در نظر می گیرد و باید در مورد خطرات، زمان بهبودی و هزینه های مربوطه با شما صحبت کند.
  • تکنیک های مختلفی برای تغییر شکل بینی وجود دارد. هنگامی که تصمیم قطعی به انجام رینوپلاستی گرفتید، از جراح خود بخواهید روند جراحی را به صورت دقیق توضیح دهد.

 

نکات قبل از عمل رینوپلاستی

 

دوره بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

پس از عمل بینی، معمولا یک هفته تا ده روز آتل و گچ بینی خواهید داشت. چند روز پس از عمل، سر خود را بالا نگه دارید تا آبریزیش بینی و تورم کمتری داشته باشید. پس از جراحی، انتظار تورم و کبودی در اطراف چشم داشته باشید. این عوارض معمولا از روز سوم پس از جراحی کم کم بهبود پیدا می کنند. گاهی عوارض پس از جراحی ممکن است تا دو هفته طول بکشد.
تورم در بینی نیز پس از جراحی طبیعی است و در 6 ماه آینده پس از جراحی، از بین خواهد رفت. شکل نهایی بینی شما پس از بهبودی کامل مشخص خواهد شد. 3 تا 6 هفته پس از جراحی باید از فعالیت های شدید خودداری کنید. پس از یک الی دو هفته می توانید به سر کار بازگردید و فعالیت های عادی خود را انجام دهید.

 

آیا ماساژ بینی پس از رینوپلاستی مفید است؟

به طور کلی، بهتر است پس از رینوپلاستی، بینی خود را ماساژ ندهید؛ زیرا، ماساژ شدید یا دستکاری در چند هفته اول ممکن است روی نتیجه نهایی تاثیر بگذارد. با این حال، برخی از افراد معمولا نوک بینی خود را ماساژ می دهند، اما این کار ممکن است در چند هفته اول باعث تحریک و تورم بیشتر شود. اما پس از حدود 4 هفته، تمرینات فشرده سازی برای کاهش تورم در نواحی خاصی از بینی پس از جراحی زیبایی بینی مفید هستند.
تجمع مایع میان بافتی در محل جراحی تا یک سال پس از جراحی، می تواند باعث تورم و ادم در بینی شود. فشرده کردن بافت بینی می تواند به خارج شدن این مایع از بافت های زیر جلدی کمک کند و باعث شکل گیری بینی و ظریف تر و باریک تر شدن بینی می شود. به یاد داشته باشید که تورم پس از جراحی طبیعی است و ممکن است حتی باعث نامتقارن دیده شدن بینی شود اما این وضعیت گذرا است و پس از بهبودی کامل که معمولا یک سال طول می کشد، بینی شکل واقعی خود را نشان می دهد. ماساژ بینی و تمرینات فشرده کردن، می تواند شکل بینی را متقارن تر، صاف تر و ظریف تر کند.

چگونه پس از رینوپلاستی بینی را ماساژ دهیم؟

اگرچه این کار در چند هفته اول توصیه نمی شود، اما در برخی موارد دیده شده که ماساژ بینی یک ماه پس از رینوپلاستی، می تواند به کاهش تورم کمک کند. برای انجام ماساژ بینی، یک ماه پس از انجام رینوپلاستی، می توانید با استفاده از دو انگشت اشاره خود، پل بینی را ماساژ دهید.
برای این کار دو انگشت خود را در ناحیه بین استخوان بینی و گوشه چشم قرار دهید و حدود 15 ثانیه، آن ناحیه را با فشار ملایم نگه دارید. سپس انگشتان خود را به آرامی در کنار بینی و در امتداد پل بینی، به سمت پایین بینی حرکت دهید. این کار را می توانید سه بار در روز، به مدت سه دقیقه تکرار کنید. این کار را به مدت یک سال به طور مداوم تکرار کنید تا فرایند بهبودی سریع تر شود.
همانطور که اشاره شد، فشار بیش از حد می تواند بافت های در حال بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، ممکن است با فشار بیش از حد استخوان ‌های سپتوم و بخیه های نوک بینی جابجا شوند. اما ماساژ ملایم و آرام می تواند به بهبودی سریع تر و کاهش تورم بینی کمک کند.

 

؟چگونه پس از رینوپلاستی بینی را ماساژ دهیم

سایر توصیه های مفید پس از عمل بینی

  • کمپرس سرد روی چشم و پیشانی برای 48 ساعت اول (20 دقیقه کمپرس سرد را روی محل بگذارید و 20 دقیقه استراحت دهید. این کار را هنگام بیداری انجام دهید.)
    در صورت نیاز می توانید از قطره بینی استفاده کنید.
  • برای کاهش تورم می توانید به مدت یک هفته، هنگام خواب سر خود را بالاتر از سینه قرار دهید.
  • روز پس از عمل می توانید صورت و بینی خود را بشورید.
  • برای شست و شوی داخل بینی بهتر است چند روزی صبر کنید و پس از آن با سرم نمکی 3 بار در روز شست و شو را انجام دهید.
  • پماد وازلین در داخل سوراخ بینی و روی بخیه ها می تواند کمک کننده باشد.
  • به مدت دو هفته، 5 الی 6 بار در روز می توانید از اسپری سالین بینی استفاده کنید.
  • گچ و آتل بینی را خشک نگه دارید.
  • تا یک هفته بعد از عمل، از بینی نفس نکشید و بینی خود را باد نکنید.
  • با دهان باز عطسه کنید.
  • به مدت سه روز پس از جراحی بینی، از رانندگی خودداری کنید.
  • به مدت 2 هفته پس از رینوپلاستی، از ورزش کردن و بلند کردن اجسام خودداری کنید.

توصیه ها مفید پس از برداشتن گچ بینی

  • برای کاهش تورم، یک هفته دیگر، سر خود را بالاتر از سطح سینه قرار دهید.
  • به مدت 1 هفته دیگر، 3 بار در روز اسپری نمک را در سوراخ های بینی ادامه دهید.
  • وازلین را به مدت 1 هفته 2 بار در روز به سوراخ های بینی و محل بخیه ها ادامه دهید.
  • در پایان هفته دوم، از پمادهای احیای پوست برای محل بخیه استفاده کنید تا رد اسکار باقی نماند.
  • پس از حذف گچ، به آرامی در بینی خود باد کنید و فشار زیادی به بینی وارد نکنید.
  • عطسه کردن در این مدت، مشکل خاصی ایجاد نمی کند.
  • به مدت 1 هفته دیگر از بلند کردن یا ورزش کردن خودداری کنید. پس از هفته دوم می توانید کم کم به روتین ورزشی خود بازگردید.
  • ورزش های تماسی به مدت 3 ماه ممنوع است.
  • روزی که گچ شما با می شود، معمولا روز هفتم پس از جراحی است و پس از این مدت، می توانید به محل کار بازگردید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان از سال 2000 میلادی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از روش‌های کاشت

هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی غبغب چیست؟

افزایش سن یا وزن ممکن است باعث ایجاد یکی از اصطلاحات پرکاربرد در زمینه زیبایی چهره یعنی “غبغب” شود. این وضعیت معمولاً ناشی از افتادگی

جراحی پلک

جراحی پلک، یک عمل زیبایی است که با استفاده از آن به برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافه آن می

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *