عوامل پوسیدگی دندان در بارداری

پوسیدگی دندان در بارداری یکی از مشکلاتی است که بانوان باردار با آن مواجه شده و شاید به درستی دلایل مربوط به آن را نیز نمی دانند. عمده دلایل پوسیدگی دندان در بارداری را می توان به عواملی چون حالت تهوع صبحگاهی در بارداری، بیماری ها و مشکلات لثه، کاهش سطح رعایت بهداشت و غیره مرتبط دانست.

پوسیدگی دندان در بارداری

پوسیدگی دندان در دوران بارداری به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که مهم ترین آن ها به شرح زیر هستند:

تهوع و استفراغ

عوامل پوسیدگی دندان در بارداری کدامند

این یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان در بارداری است که باعث می شود اسید معده آمد زیادی به حفره دهان داشته و این اسید موجب از بین رفتن مینای دندان شده و زمینه های پوسیدگی را رقم می زند.

کاهش سطح بهداشت

یکی از دلایل دیگری که به پوسیدگی دندان ها منجر می شود، کاهش سطح بهداشت و رعایت موارد بهداشتی است. با پیشرفت بارداری، بی حسی و خستگی مفرط در بانوان باردار، باعث می شود که رسیدگی کمتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته و از این امکان پوسیدگی دندان در آن ها افزایش می یابد.

از این گذشته افزایش اشتها در بانوی باردار و اشتیاق و علاقه وی به نوعی از غذا یا شیرینی، باعث می شود تا میزان دفعات میل کردن انواع خوراکی ها بیشتر شود. به این شکل در صورتی که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان با تعویق همراه باشد، با ضریب بیشتری از پوسیدگی دندان ها روبرو هستیم.

آیا کاشت ایمپلنت برای بیماران با پوکی استخوان امکان پذیر است؟

بیماری های لثه

تغییرات هورمونی دوران بارداری، به ویژه افزایش پروژسترون، گاهی اوقات موجب بروز بیماری های لثه، به ویژه التهاب لثه می شود. این التهابات در ماه دوم یا سوم بیشتر دیده شده و در صورت شروع معمولا تا پایان بارداری ادامه پیدا می کنند. به این ترتیب پس از زایمان و فارغ شدن مادر باردار، این بیماری ها و التهابات لثه نیز خاتمه پیدا خواهند کرد.

لازم به ذکر است که در این صورت باید حتما به دندان پزشک مراجعه داشته باشید. در غیر این صورت و عدم رسیدگی به بیماری لثه، با پیشرفت آن؛ عفونت لثه اوج پیدا کرده و در نهایت به لق شدن دندان ها منجر خواهد شد.

از این روی غالبا توصیه می شود که پیش از شروع بارداری، حتما به دندانپزشک مراجعه داشته باشید و ضمن بررسی سلامت تمامی دندان های خود و رفع پوسیدگی ها، سلامت لثه را نیز بررسی نمایید. در صورتی که مشکلاتی در این خصوص وجود داشته باشد، دندانپزشک درمان های لازم را پیش از شروع بارداری انجام خواهد داد. به این صورت ریسک ابتلا به بیماری های لثه در دوران بارداری به حداقل می رسد.

فواید و مضرات دهانشویه و هر آن چه از آن می دانیم

عوامل پوسیدگی دندان در بارداری کدامند

نکته مهم: به یاد داشته باشید که التهابات لثه و عفونت های آن در دوران بارداری، خطری بسیار جدی بوده و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازد. در برخی موارد، التهابات و عفونت لثه، باعث تولد نوزاد نارس یا با وزن کم شده و مشکلاتی را در این زمینه به وجود می آورد.

توصیه مهم

در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در بارداری می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

• پیش از بارداری به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • در دوران بارداری بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.
  • از دهانشویه و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه التهاب و مشکل در لثه، فورا مراجعه به پزشک داشته باشید.

دکتر مهدی سزاوار – متخصص و جراح فک و صورت