غضروف های پیوندی در جراحی بینی

غضروف های پیوندی در جراحی بینی

اگر قصد انجام عمل بینی یا رینوپلاستی دارید، احتمالا در طول جستجوی خود با اصطلاح ” غضروف های پیوندی در جراحی بینی” یا چیزی شبیه به آن برخورد کرده اید. استفاده از غضروف در عمل رینوپلاستی چه اولیه وچه عمل مجدداز جایگاه ویژهای در عمل رینوپلاستی برخوردار است در این تکنیک، غضروف از گوش ها، دنده ها و یا یا تیغه بینی (سپتوم) برداشته می شود و به محل مورد نظر، پیوند داده می شود.

غضروف چیست؟

غضروف نوعی بافت انعطاف پذیر است که می تواند در بسیاری از قسمت های بدن، به عنوان مثال، لاله گوش یا نوک بینی یافت شود. اگر در حال حاضر گوش خود را لمس کنید، متوجه خواهید شد که این بافت به اندازه کافی سخت است که شکل خود را کاملا حفظ کند، اما نه آنقدر سخت که نتوانید آن را روی خودش تا کنید. غضروف حالتی جامد دارد اما نسبت به استخوان نرم تر و انعطاف پذیر تر است و قابلیت شکل گیری دارد. نیمه پایینی بینی، یعنی نوک بینی و تیغه بینی از نوعی غضروف ساخته شده است

رینوپلاستی یک عمل زیبایی است که برای تغییر شکل بینی انجام می شود. انواع مختلفی از رینوپلاستی و تکنیک های مختلفی برای ساختن یک بینی بی نقص و زیبا وجود دارد. تکنیک مورد استفاده در جراحی بینی، به آناتومی طبیعی صورت و ظاهر دلخواه شما بستگی دارد.

از آن جایی که نیازهای افراد مختلف، متفاوت است، جراحی های رینوپلاستی و تکنیک های مورد استفاده، منحصر به فرد و بسته به نیاز فرد طراحی و شخصی سازی می شود. برخی از افراد دوست دارند بینی خود را کوچک تر کنند و انحرافات آن را برطرف کنند، در حالی که برخی دیگر علاقه دارند بینی خود را بزرگ تر کنند یا شکل سوراخ های بینی خود را تغییر دهند.

اگر در روند درمانی نیاز به بزرگ کردن سوراخ های بینی یا فرم دادن به بینی باشد، جراح باید از از غضروف طبیعی بدن برای تغییر شکل بینی شما استفاده کند. غضروف بافت طبیعی بدن است و برای چندین دهه است که به عنوان ماده پیوندی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیوند غضروف به این معنی است که جراح شما بافت غضروفی را از قسمت دیگری از بدن شما جمع‌آوری می‌کند و در هنگام ساخت و تغییر شکل بینی، آن بافت را در خود جای می‌دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، غضروف را می توان در بسیاری از نقاط بدن یافت. با این حال، معمولا این بافت از دنده‌ ها، گوش ‌ها یا سپتوم بینی برای پیوند غضروف در جراحی بینی برداشت می ‌شود.

 

غضروف چیست

 

انواع مختلف پیوند غضروف مورد استفاده در جراحی بینی چیست؟

انواع مختلفی از پیوند غضروف در جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرد و بحث بر سر این است که کدام یک بهترین است. هر نوع غضروف دارای مزایا و معایبی است و به طور کلی، این تجربه جراح شما است که در تعیین نتایج جراحی بینی اهمیت بیشتری دارد.

دکتر مهدی سزاوار، یکی از مجرب ترین جراحان فک و صورت است که تجربه سال ها کار بالینی و درمانی، در کنار کارنامه درخشان علمی ایشان، تضمین کننده رضایت بالای مراجعین ایشان شده است. به طور کلی، سه نوع پیوند غضروفی در جراحی بینی استفاده می شود:

 

انواع مختلف پیوند غضروف

 

  • پیوند غضروف سپتوم

سپتوم دیواره غضروف و استخوانی است که دو حفره بینی شما را در داخل جدا می کند. در طی جراحی بینی، جراح شما ممکن است یک قطعه کوچک از غضروف تیغه بینی را برش دهد و از آن برای شکل دادن قسمت دیگری از بینی و تغییر شکل آن استفاده کند.
با این حال، در صورت امکان، بسیاری از جراحان غضروف سپتوم بینی را به جای سایر انواع غضروف انتخاب می کنند، زیرا می توان آن را به راحتی در طی جراحی برداشت. علاوه بر این، از آنجایی که بافت از خود بینی است، احتمال تطبیق کامل آن با کاشت مجدد بیشتر است. این کار همچنین باعث می‌شود که غضروف سپتوم در طول زمان در مقایسه با انواع دیگر کمتر خم شود یا تاب بخورد. به همین دلیل، استفاده از غضروف تیغه بینی برای تغییر شکل پل بینی بسیار مناسب است.

  • پیوند غضروف گوش

به این پیوند غضروف، پیوند کانکال (conchal or auricular cartilage graft) نیز می گویند. جراح در این روش بخش کوچکی از لاله گوش را برای جراحی بینی استفاده می کند. در این روش نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که این کار به هیچ عنوان ظاهر گوش شما را تغییر نمی دهد و هیچ زخم قابل مشاهده ای بر جای نمی گذارد.

غضروف گوش نرم تر از غضروف سپتوم است، این بداین معنی است که تغییر شکل و تراشیدن آن به شکل دلخواه آسان تر است. انعطاف پذیری بالا و انحنای طبیعی غضروف گوش، باعث می شود این بافت برای بزرگ کردن نوک بینی و تغییر شکل آن (tip plasty) عالی باشد.

 

پیوند غضروف گوش

 

  • پیوند غضروف دنده

به این عمل پیوند غضروف دنده ای (costal cartilage grafting) نیز گفته می شود. مزیت اصلی استفاده از غضروف دنده ای در جراحی بینی این است که مقدار زیادی از آن در دسترس است و برداشت آن هیچ گونه اختلال عملکردی در دنده ها ایجاد نمی کند. غضروف دنده ای سفت تر است، اما به احتمال زیاد به مرور زمان تاب خورده و شکل خود را از دست می دهد.

یکی دیگر از معایب این روش، این است که این کار زمان بیشتری هنگام عمل نیاز دارد و در نتیجه باعث افزایش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم جراحی می شود. جراحی بینی غضروف دنده ای معمولاً برای مواردی که بازسازی وسیع بینی ضروری است، انجام می شود.
بزرگ کردن بینی با پیوند غضروف معمولاً با استفاده از روش جراحی بینی باز انجام می شود. جراح شما غضروف را با بافت طبیعی می پوشاند تا آن را پنهان کند و زیر پوست قابل مشاهده نباشد. زمانی که جراح از اندازه و شکل بینی شما راضی باشد، زخم کوچک پوست را با استفاده از بخیه های قابل جذب یا غیر قابل جذب که به خوبی در چین پوستی زیر بینی شما پنهان شده اند، می بندد. این کار باعث می شود زخم قابل مشاهده ای بر روی پوست بینی وجود نداشته باشد.

 

پیوند غضروف چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

جراحی زیبایی بینی (با پیوند غضروف) به 1 تا 2 هفته استراحت در منزل نیاز دارد. در این مدت، تورم کاهش می یابد، کبودی بهبود می یابد و ترشحات کمتری از بینی شما وجود خواهد داشت. با این حال، قبل از اینکه ورزش های تماسی انجام دهید، باید حداقل 6 هفته صبر کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بهترین جراح فک، صورت و زیبایی تهران

مقالات مرتبط

گن بوکال فت چیست

گن بوکال فت چیست؟

عمل بوکال فت یکی از جراحی‌های زیبایی صورت محسوب می‌شود که در طول این جراحی چربی بین استخوان گونه و فک برداشته و صورت فرم

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان از سال 2000 میلادی به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی از روش‌های کاشت

هایفوتراپی غبغب

هایفوتراپی غبغب چیست؟

افزایش سن یا وزن ممکن است باعث ایجاد یکی از اصطلاحات پرکاربرد در زمینه زیبایی چهره یعنی “غبغب” شود. این وضعیت معمولاً ناشی از افتادگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *